Mumbai Bombai

Si no fos per la quantitat de barraques que hem vist des del tren, diríem que ens hem equivocat de ciutat o de país, que hem arribat a Londres o alguna ciutat europea. Les múltiples esglésies i edificis colonials fan que et traslladis a un altre època i país, sobretot de país; aquesta no és l’Índia que portem vivint fa més d’un mes! Mumbai o Bombai és la capital britànica de l’Índia, sent la primera o la segona ciutat més gran en quant a població, uns 20 milions d’habitants aproximadament, quasi res! Es pot veure molta desigualtat en molt pocs metres de distància, gratacels al costat de barraques, supermercats estupends al costat de molta gent demanat diners, gent conduint Mercedes i gent dutxant-se amb l’aigua residual de les vies del tren… i així un sense fi d’imatges que et fan meditar.

Arribem a Mumbai de dia després de passar la nit al tren en un trajecte de 15 hores des de Chittaurgarh, i arribem força puntuals a l’estació de tren Bandra Terminus. Les vistes des del tren ens deixen sense paraules una bona estona, quilometres i quilometres de xavoles en barris on viu la gent més pobre de la ciutat, sense recursos i vivint pràcticament en la pobresa absoluta, devastador. Veure com varies persones es netegen i renten la roba amb l’aigua que hi ha a les vies del tren a un pam del vago, et fa pensar molt, i sobretot, de veure la sort que tenim de viure on vivim.

Sortim al carrer i anem ha agafar el metro o com li diuen ells el local train, ja que no està soterrat. El transbord tren-local train està fet com una caca de vaca, ja que hem de caminar uns 10 minuts per una autopista o ronda de dalt per arribar-hi. Per 10rs persona el local train ens deixa a 20 minuts de l’hotel; ja ens agradaria que a casa nostra el transport públic costes igual que aquí. Ens adonem que els metros de Mumbai són molt amples i llargs, enormes, les portes no tanquen encara que el tren estigui en marxa i de gent no en falta. També descobrim que hi ha vagons per ladys i de primera i de segona classe. Entenem perfectament que les dones tinguin vagons per elles, per estar tranquil·les i còmodes, encara que el que hauria de ser és no tenir la necessitat com a grup de població de tenir vagons per sentir-se segures. El número de telèfon d’atenció a les dones al metro també està present en tots els vagons. No hem acabat d’entendre però la divisió entre primera i segona classe, encara que si em vist que segona classe va plena plena i la primera doncs no gaire; les mirades de la gent quan pugem a segona classe és de – que fan aquests guiris -, pensen que ens hem equivocat, ens demanen els bitllets els mateixos indis del vagó que no entenen perquè estem a segona classe podent estar a primera; tenen la idea de que si estem aquí i som occidentals és perquè tenim diners i no hauríem d’anar a segona, ni caminant als llocs i que no ens ve d’unes quantes rupies amunt.

El barri on ens allotgem no té res a veure amb la resta de Mumbai, o com a mínim és el que ens va semblar. Carrers nets, sense animals, amb aceres i carrers amples, conductors conduint de manera ordenada i sense tocar el claxon cada 2 segons, aleluyaaaa!!! Amb edificis alts que ens van recordar a qualsevol ciutat europea. Aquí és on hem pogut veure un palau que ara s’ha convertit en hotel de nivell, el Taj Mahal Palace, moltes esglésies, una estació de tren que esta anomenada per la UNESCO patrimoni de la humanitat, la Chhatrapati Shivaji Terminus o anteriorment Victòria Terminus.

DCIM102GOPRODCIM102GOPRO

No creiem que Mumbai reuneixi els requisits per considerar que té l’essència de l’Índia, cosa que si que vam veure a Delhi, però si que es veritat que ens ha sorprès i agradat passar-hi, considerant que no ens agraden gaire les ciutats grans. Sobretot passejar per la Marine Drive al costat del mar i asseure’ns a la sorra de la platja per contemplar la posta de sol (veure els indis a la platja no te preu, és un no parar de riure, és banyen amb tota la roba que porten, pantalons, samarreta etc. no tenen el concepte de banyador…), ús recomanem dinar als xiringuitos del costa de la platja, són bons i barats. Passejar pels basars i veure les peixateries i fruiteries a peu de carrer tampoc té preu, sobretot les peixateries envoltades de gats i mosques amb una veritable “fragància” a peix fresc del dia que no provarem mai de la vida. Una llàstima que no hi hagin vaques ni animalons pel carrer… ara que ja ens havíem acostumat a ells. Si us agrada l’art és un bon lloc per firar-se i veure quadres i escultures ja que està ple de galeries, nosaltres hem preferit voltar pels carrers on hem pogut veure un rellotge semblant el de Londres i veure entrenar un equip de criket, de veritat que no entenem gents aquest esport.

