11 dies per Langtang, Gosainkunda i Helambu Trek!

El dia abans vam anar a buscar el bitllet d’autobús a la “taquilla” de l’estació nova de Gongabu, comença bé l’aventura! Des de Thamel caminant hi ha 30 minuts de camí distret entre clac-sons, gossos, pols, venedors i un munt de plàstics, ahh no!… és un riu. Arribem a l’estació a la primera; bé, ja ho tenim! For go to Dhumche? A no… justament per anar on volen és a un altre lloc… ja ens estranyava que ens sortís tot a la primera. Sortim en busca del bitllet nou, troba’l… que xungu és buscar un lloc quan no entens ni un borrall del que posa als cartells, i encara menys quan la taquilla s’assembla més a una parada de xurros o a una botigueta de petards. Ja hi som! Després d’uns quant “where do you from?” i “where do you go?” de la gent que esta per allí aconseguim parlar amb el venedor dels tiquets i ens dóna un paper escrit en nepalès que se suposa que demà ens portarà a Langtang. Tenim fe.

La zona de Langtang, Gosainkunda i Helambu, està situada al nord de Kathmandú en unes 8 hores en autobús. La zona no és tan coneguda com la zona dels Annapurnes i Sagarmatha però és igual d’interessant i, a més a més, no està tan transitada. Langtang és coneguda per la seva muntanya més alta, Langtang Lirung de 7.227m, les vistes a l’Himalàia i els llacs de Gosainkunda. També recentment pel fort terratrèmol que va destrossar tota la zona, que va provocar un gran allau de neu, gel i terra que es va endur el poble sencer de Langtang i va destrossar centenars de cases de tota la regió. Nosaltres volem aportar el nostre granet de sorra a la zona i deixar uns quants pampimets als llocs on passem. Per més informació sobre els trekking a Nepal podeu entrar aquí.

Etapes del trek:

Etapa 1: Kathmandú – Syabrubesi (8 hores en bus).

Etapa 2: Syabrubesi 1503m – River Side 2769m.

Etapa 3: River Side 2769m – Kyanjin Gompa 3866m.

Etapa 4: Kyanjin Gompa 3866m – Tsergo Ri peak 4984m.

Etapa 5: Kyanjin Gompa 3866m – Rimche 2350m.

Etapa 6: Rimche 2350m – Thulo Syabru 2300m.

Etapa 7: Thulo Syabru 2300m – Laurebina 3910m.

Etapa 8: Laurebina 3910m – Lauribina Pass 4610 – Ghopte 3530m.

Etapa 9: Ghopte 3530m – Kutumsang 2470m.

Etapa 10: Kutumsang 2470m – Chisopani 2215m.

Etapa 11: Chisopani 2215m – Sundarijal 1460m – Kathmandú.

Etapa 1: Avui toca anar de Kathmandú a Syabrubesi i són les 5 a.m…..

-Dídac: Alba, estàs segura que ens hem de despertar tan d’hora per anar a caminar?

-Alba: Tu no ets el de muntanya? 10 minuts més i ens espavilem!

-Dídac: A mandar!

Agafem l’autobús a l’hora que toca però s’atura més de 30 minuts en una parada, no sabem perquè. La sorpresa ve quan veiem que al bus hi ha un router amb un cartell de free wifi i TV, la cosa promet. El wifi no funciona, estava clar! Però la TV si i ens acompanyen durant tot el camí els millors hits de Bollywood, impressionant l’Alba que quasi es posa a ballar jajaja.

Per fi arribem a Syabrubesi, unes 9 hores de tortura per carreters fetes pols, amb mil forats, pedrotes i un barranc etern acompanyant-nos tot el camí. De ben segur que és lo pitjor del viatge. Dormim a Green guesthouse, mengem chowmin i mushroom spring roll i cap al llit, que demà comencem de nou!

Etapa 2: De Syabrubesi 1503m – River Side 2769m.

Primer dia de caminada, i quina caminada! Encara hem d’agafar el ritme. L’etapa comença creuant el riu Bhote Koshi Nadi per un pont atrotinat, posant a prova la nostre valentia de bon matí. El camí segueix el relleu del riu Langtang Khola per la vall del Langtang. La vall és molt profunda i enclotada, nosaltres anem seguint el riu pel fons de la vall, ple de vegetació; ens hem preguntat si veuríem a Frodo Bolson passejant per la comarca. El soroll del riu ens acompanya durant tot el dia, fent més agradable alguna de les fortes pujades. Passat el poble de Bamboo comencem a veure alguna de les esllavissades causades pel terratrèmol de l’abril 2015, la veritat és que ens impacte una mica, les destrosses son considerables. Ens comencem ha adonar que entrem en una de les zones més afectades, el camí passa per zones de perill de despreniment en moltes ocasions i veiem molts arbres caiguts i pedres massa grans en diverses ocasions. Sort que veiem i sentim els animalons que viuen per aquí, molts monos i esquirols que fan entretingut el camí.

