La ciutat Rosa del Rajastan, Jaipur

Arribem a Jaipur després d’estar tota la nit dormint al tren en Sleeper Class, és el primer que agafem que va puntual, quasi plorem de la felicitat, ja que surt en una estació de mala mort de Delhi a la una de la matinada i amb molt (massa) ambientillu.

Aquest cop hem dormir a una Gest House amb habitació compartida, és l’opció més econòmica que hem trobar i que no ens fa entrar cagalera, portem uns quants dies dormint en hotels que, per dir-ho d’alguna manera, estan justos de comoditats (Aleluya, hot water!)

Jaipur és la capital del Rajastan, i juntament amb Agra i Delhi forma el triangle d’or de l’Índia. Ens havien comentat que era una ciutat moguda i estressant, sobretot a la part turística i als basars. Particularment ens ha semblat com qualsevol altre ciutat Índia que hem visitat fins ara, sent estressant, moguda i superpoblada. On hi ha el follón és a la Old City (Pink City), on en molt poc espai hi han molts dels reclams turístics, palaus i basars, tot allà barrejat com ens agrada, jeje.

Com vam gaudir més de la ciutat va sent passejant pels carrers dels diferents basars, és una passada veure tanta gent movent-se per un lloc i per un altre, animals per aquí, motos per allà, venedors de joies i pedres precioses, venedors de mocadors, teles, artesania, bufffff quanta oferta, sort que no veníem amb la idea de comprar res que sinó… els preus son barats barats (no us oblideu de regatejar igualment :P). Per descansar de tant estrès sempre va bé parar a fer un chai a les múltiples paradetes que hi repartides, recomanem anar algun carrer no gaire transitat o segur que – “where do you from?”, “what’s your name?”, “ohhh tomatina nice!”, “where do you go now?” “ A donde vamos ahora?- i així fins l’infinit. Però que bo que està el chai!!

Coses a fer a Jaipur

No podeu passar per Jaipur sense visitar els basars i caminar sense rumb pels seus carrers i carrerons, no cal que tingueu ganes de comprar res, el simple fet de caminar-hi ja impressiona. El que ens ha agradat més d’aquests basars és que gairebé no està orientat al turisme estranger, sinó al turisme local i veïns de la ciutat, fent que sigui més autèntic. Lo dolent és que no hi ha gaire oferta per menjar, només samosas, fregits i algun dolç estrany que no hem tingut el plaer de provar. La zona per on ens hem mogut més és la de Chandpole Basar, Tripolia Basar, Johari Basar i Bapu Bazar però el millor que podeu fer és caminar-hi i descobrir els carrerons que us cridin més l’atenció.

img_20161222_161453img_20161222_162214

Però no només hi han botiguetes a Jaipur, també hi ha el City Palace (el palau de la ciutat), que és un complex de palaus i jardins, seu dels maharajàs de Jaipur antigament. El palau es va anar construint al llarg de la història fins a l’actualitat i es pot visitar pel “mòdic” preu, pels estrangers, de 500rs. Si aneu i us agrada ens ho expliqueu, que estàvem en plan ratilla i no vam voler pagar l’entrada, però la veritat, per fora semblava guapo.

Hawa Mahal (Palau dels vents), forma part del City Palace i la seva façana és un referent de la ciutat. Era la zenana o cambra de les dones, i va ser construït amb la intenció de que aquestes pugessin mirar la vida del carrer sense ser vistes :o. El palau té cinc pisos i 953 finestres petites. Es pot visitar per dintre, encara que el més impressionant és veure la façana des de fora. Una bona opció és pujar a l’únic cafè amb terrat que hi ha davant i contemplar les vistes. Si preneu alguna cosa allà és possible que us trobeu a un comerciant que ha viscut a Barcelona molt de temps i de passada us ensenyarà la seva botiga de joies i teles.

img_20161222_112632img_20161222_113350

En aquesta mateixa zona hi ha el Minarete Iswari Minar Swarga Sal, que es va construir per commemorar una victòria, està a tocar de la porta Tripolia (molt maca també) i és una bona opció per veure la zona de palaus i la ciutat de Jaipur.

Una mica més lluny hi ha l’Amer Fort, situat a 11km de Jaipur. Des del lloc on ens va deixar el Local Bus a l’entrada hi han 15 minutets de pujada que alguns turistes fan amb elefant però és pot fer tranquil·lament caminant, fins i tot més ràpid. Nosaltres evidentment que ho vam fer caminant i recomanem que tothom ho faci també; primera perquè el passeig amb elefant val 1000rs i segona perquè no ens agrada el maltracte animal, quan veus els pobres elefants pujant sota el sol, pintats, carregats de persones i rebent cops al clatell fan molta peneta. NO ENS AGRADEN LES ACTIVITATS AMB ANIMALS, I PER AIXÒ CREIEM AMB UN TURISME RESPONSABLE.

El Fort ens va agradar molt, us recomanem anar-hi encara que no entreu ja que les vistes des del carrer son espectaculars. Aquí va ser el primer cop que vam utilitzar les nostres targetes “estudiants” de la FEEC, que van passar com a carnet d’estudiant i ens va sortir l’entrada per 100rs en comptes de 500rs ;).

