Sota les aigües de Koh Tao

Per fi arribem a Koh Tao o illa tortuga en tailandès, una illa situada a l’oest del golf de Siam, la germana petita de les tres, juntament amb Koh Samui i Koh Pha Ngan. Arribar fins aquest petit paradís ens ha costat dos dies i dues nits, ja que de Pai, situat al nord-oest, hem baixat desesperadament, passant un dia sencer per Bangkok, per veure i viure en alguna platja de Tailàndia.

Això si, cansats en un nivell important, arribem al port de Koh Tao, passant primerament per la illa Koh Nang Yuan que és de revista, i tenim esperant-nos un jeep que ens durà a l’escola de submarinisme Ihasia, quin luxe! En més de cinc mesos de viatge això ens ha passat dos cops solament, i…. que bé que va no haver de pensar en buscar allotjament quan estàs rebentat!

Koh Nang Yuan a koh tao
Koh Nang Yuan

Vam triar Koh Tao perquè molta gent ens l’havia recomanat com a illa preciosa i tranquil·la, d’ambient no tant “ibizenco” com les seves germanes pròximes. A més a més, és el paradís del submarinisme, on empreses d’aquest estil omplen tota l’illa amb les seves ofertes. Nosaltres buscant ens va agradar Ihasia, l’empresa de “el Brujo”, un madrileny de Vallecas que fa 11 anys que està instal·lat a l’illa, a la platja Chalok Baan Kaok Bay, al sud de Koh Tao, i hi vam contactar, ja que l’Alba es volia treure el curs de l’Open Water i el Dídac que ja el tenia de fa temps volia refrescar i tornar sota l’aigua a veure els tresors que amaga el mar de la Xina meridional. L’experiència en aquest centre ens ha agradat molt i li hem dedicat un post especial, que podeu veure a “Submarinisme a Koh Tao“.

Koh Tao és una illeta d’uns 7 km de longitud i 3 km d’amplada, vaja, xicarrona xicarrona però amb moltes pujades i baixades que ens van fer suar la gota gorda en algun moment; i el que es pot fer aquí bàsicament és descansar, relaxar-se, menjar i beure i gaudir de les platges, del mar i del seu fons marí. A la costa oest de la illa es troba el port, i la zona on hi ha més guiris. Cap al sud, que és on estàvem nosaltres allotjats; concretament a la platja Chalok Baan Kaok Bay, s’hi pot anar per una carretera principal (plena de restaurants, guesthouse, botigues i escoles de submarinisme) i és una zona calmada amb molts ressorts i algun “bareto” a la bora del mar on prendre alguna cosa. Per la costa nord-oest hi arriba una carretera costera, plena de ressorts on al cap de munt de tot no hi ha res més, excepte un mirador de les illes Koh Nang Yuan que vam decidir no pagar. La zona nord-est de Koh Tao és la menys turística, hi ha una carretera molt precària que arriba a la costa però que ningú recomana per la dificultat d’aquesta. Vam descobrir que a Koh Tao no hi ha gaires tailandesos però si molts birmans que venen a fet temporada i s’estan treballant moltes (masses) hores per un sou ridícul, això si, és millor que al seu país i sempre, sempre tenen un somriure a la cara.

Port de Mae Haad Pier
Costa Oest de Koh Tao

Que fer a Koh Tao?

La illa és tan petita que des de tots els miradors es pot veure el mar, llàstima que et facin pagar per accedir-hi però, rodejats de tanta immensitat aquàtica no hi ha res millor que submergir-te i gaudir d’aquest element i de totes les activitats que t’ofereix.

Fer submarinisme

Tant si solament vols fer un tastet (bateig), com iniciar-te en aquest món fent el curs de l’Open Water, endinsar-t’hi una mica més amb l’Advance, refrescar coneixements que vas adquirir fa temps o gaudir de sortides d’un esport que ja et té captivat, o fins i tot venir-hi per aprendre un ofici i fer carrera aquí. Aquesta illa ofereix molts punts increïbles de busseig amb una fauna i flora espectaculars, difícils de trobar al Mediterrani! i a molt bon preu, quasi a la meitat del que ens hagués costat a casa nostra! Aquí deixem la nostra experiència de submarinisme a Koh tao amb Ihasia.

Anar de platges!

Si apart de fer submarinisme et ve de gust descansar mentre contemples una platja espectacular o si simplement vols fer snorkel i veure el fons marí des de pocs metres de la costa aquí deixem les platges on hem estat.