Volíem arribar fins a Lama Hotel, és un poble que es diu així degut al primer hotel que es va fer, però com sempre ens hem animat i hem pujat fins a River Side. Dormim a l’única lodge que hi ha, molt senzilla, sense llum, ni hot water però amb una estufa funcionant a tot drap al menjador, on es crea un ambient agradable. Des d’aquí és el primer cop que veiem el Langtang Lirung, 7227m, amb claredat. Avui fem el nostre record, sopem a les 17h.

Riu Langtang Khola
Poble de Bamboo

Etapa 3: De River Side 2769m a Kyanjin Gompa 3866m.

Comencem amb un bon esmorzar, fried potato with vegetable and yak cheese i un bon oat porridge, ho necessitem per l’etapa que ens espera.

Sortim de River Side a les 8 del matí, seguim el riu Langtang Khola i el camí segueix pujant entre vegetació, arbres gegants, ocells i monos. El sol no ens comença a tocat fins a Chamki 3200m, després de tres horetes. Aquí veiem com el paisatge canvia, passant del bosc frondós a paisatge alpí.

La vall es espectacularment maca, es comença a obrir i just passem per sota del Langtang Lirung, on hi ha el poble de Gompa i Langtang, el paisatge es desastrós, podem veure l’impacte del terratrèmol i la força de la natura. Durant aquest tram gairebé no diem res i ens acompanya un sentiment de tristesa, és força dur. La part positiva és que veiem moltes noves construccions, el camí esta perfecte per accedir-hi i la gent et rep sempre amb un somriure i gran hospitalitat.

A Mundu fem la parada per dinar. La nostra idea és fer un te i cuinar els nostres estimats noodles, però al Golden Holidays guest house ens trobem a la So Pemba, una dona molt simpàtica que ens explica que té tres yaks i ens convida a curd casolà, que és iogurt de yak. Ens engresquem i demanem formatge de yak amb un chapati; ens fa l’entrepà com si fos la iaia i de pas ens demana que pugem un litre de llet de yak al poble de Kyanjin Gompa, on hi ha la seva germana que té l’hotel. L’hotel es diu Yala Peak, on ens fan un bon preu, habitacions netes i lavabo també. Ens sorprèn molt el poble ja que trobem un munt d’hotels i noves construccions, és el poble més gran que trobem pel camí. També s’ha de dir que hi ha barrejades les antigues mig derruïdes i hi ha casetes estil xabola.

Langtang després de terratrèmol
Langtang Khola arribant a Kyanjin Gompa
Kyanjin Gompa

Etapa 4: Pujada al Tsergo Ri Peak 4984m.

Pel que ens diuen a l’hotel és un gran mirador de tota la vall del Langtang i de totes les muntanyes que l’envolten, i no s’equivoquen ja que és impressionant! La pujada però és matadora, i encara més si no t’has aclimatat massa bé com és el nostre cas. Des del poble, un cop es creua el riu, només es pujada vertical de 1100m fins al pic. Això sí, val la pena. Després toca baixar pel mateix camí, avall avall i derrapant! Alguns cops el cul a terra i ha seguir que no ha passat res, i l’Alba amb cara de “muerte y destrucción”.

A l’arribada a l’hotel ens prenem una sopa d’all que diuen que va molt bé pel mal d’alçada. A veure demà!

Tsergo Ri Peak 4984m
Yak Moments
Vistaques des de 4984m

Etapa 5: De Kyanjin Gompa 3866m a Rimche 2350m.

Ens despertem tranquil·lament, encara notem el mal d’altura i decidim prendre’ns-ho “vistare vistare” – que vol dir xanet xanet en nepalí -. Sortim de Kyanjin Gompa i anem baixant agradablement fins a Rimche, deixant el paisatge alpí per entrar altre cop al bosc frondós, on tornem a veure micos i ocellets salvatges. També els yaks d’aquestes contrades es deixen veure molt, descansant, assaborint herbes i sortint al galope després de barrar-nos el pas.

Decidim al matí fer un segon esmorzar amb la So Pema, que ens prepara dos masala teas i un yak cheese amb chapati calentó, boníssim!