Informació important per ratilles-pirulilles! Just al sortir de la zona de pagament per tornar a la plaça principal, vam veure que hi havia molt control a la porta d’entrada però a la de sortida ni de conya, aquí ho deixem….XD.

A mig camí entre Jaipur i el Fort d’Amer trobem el Jal Mahal (Palau sobre l’aigua), que és simplement un palau construït al mig d’un llac. El palau és molt maco i sembla mentida que estigui construït allà. Tot i així no ens va agradar tant com pensàvem, la imatge és bonica però el passeig on es pot contemplar i prendre fotos està ple de porqueria i alguna rata, fent que la imatge idíl·lica d’aquest palau es perdi al moment de baixar del bus. Tot i així, si aneu al Fort feu la parada de rigor, i si us agrada més que a nosaltres ens ho comenteu.

Si teniu temps i sou una mica frikies, podeu anar al Cinema Raj Mandir, que es troba molt aprop de la Pink City i del Lassi Wala. És el millor cinema de la ciutat i per 120rs podeu veure alguna estrena de Bollywood. No hi vam entrar, així que ho tenim pendent per la pròxima.

On dormir?

En aquesta ocasió hem dormit en una zona gens turística, més aviat és una zona residencial de nivell adquisitiu alt, molt tranquil vaja, excepte per la via del tren que passa ben aprop. La guest house es deia Doodle Rack, que té tres habitacions al primer pis de 6 llits cadascuna i són compartides, i una doble al segon. Nosaltres vam compartir habitació mixta per 4 euros la nit; per ser compartida no era barata però les instal·lacions estan molt rebé, noves i netes, i la cuina es podia utilitzar sense problemes, cosa que després de 2 mesos i mig sense cuinar s’agraïa molt. La truita de patates del xef Dídac era millor que caviar i l’arròs a la cubana amb el que es pot tampoc va defraudar.

Era la primera vegada que compartíem habitació a l’Índia i ens va sorprendre molt veure que aquí hi havia gent molt diferent: gent jove, gent gran, turistes, gents que treballava a la ciutat… És una experiència més que segur que repetirem.

On menjar?

Malauradament no podem recomanar gairebé res, ja que com hem mencionat teníem cuina a l’allotjament i el vam amortitzar i gaudir molt. Dos dies si que vam dinar per la Old City, en dos establiments diferents que no ens van fer ni fu ni fa. El que si podem recomanar (com la Lonely planet) és fer un lassi al Lassiwala, però sobretot aneu al verdader, que posa des de 1944 i està al número 312. Es veu que aquest va ser el primer i com que ho va petar molts llocs es van copiar i hi ha molts establiments de lassis amb el mateix nom. Són uns cabritos estos comerciantes! Això si, aneu-hi pel matí o migdia que se’ls hi acaba ràpid! Si arribeu tard (com nosaltres un dia) aneu als altres, igual de bons i al mateix preu (mida petita 25rs/,mida gran 50rs).

Despeses:

• Transport: El tren de New Delhi a Jaipur en Sleeper class 225rs/persona i tarda 6 horetes.
  • Un tuk-tuk de l’estació de trens fins el nostre hotel 70rs, estava a uns 20 minutets. La tornada 50rs, ja coneixíem de que anava la història.
  • Bus local de la Old City fins a Amber Fort 10-15rs/persona. Si agafeu el bus vermell podeu baixar al Jal Mahal i amb el mateix tiquet podreu pujar sense tornar a pagar en un altre bus vermell. Compte! Els busos més cutres que no són vermells i tenien número 29 no accepten el ticket, i haureu de tornar a pagar. Evidentment es pot fer en tuk-tuk, però no sabem quan pot costar perquè vam descobrir l’autobús abans.
  • Per la resta, ho vam fer tot xanetxanet per descobrir al màxim la ciutat. En realitat el centre no és molt gran i totes les visites turístiques es poden fer caminant sense problemes, no creiem que valgui gens la pena pagar un tuk-tuk per fer la ruta, per l’únic que es necessita transport és el Fort i el palau sobre l’aigua.
  • Allotjament: 325rs/persona/nit.
  • Menjar: 50rs/àpat/persona (ens va sortit moooolt barat perquè teníem cuina i la vam amortitzar).
  • Entrades i turisme (PORTAR CARNET ESTUDIANT, us sortirà molt a compte):
  • City Palace: 500rs. i amb carnet d’estudiant 300rs.
  • Amber Fort: 500rs. i amb carnet d’estudiant 100rs.
  • Hawa Mahal: 200rs. i 25rs. per estudiants.

Hi ha una entrada combinada que per 1000rs els estrangers i 200rs els estrangers estudiants poden comprar, i són un total de 7 llocs, entre museus i monuments varis, excepte el City Palace. Si ets estudiant està super bé, sobretot si t’accepten el carnet jajajaja. Si no teniu el carnet d’estudiant podeu intentar-ho amb qualsevol altre carnet, nosaltres amb la tarja federativa de la FEEC va colar jojo.