La vida a Mumbai és molt més cara que a la resta de llocs on hem estat fins ara a l’India, tot i així buscant hem trobat llocs on menjar bo a molt bon preu. En canvi, els allotjaments són molts més cars que a qualsevol lloc que haguem estat fins ara, una llàstima. Igual tampoc hem buscat massa en aquest cas. Si algú sap d’algun lloc on dormir que estigui bé, per la zona de Colaba hi ha bon preu que ens ho comuniqui per la pròxima.

Farts una mica de gran ciutat i amb l’esperança de trobar un lloc més tranquil i autèntic, anem cap a Nasik, petit poble d’un milió d’habitants.

Anècdotes

Hem provat per primera vegada la Dragon fruit o fruita de la passió, l’hem comprat i ens l’hem menjat allà mateix, és una passada , molt curiosa i molt bona! Aviam si anem trobant-n’he més durant el viatge.

Vigileu si esteu veient la posta de sol al passeig i s’acosta un iaiu, és possible que us deixi l’orella vermella de tant que xerra sense parar; l’Alba li va seguir la veta i es va quedar sense veure la posta de sol jeje era molt maco, tot s’ha de dir.

Els taxis de Mumbai són com els de Barcelona, negres i grocs, no sabem si hi ha alguna connexió o no però és curiós.

Que veure a Mumbai o Bombai?

El primer monument que hem vist a Mumbai és la Gate of India (la porta de l’Índia), que és algo així com l’Arc de Triomf de Barcelona, amb la diferència que aquesta està just davant del mar i és d’on surten la majoria d’embarcacions cap a l’Illa Elefanta.

A tocar hi ha l’Hotel Taj Mahal, un enorme palau colonial convertit en un hotel de luxe, on et deixen entrar si els hi fas peneta i els hi demanes amb gràcia, tot i que a dins tampoc s’ens va perdre gaire res. Botigues de marques cares i ostentoses, tot molt net i ben posat però res d’interessant, ens va agradar molt més per fora la veritat.

El Dobhi Gate si que ens va agradar i molt, és una bona parada per veure/conèixer la ciutat. És la bugaderia més gran que hem vist a la nostra vida, ja que compta amb més de mil quadradets destinats a netejar la roba de la gent de Mumbai. Són coneguts per la seva professionalitat i netedat, i el sol fet de veure-ho des de fora ja val la pena, si hi entreu la cosa promet. L’entrada és gratuïta ja que no és cap monument ni cap barri famós o amb glamour, l’única cosa que demanen és que no es facin fotografies ja que la gent està treballant i fent el dia a dia i es convenient respectar la seva intimitat. La parada de local train més propera és la de Mumbai Mahalakshmi que et deixa just al costat.

DCIM102GOPROimg_20170113_130934

Banganga tank, són uns Ghats (escales que baixen fins l’aigua) que estan enclavats dins d’una zona de gratacels, aviem llegit que era una petita Varanasi dins de la ciutat però no ens va donar aquesta impressió. Amb més gent igual si que hagués estat més interessant, però aquell dia només hi havien dos nens jugant amb el seu estel i poca cosa més. El que més ens va impactar de la visita és veure com passejaven un mort pels carrers de la zona, acompanyat dels familiars que es dirigien cap a algun crematori. Per arribar-hi ho vam fer-oh caminant des de la platja de Marine Drive, no és que el camí sigui gaire bonic, més aviat no, però ens pensàvem que ho seria i ens hi vam llençar. Si podeu pregunteu per algun bus que ús i porti.

