Els Backwaters d’Alappuzha, Kerala

Després d’estar uns quants dies de relax a les meravelloses platges de Varkala, ens dirigim cap al nord, precisament al conegut poble d’Alappuzha o Allepey, on hi han els preciosos Backwaters que ens morim de ganes de conèixer. Arribar a Alappuzha és molt fàcil si esteu per la costa oest, ja que hi ha una línia de tren que recorre tota l’Índia de nord a sud i a la inversa per aquest costat del país.

Alappuzha, també conegut com Allepey, és un municipi de l’estat de Kerala que es troba a la tercera posició en index d’alfabetització d’aquest estat (Kerala és l’estat amb l’índex més alt d’alfabetització de tot el país), és considerada la ciutat més neta d’Índia i és coneguda com la Venècia d’Orient pels quantiosos backwaters que l’envolten.

backwaters allappey kerala

Aquesta és la ciutat més encarada a realitzar sortides als backwaters, ja que la ciutat en sí no té cap encant, té platja i poca cosa més. Ens em apropat fins aquí perquè buscant per Internet i dins la “diosa lonley planet” és on em trobat més oferta en aquest tipus de sortides.

Els backwaters venen a ser canals d’aigua que hi ha a l’interior d’aquest estat tant peculiar. Hi han uns 900 km de preciosos canals navegables, que passen per tots els pobles i petites ciutats de la zona. Per tant una de les millors maneres de moure’s per aquesta regió és amb barca, ferri o qualsevol mena de transport navegable. Aquests canals es troben ben bé al mig d’un paratge tropical, envolat de palmeres, plataners, camps d’arròs, i de la seva gent que hi viu en cases i cabanes en plena natura, en un ambient idíl·lic i relaxat. L’aigua per la qual es navega és meitat dolça i meitat salada, i cada canal té una composició de les aigües diferents, degut a que aquests canals comuniquen amb el mar, fent que per zones la fauna i la flora pugui canviar segons la corrent marina.

canal gran dels backwaters alleppey kerala

backwaters-alleppey-4

Només arribar ens vam posar les piles per trobar la millor oferta per realitzar la sortida pels canals, tan pel preu com per la cura que es té del medi ambient (ràpid ràpid aquí és a ritme tropical, després de trobar un lloc bueno-bonito-barato, menjar un bon thali i fer el nostre spanish ioga). La millor oferta que vam trobar era la d’anar amb barca petita no a motor, és a dir, amb remer, amb esmorzar i dinar inclosos i transport gratuït (ferry) fins al poble on s’inicien moltes de les sortides als backwaters. Hi ha més classes de barques i de sortides que més endavant us explicarem.

El segon dia ens aixequem ben d’hora i ens posem en marxa direcció els Backwaters! Un tuk-tuk ens està esperant a la porta de la Guest House, i ens porta cap a la parada del ferri local. Allà ens trobem tots els turistes de la ciutat i de més enllà, tothom sembla que estigui aquí per això. Pugem al ferri i per primer cop en aquest viatge trobem que hi ha més turistes que locals en un transport públic; nens que van a l’escola, gent que va a treballar i nosaltres els turistes que els mirem encuriosits per la seva vida.

agafant el ferri que ens dura a l'inici de la sortida per els backwaters

Comencem a navegar amb el soroll del motor atrotinat com a música de fons, amb molta estabilitat i a ritme tropical. Sortim del canal del la ciutat per anar cap al llac, tot fent parades i veien com la gent puja i baixa sense parar. De cop ens fiquem per algun canal grandet fins arribar al nostre destí. Allí ens està esperant el boatdriver, que ens acompanya a nosaltres dos i a tres persones més cap al restaurant, on ens està esperant un bon esmorzar de uttapa i chapati amb masala i el chai de rigor.

Amb les piles carregades comencem l’aventura amb la canoa. El nostre equip estava format per una txeca, dos francesos, i nosaltres dos. La dona gran puja primer a davant de tot de la canoa, nosaltres ens posem al mig i la txeca i el francès darrera nostre. Finalment puja el conductor, que no deu tenir més de 19 anys.

DCIM103GOPRO

El passeig amb barca pels canals es fa de manera molt tranquil·la, com diríem nosaltres Xanet Xanet i sense presa. Primerament sortim a un canal gran on podem veure moltes de les boats house, que són barques grosses equipades per poder-hi dormir. Aquestes barques s’utilitzaven per transportar mercaderies canal amunt i canal avall però al aparèixer el transport terrestre, més ràpid i eficaç, aquestes bots es van quedar desfasats. Per no perdre la feina van haver d’innovar, substituint les mercaderies pels viatgers de tot arreu que busquen una experiència única, tot i que a un preu més elevat.

boathouse kerala alleppey backwaters

backwaters-alleppey-13

Poc a poc anem deixant els canals més grans per navegar pels canals més petits, per nosaltres els més autèntics ja que passen per zones on la gent està fent el seu dia a dia. Fregant plats, fent la dutxa matinal, nedant, netejant qualsevol cosa i fins hi tot fent obres dins els canals amb embarcacions preparades (o no tant), no ho sabem del tot ja que en vam veure una que estava quasi al limit d’enfonsar-se. Com la nostra barca és de les petites podem entrar per quasi tots els canals i com que no té motor podem gaudir del silenci i del soroll de l’aigua xocant contra la barca mentre naveguem pels backwaters d’aquesta bonica zona de Kerala. En un tres i no res ja havíem navegat tres horetes i la panxa donava senyals de “falta fuel”.

backwaters-alleppey-12backwaters-alleppey-10backwaters-alleppey-9

DCIM103GOPRO

Fem parada tècnica per fer un bon thali sobre una fulla de plàtan, fem un chai i pugem altre cop a la barca per anar a fer una volteta fins finalment, baixar per anar a buscar el ferri que ens tornarà a la ciutat altra vegada. Ens hagués agradat entrar per més canals petits durant més estona, però l’experiència ens ha sorprès positivament i la recomanem a tothom 100%.

menjant thali en fulla de plàtan, backwaters, kerala

El preu de la sortida ens va costar 700rs persona amb tot inclòs; tuk-tuk, ferri d’anada i tornada, sortida amb barca, esmorzar i dinar.