La Platja Chalok Baan Kaok Bay és la que hem vist cada dia des del nostre allotjament. És bonica i molt tranquil·la, no la ideal per banyar-se perquè és probable que et cansis de caminar abans de trobar un lloc on capbussar-te. Això si, l’aigua i el seu color et conviden ha entrar sense dubtar-ho! A la platja hi ha varis bars on refrescar-se o menjar gaudint de la panoràmica. A més a més és possible llogar un Caiac per 200Thb el dia per fer una mica d’exercici i anar a descobrir altres platges (i com us expliquem en breus per no haver de pagar a certs ressorts) o fer snorkel en un punt més apartat de la costa.

Chalok Baan Kaok Bay koh tao
Casa Nostra durant una setmana a Chalok Baan Kaok Bay

Platja Freedom: El primer que cal saber és que encara que tingui un nom que evoca a la llibertat s’han de pagar 50Thb per accedir-hi per la carretera. Això si, també hi ha l’opció gratuïta que és accedir-hi caminant des de la platja Chalok Baan Kaok Bay i seguir per una passarel·la i roques fins arribar-hi (oju amb marea alta que haureu de nedar). Després per sortir ja no hi ha problema, si voleu desfeu camí o sortiu pel ressort, que no cal pagar per marxar, i esteu quasi davant del camí per anar a la Shark Bay. Aquesta platja plena de manglars és el lloc perfecte per gaudir d’una bona migdiada i passar les hores de més calor. És una molt bona zona per fer snorkel, gaudir de l’aigua transparent o anar a fer una birra o un fruit shake al bar amb les vistes que hi ha.

Freedom Beach koh tao
Freedom Beach

Shark Bay: És una cala petita, rocosa amb una mica de sorra, ideal per fer snorkel i sobretot, per anar en busca de taurons petits, d’aquí el nom, que es concentren en aquesta zona cap a la tarda. Això si, és possible que estigueu nedant tranquil·lament buscant aquests bonics mamífers i de cop un barco s’aturi a la zona i saltin uns vint orangutans humans amb xalecos taronges en busca també, fent un soroll de nassos i espantant probablement els taurons més llestos. Un drama pels que ens agrada fer les coses sols i en silenci. La millor hora és anar-hi entre les 15h i les 17h, just abans que apareguin aquests grups organitzats, i si teniu sort és possible veure alguna que altra tortuga marina, la veritat que és un espectacle. Per nosaltres la millor platja on fer Snorkel.

Shark Bay

Shark bay a koh tao

La platja d’Ao Luek és Espectacular. És la platja que et pot venir al cap quan penses en el paradís. Aigua cristal·lina, com una piscina. Això si, un ressort se l’ha quedat i per entrar-hi per carretera el cobren 100Thb per persona!!!!. Nosaltres la vam gaudir per fer les primeres immersions amb el curs de submarinisme i de lluny vam contemplar-la, i vam pensar que hi havíem de tornar. Aquest és el motiu principal pel qual vam llogar un caiac i vam fer una mica de ruta pel sud-est de la illa. Bon lloc per fer Snorkel, descansar i si es vol fer un mos o una cerveseta amb el mar de fons.

DCIM105GOPRODCIM105GOPRODCIM105GOPRO

La platja de Banana Rock, està situada al sud-est de l’illa, des de Chalok Baan Kaok Bay hi han uns 40′ caminant per unes fortes pujades i relliscoses baixades, però val la pena fer el camí i trobar el conegut restaurant del nom de la platja amb la seva aigua cristal·lina de fons. Lloc molt tranquil i bona visibilitat per fer snorkel. Si llogueu una moto vigileu que tant la baixada com la pujada són complicades.

Bannana Rock
De camí a Bannana Rock

Llogar un caiac i ha remar

Per nosaltres la millor opció per anar a veure platges és la de llogar un caiac, primera perquè és una bona manera de fer alguna cosa d’esport després de tants dies sense fer gaire res (tot i que no parem) i la segona perquè per entrar a moltes de les platges s’ha de pagar una entrada, ja que creues per un dels mil ressorts que hi ha. Tan per tant, vam preferir llogar un caiac per 200thb tot el dia que pagar entrades i llogar moto pagant un preu més alt. A més a més veure les platges de lluny és una passada, i si un es cansa de tantes onades pot anar a la sorra i prendre el sol mentre es fot un bon dinar en una cotitzada ombreta.