Victoria terminus o Chhatrapati Shivaji Terminus (CSTM), podria ser l’estació de tren més xula que hem vist. Per arribar-hi cal passar per uns quants basars que fan que el camí sigui entretingut, fins finalment arribar a un edifici que podria ser un palau o un ministeri del govern, però no, és una estació de tren, molt ben cuidada i bonica, estil colonial britànic i en funcionament. Dins l’estació està ha rebentar de gent amunt i avall, que va a un canto i un altre fent que estar-s’hi observant ja sigui entretingut. De tant que ens va agradar vam comprar un bitllet de local train cap a Dobhi Gate, que ens va sortir per 10rs cada un, i vam haver de fer transbord a una parada que es diu Dadar.

Marine Drive o com és diria a Catalunya el passeig de la platja collons! És un passeig d’uns 3 quilometres aproximadament que voreja la costa fins arribar a la platja de Girgaon Chowpatty. La millor hora és per la tarda, ja que es pot contemplar la posta de sol amagant-se darrera els gratacels de la ciutat. I lo millor és asseure’s a la sorra i veure l’espectacle dels indis banyant-se, no té preu. El que fa més gràcia és que no tenen vestits de bany entesos com nosaltres, així que els nens van en pilotetes o calçotets i els grans doncs tal qual han arribat; fora sabates i a l’aigua amb texans, cinturons, saris, burques… i tant panxos! De totes maneres no hi ha gaire gent a l’aigua perquè resulta que és hivern, encara que nosaltres estem morts de caloret faller XD.

El parc del rellotge o Oval Maidan, és una torre amb un rellotge tipus el que hi ha a Londres, si només et quedes amb aquesta imatge et pots creure que estas allà, a nosaltres ens ha agradat i sobretot passar l’estona a l’esplanada d’herba que hi ha al costat on sempre estan entrenant equips de Criket; no entenem les normes però ens fa gràcia veure-ho una estona, i més si hi han arbres i et pots estar una estona portegin-t’he del sol 😉

On dormir?

Nosaltres hem estat al Sea Shore Hotel, no és el millor hotel del món ni el més barat tampoc però està a la zona motxilera i més o menys aprop dels llocs que recomanem anar. Està al barri de Colaba, on s’allotja la majoria de turistes que visiten Mumbai, aprop de la India Gate i no falten llocs per menjar i comprar-se alguna cosa pels basars de la zona. També és el barri on es roden molt dels videoclips i pel·lícules de Bollywod, nosaltres però no vam veure-ho.

On menjar?

Al costat del nostre Hotel vam trobar el Mandras Cafe, típic indi, bo i barat. Per esmorzar hem menjat dosa a 65rs i per sopar thali per 100rs, tot boníssim. Quan el vam trobar es va convertir en el nostre lloc de confiança 🙂 així intentavem quadrat-ho per passar-hi a l’hora dels àpats.

Els xiringuitos de la platja també els recomanem, hem provat el diferents puri pani que oferien a 25rs i pavj banji a 100rs. És un espectacle veure com es roben els clients entre xiringuitos de la zona, t’ofereixen menjar tot i que estiguis asseguts a la terrassa d’un altre, se la foten anant i vinguen.

Despeses:

• Allotjament: El més car fins el moment, i amb molta diferència; 1100rs nit en habitació amb lavabo compartit i sense finestra, vaja, una espècie de zulo, però molt net. Això si, internet no works una castanya.
  • Menjar: Entre 60-100rs àpat per persona. Important però saber buscar i trobar, la primera nit vam pensar que ens arruïnaríem menjant i vam acabar fent un minifalafel per 80rs. Després ja vam investigar i vam trobar el nostre lloc de confiança, thali per 100rs.
  • Transport: El tiquet de local train costa 10rs/persona/viatge. Taxi des de Colaba fins a la Victòria Terminus 50rs/viatge (compte: per aquest trajecte demanaven fins 300rs!! Sortiu de la zona guiri cara!). Tren de Chittaurgarh a Mumbai 450rs/persona en sleeper class, i 15 hores de fantàstic trajecte XD
  • Turisme: Tot el que hem fet és gratuït. El que vam pensar fer però per falta de ganes i preu elevat és anar a Isla Elefanta. Golondrina india que t’hi porta i torna per 180rs/persona i 500rs per entrada al temple.