Diferents tarifes i embarcacions que es poden contractar a Alleppey per fer els Backwaters:

  • Canoa: Petita barqueta sense motor, amb capacitat màxima per 6 persones. Per nosaltres la millor opció ja que pots passar pels canals més petits i és molt relaxant, sense el soroll del motor. A més a més, no contamina i té menys impacte ambiental. Preu que vam trobar 300rs/hora. Nosaltres vam fer un pack que ens va sortir una mica millor per tot el que incloïa.
  • Motor boat: Barqueta força gran, amb capacitat per moltes persones. Té la part bona de ser molt econòmic si hi ha força gent. Per nosaltres té varis inconvenients, el soroll del motor i la grandària, ja que et perds els canals petitons. Seria estil golondrina. Ho vam trobar per 500rs/hora.
  • Shikara boat: Barqueta de mida entre la canoa i el motor boat. És a motor i té capacitat per a 6 persones màxim. Té l’inconvenient per nosaltres que contamina i fa soroll però pot passar pels canals petits. Surt per unes 500rs/hora, més car que el motor boat perquè no es pot dividir entre tanta gent.
  • Houseboat: És una barca entre gran i molt gran, ja que n’hi ha de diferents mides, amb més o menys cambres. Són molt boniques per fora i suposem que l’experiència de passar un dia i una nit navegant val la pena. Els inconvenients per nosaltres, contamina i és gran, no passa pels canals petits. Ho hem vist per 3750rs.

Aquests preus són en teoria, no deixeu mai de regatejar!

sin-titulo

Anècdotes:

Estar tranquil·lament navegant en la canoa per uns canals petitons i molt agrdables quan comencem a escoltar del remer i de la parella de darrera “Kingfisher! Kingfisher!”, i nosaltres, ara van cridant que volen una birra??? Així uns moments fins que ens girem i descobrim com senyalen cap a un arbre i veiem un colibrí de color blau i groc-taronjós. Aquí entenem el dibuixet de la birra que portem quasi tres mesos bevent… si al final som nosaltres els borratxel·los!XD

En el dinar del thali dels backwaters no posen cullera (com és costum aquí) i l’única que la demana és la iaia, així que l’Alba es fa la forta, no en demana cap (com sempre fa) i devora el plat amb la mà dreta de cullera com tots els seus compis nous, presión de grupo…. jajajaja

I pot haver un moment on el vostre remer jovenet us vulgui dur a un canal molt verd on hi ha unes floretes per fer-li un ram a la soltera jove del grup, però que calculi malament i us quedeu atrapats entre les plantes flotants una estoneta i hagueu de girar cua.

DCIM103GOPRO

Com arribar-hi?

Des de Varkala és possible arribar a Allepey amb autobús o amb tren. La millor opció és amb tren, que tarda unes dues hores i mitja de trajecte. Si no podeu reservar-ho vosaltres per cleartrip en l’opció sleeper class i no voleu pagar les més cares (com nosaltres) aneu a l’estació i compreu el bitllet a la guixeta. No tindreu seient exacte probablement però us assenteu on sigui i santes pasqües!

Quan arribeu a l’estació de tren veureu als tuktuks drivers organitzats davant d’un xiringuito que et podria vendre gelats, petards o chais, però que en realitat és l’oficina on et fan un ticket amb els preus marcats per pagar al tuktuk, per evitar els regateig i els timos. Ens va encantar!

On dormir?

Per dormir a Allepey hi ha tres zones importants: La zona de la platja, la zona del basar al mig del poble i la zona al voltant del llac Punnamada on comencen els backwaters. En realitat si veniu a Allepey amb poc temps i amb la intenció principal de navegar, la tercera zona és la ideal, força tranquil·la i amb alguna opció econòmica.

Nosaltres ens vam allotjar a la Venice Nest, a la zona aprop del basar. Caseta acollidora, econòmica, amb possibilitat de cuinar a la seva cuina i amb un personal molt agradable. Vam menjar un pastís d’aniversari boníssim i extra-dolç! Vam agafar-lo pensant que estava a mig camí de la platja i dels backwaters i així accedir caminant a tot, però al final no vam trepitjar la platja, coses que passen, XD.

On menjar?

A banda de l’esmorzar i el dinar que vam fer el dia dels backwaters amb la sortida tot inclòs, vam menjar a dos restaurants petits d’estil indi a uns preus indis, com ens agrada! A un dels carrers principals de la ciutat, el Cullen road.

Si esteu per la zona dels backwaters, a prop la bus stand, hi ha una guest house, la Whitehouse Inn, on no hi vam menjar al final però vam veure la seva roof top i pintava molt bé, amb uns preus més guiris però no excessius.

Despeses

  • Transport:120rs/persona/trajecte tren des de Varkala. Tuk-tuk estació de tren al centre de la ciutat 54rs/trajecte.
  • Menjar: 40-75rs/persona/àpat.
  • Allotjament: 430rs/nit per habitació doble amb wc.
  • Turisme: 700rs/persona pel dia de canoa amb tot inclòs.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s