Al ser una illa les rutes en caiac no tenen gaire misteri. Pels que estan més en forma i s’aixequen d’hora, la millor opció és donar la volta a l’illa i així veure totes les platges. Si pel contrari no estas gaire en forma lo seu és calcular bé les hores, avançar lo màxim que és pugui i anar tornant fent parades per dinar i fer snorkel (vigileu amb el sol que crema molt).

La nostra intenció era arribar a la platja de Tanote Beach des del nostre camp base de Chalok Baan Kaok Bay, però com part de la tripulació es va marejar, vam fer una aturada tècnica a la preciosa platja de Ao Luek, on ens vam recuperar mentre contemplàvem unes bones vistes, vam fer snorkel en la precioses aigües cristal·lines i ens vam fotre un bon entrepà de truita de patates (es nota la influència dels turistes espanyols a l’illa). I d’allí ja vam anar tornant poc a poc, sense marejos, i fent totes les parades que ens van vindre de gust. La millor parada i per acabar el dia va ser la de Shark Bay, on vam poder veure un parell de taurons petits i dues tortugues, INCREÏBLE.

DCIM105GOPRODCIM105GOPRO

Des de la nostra platja fins a la platja de Ao Luek vam trigar aproximadament una hora i mitja, a ritme tropical i amb vent lleugerament en contra. I el total d’estona que vam estar d’un cantó a l’altre amb el Kaiac van ser d’unes 5 hores, més que suficient per fer una mica d’esport, fer parades per veure el fons marí i fotre’ns una cremada de cames i nas en tota regla.

Coses ha tenir en compte, atenció!

Koh Tao com moltes altres zones de Tailàndia s’ha convertit en un destí extremadament turístic, tot i no ser tant exagerat com la seva germana mitjana Koh Phangan, considerem que està plena de ressorts, hotels i guest house. El problema, apart de perdre l’encant i de que molts establiments no respecten el medi a l’hora de fer les construccions (ja xerrarem en un altre moment) és que l’amo del terreny et cobra una entrada si passes per la seva parcel·la, fent que tots els miradors de l’illa no siguin gratuïts (50thb persona) igual que a moltes platges, que et fan pagar entre 50thb i 100thb per passar. Nosaltres no estem d’acord amb aquesta privatització de les platges ni miradors per tant no vam pagar a cap ressort, no volem col·laborar ni incentivar aquests i que cobrin per tot. Per això, nosaltres vam triar el lloguer de caiac (lloguer 200thb tot el dia) en comptes de llogar moto, ja que pot ser més cara (lloguer 150thb-200thb + gasolina 50thb + entrades a miradors) i de pas fas esport amb una activitat sostenible.

D’altre banda penseu que els preus de l’illa pugen considerablement comparat amb el nord de Tailàndia, si a Chiang Mai havíem menjat un Pad thai per 30thb aquí el mínim son de 60thb a 80thb. Així que pels que viatgeu més justets de cash, tingueu-ho amb compte.

On dormir?

Vam dormir just a sobre d’on vam fer el curs Open Water de submarinisme, el lloc és diu Laem Clong, ens va agradar, habitacions senzilles però amb lavabo i molt netes. Tenen restaurant i ens va encantar, fan gaspatxo, truita de patates, muesli amb fruites, entre d’altres coses ricas ricas. El lloc ens el va oferir la empresa Ihasia de submarinisme però si aneu pel vostre compte també us i podeu quedar sense problemes. L’única cosa és que no es pot reservar habitació, s’arriba i si hi ha lloc doncs de conya! (oju si aneu en temporada alta!).

On menjar?

Aquí de paradetes de carrer n’hi ha poques comparat en altres llocs i els preus són més alts, això sí, a tot arreu hi ha ofertes de menjar Thai, Shakes, pizzes, peixitus, carns etc. Si sou vegetarians una bona opció és demanar un plat de curry i barrejar-ho amb arrós.

Com arribar-hi?

Arribar a Koh Tao per nosaltres va ser una super aventura de dos dies i dos nits, passant de les muntanyes de Pai a la perla del submarinisme que és Koh Tao. Per aquest motiu hem escrit un post a banda que us pot anar la mar de bé si teniu pensat passar del nord al sud.

• Allotjament: 350Thb/habitació doble amb wc privat.
  • Transport: de Bangkok a Koh Tao, fent combinació de bus nit + ferry 1100thb persona amb la companyia Lomprayah High Speed.
  • Menjar: Plain rice 20-25thb, padthai 60thb-80thb, shakes 50-60thb, muesli+yogurt+fruit 80thb.
  • Turisme: L’únic que vam fer de turisme va ser llogar un caiac doble per 200thb, i el curs de submarinisme clar!