Avui dormim a un Moonlight guest house, amb molt bones vistes i hot water, tot és perfecte si no cau a terra.

Tipical Nepali Bridge
Amb bona companyia de la So Pemba

Etapa 6: De Rimche 2350m a Thulo Syabru 2300m.

La bona noticia d’aquest matí és que sorprenentment el nostre Moonligth encara s’aguanta en peu. El propietari és tibetà, ens prepara l’esmorzar mentre ens explica que no li agraden gens els xinesos… per alguna cosa ho deu dir…Free Tibet!!

Avui toca baixar pel mateix camí fins passat Bamboo i després toca pujar. El camí cap amunt és passat un poble que no recordem el nom però sí els seus pastissos de xocolata, que posa el propietari de la guest house en mig del camí fent que caiguis a la temptació; i tant que vam caure!

Dinem el nostre 5è paquet de noodles a Thulo Syabru, debatent-nos sobre si continuar una mica més. Ens diuen que no hi ha hotel fins d’aquí 3-5 hores degut al terratrèmol i dubtem, no sabem si creure-ho perquè ens volen a la seva guest house, però estem cansats, és molta pujada i es pot fer de nit. Al final pugem més en aquest poble vertical i ens quedem a la guest house Buddha amb unes vistes espectaculars, on hi ha un nepalí molt simpàtic que es diu Tempa, sap dir paraules i algunes frases en català, molt divertit! I els preus del menjar ja són més decents per ser un trekk. L’Alba per fi es fa un hot chocolate!

Després de sopar toca classe de nepalí-català, ve el nostre casero amb una llibreteta per aprendre català, i de pas, el Dídac intenta millorar les seves paraules en nepalí.

Etapa 7: DeThulo Syabru 2300m a Laurebina 3910m.

Esmorzem amb el Tempa i fem l’última classe de català. Ens hem de mentalitzar que avui toca pujar i pujar – up up, ugalo ugalo -. Unes tres horetes bones de pujada estil nepalí sense cap mena de treva. Una sorpresa ens em trobat a la hora i mitja al descobrir dues lodges (ahir segons els jefes de les lodges de l’altre poble no ni havia cap lloc on dormir fins 3-5 hores!!!) Em fet una pausa a un tea house a 3210m. Després seguim pujant però a un ritme més moderat, la muntanya es porta més bé. El bosc és espectacular, amb arbres immensos i molt ombrívol. Allí veiem un cérvol que s’espanta de la nostra presència i de sobre es posa a cridar/grunyir, no sabem perquè. Arribem a Cholangpati a 3654m i decidim pujar a Laurebina a 3900m, és la millor decisió ja que les vistes són espectaculars, es pot veure de lluny el Machapuchare, el massís de l’Annapurna, el Manaslu, les muntanyes que fan de frontera amb el Tibet i el Langtang lirung. Em vist la millor posta de sol de tot el viatge. Devorem el cheese mushroom spring roll i el nostre apreciat vegetable chowmein i cap a dormir, que demà serà intens de nou! Per acabar el dia tornem a tenir company d’habitació, de tant rebombori ens cau del cel un tros de carbassa!! L’Alba crida en Dídac que li canvia el llit, ha dormir que aquí no ha passat res!

Laurebina Village
Posta de sol a Laurebina

Etapa 8: De Laurebina 3910m a Lauribina Pass 4610 a Ghopte 3530m.

Sortim cap a les vuit de Laurebina, podem veure il·luminat l’Himalàia de bon mati, això ajuda ha agafar forces. Pugem tranquil·lament fina a Gosainkunda, 4300m, on veiem els dos primers llacs, molt xulu! Seguim a poc a poc fins a l’ultim llac, Surya Kund, i ja som al coll, a 4.610m, el punt més alt d’aquest circuit!! Molt de vent però fa sol, fem quatre fotos i cap avall. Arribem a Phedi 3650m per una baixada agradable i ens fotem els noodles que tant ens agraden. Allà ens diuen que fins a Ghopte hi ha com 3, 4 o ves a saber quantes hores més, ja no ens fiem de ningú i seguim. En dos hores i poc ja estem a Ghopte contemplant la increïble posta de sol. El camí que ens ha dut fins aquí és en realitat un trenca cames que sembla que no s’acabi mai, pujar-baixar-pujar. Oju! un pont que ens entra pànic i així fins arribar. Per aquí res de hot water i possibles companys de pis, pànic de nou però una sopeta i un dhal bhat o cura tot.

Gosainkunda Village and Lake
Lauribina Pass 4610m
Posta de sol a Ghopte

Etapa 9: De Ghopte 3530m a Kutumsang 2470m.

Per sort aquesta nit no hem tingut companys d’habitació. Ens despertem i seguim pel trencacames fins a Thadepati Pass, un gran mirador de la vall de l’Helambu per un cantó i per l’altre les muntanyes del Langtang que fan frontera amb el Tibet. La boira ens ofereix unes vistes magnífiques fins que baixem i ens posem just a sota, aquí ja no ens agrada tant. Fa fred. Arribem a Kutumsang morts de gana, una veu que ens ofereix hot water ens fa triar ràpid el lloc on dormir; després de tres dies sense dutxa la cosa comença a ser important. Ben nets berenem uns masala teas i un parathi egg deliciós.

Posta de sol a Kutumsang

Etapa 10: De Kutumsang 2470m a Chisopani 2215m.

Avui l’etapa pinta bé, ens despertem com cada dia a les sis del matí, fem motxilla i esmorzem com reis. Comencem feliços sabent que serà l’ultim dia fort però de baixada, l’endemà pretenem arribar a Katmandú. Anem sols durant tot el camí, sembla que no fa massa gent aquesta ruta i suposem que per això no hi ha cap cartell que indiqui cap direcció a cap lloc. Preguntem per informar-nos i tothom passa de nosaltres, no ens havia passat abans, trobem per casualitat una festa budista que com a mínim ens distreu mentre busquem el camí, seguim i… ens em perdut, tornem enrere i ja l’hem trobat, seguim i un altre cop no sabem quin camí agafar. Passem per Chipling i no hi ha casa en peu, poble desolat on viu un home descalç que ens fa un te i ens explica un munt de coses en nepalès que no entenem de res. Finalment arribem al costat de Chisopani, allà on volem dormir, però hi ha un lio de camins que no sabem quin agafar… ja ens comencem a cabrejar, portem tot el dia així. Per sort dos nens d’uns 5 anys que passen per allí ens acompanyen un tram i aprenem plegats a comptar en nepalí. Ja som a Chisopani!! Ens demanen 1.000rs per una nit… uffff quin timo, busquem a tot el poble i no hi ha res a fer, aconseguim pagar la meitat i per sopar Dhal Bhat que ens ho mereixem.

Perduts per Chisopani i rodalies

Etapa 11: De Chisopani 2215m a Sundarijal 1460m i Kathmandú (bus).

Són les 5 del matí, ens despertem que l’habitació tremola, sortim corrents cap a fora juntament amb tothom de l’hotel. Un petit terratrèmol de 5,4 a Namche Bazar el notem fins aquí, dura poc més d’un minut però suficient per posar-nos a tope, quin susto! Peró no ha sigut res i tornem al llit ja fins l’hora d’esmorzar. Comencem a caminar i descobrim que tots els edificis de Chisopani estan en runes o apunt de caure, es una imatge impactant. Caminem 2 minuts més i tenim una altra sorpresa, al entrar al parc nacional de Shivapuri & Nagarjun el controler ens diu que hem de pagar per entrar… ningú ens havia dit res. Paguem 565rs tot i que els nepaíis només paguen 50rs… s’ens comença a quedar cara de tontus. Caminem 3 hores per creuar el parc i arribem a Sundarijal, agafem un bus local i per fi arribem a Kathmandú. Ara toca celebrar i descansar que encara ens queda molt per fer.

DCIM101GOPRODCIM101GOPRO

Altres trekkings que hem fet a Nepal

Trekking Annapurna Circuit

2 thoughts on “11 dies per Langtang, Gosainkunda i Helambu Trek!

1. Increïble tot el que esteu veient!!! m’agrada moltíssim com transmeteu les vostres vivències. Impressionants els paisatges i tot amb el que us trobeu!!!!!
    Amb quina energia i calma esteu portant aquesta aventura: idioma que no sabeu, camins que no trobeu, pujades, baixades….informacions que no teniu o les teniu estil nepalí….
    Felicitacions per tot l’esforç que esteu fent superant aquestes alçades!!!!
    Deu ser un regal, trobar-se amb aquestes sortides i postes de sol, aquestes muntanyes màgiques i aquesta gent que trobeu, que segur , fa que vostre camí sigui més ric.
    (encara que la butxaca es vagi empobrint, jajajaja).
    No aniria malament un petit diccionari per acabar d’entendre alguns conceptes….jijiji.