Primera parada de Filipines, Bohol

Aterrem a Cebú després d’un vol de quatre hores des de Singapur i un dia després d’haver marxat de Tailàndia. Ràpidament ens movem d’illa per començar la nostra ruta, no gaire planificada, per Filipines. Així que agafem dos busos locals que ens porten a prop del port (pier número 1) per agafar un ferry que en una hora i mitja ens deixarà a Tagbilaran, a l’illa de Bohol.

Lilla de Bohol forma part de les Bisayas Centrals, és la desena illa més gran de Filipines i la seva capital és Tagbilaran. Al sud-est es troba “enganxada” per dos ponts l’illa de Panglao, una illa molt més petita on diuen que hi ha unes platges espectaculars, i una zona per fer submarinisme que un no es pot perdre.

Al arribar sortim del port en busca d’un bus local que ens porti a Panglao, illa que és territori guiri. La pluja ens acompanya des de fa dies, ens ha seguit fins aquí també. Arribem a la guest house fets un drama, després de 48 hores non-stop, ara ha dormir que hem d’agafar forces.

Filipines hem començat a veure una cosa, que els filipins són molt simpàtics, sempre riuen i s’interessen per un, també fumen i beuen molt i no paren de cantar, tant en solitari com en Karaoke, a qualsevol hora i lloc.

Si venim per explorar aquesta zona és per varis motius:

Que fer a l’illa de Bohol

Chocolate Hills, l’atractiu principal de l’illa de Bohol

Els turons de xocolata són una formació geològica curiosa que es troba a l’illa de Bohol. Està format per uns 1268 turonets d’una alçada similar repartits per uns 50 quilòmetres quadrats. Representa que en època seca l’herba es torna de color marró i per això se li diu així a aquest paratge, però nosaltres hi vam anar a l’abril que és època “seca” (ens ha diluviat una setmana sencera) i el que seria marró marró no ens ho hem trobat; això si, la imatge és bonica de contemplar. Els experts encara no es posen d’acord del perquè d’aquestes formacions, ja que no hi creix vegetació alta ni arbres, se suposa que serà pel tipus de terra i sediments, però no queda clar.

La llegenda diu que aquestes formacions es van formar després d’una baralla entre dos gegants, els quals es tiraven grapats de sorra, l’un a l’altre, fins crear aquest magnific paisatge.

Mirador de Chocolate Hills, Bohol

Nosaltres ho vam fer tot en transport públic i caminant; el punt de sortida va ser la població d’Anda, que són 2 hores i pico en bus més els 25′ de pujada amb motxilles fins al cap de munt del mirador. Quan veus que tot i portar motxilles avances a la gent que puja a peu des del pàrquing de més amunt, vol dir que encara tenim una mica de forma.

Una bona opció és llogar moto i després de veure les vistes des del mirador perdre’s pels camins que hi ha entre aquestes formacions, sense gent i descobrint pobles de la zona. Nosaltres no ho vam poder fer, ja que vam anar de passada de camí al port de Tagbilaran, amb les motxilles ja que abans el temps no ens va permetre sortir a investigar l’illa. Com a tot arreu el mirador és bastant turístic però el preu de l’entrada és popular així que val la pena. Des del mirador és pot contemplar uns dos-cents d’aquests turons pelats, amb moto segur que molts més.

On menjar?

No et quedis a la primera caranderia que hi ha just on et deixa el bus, si continues una mica més amunt pel carrer que va al mirador hi han moltes més opcions per menjar amb més bona pinta del que vam menjar nosaltres, i els preus són a tot arreu força similars.

Despeses:

• Transport: Anda-Loay en green bus per 76p persona. Loay-Chocolate Hills 35p persona.
  • Menjar: 50p/persona dinar i cafè soluble.
  • Entrada al mirador: 50p/persona.

Alona Beach (passada per aigua)

Alona Beach és una platja situada al sud-est de Panglao, illa enganxada a la famosa Bohol per dos ponts. El lloc en si no ens ha cridat massa l’atenció, l’hem trobat molt turístic i sense massa atractiu. La platja és maca amb el color turquesa característic de Filipines, la llàstima és que està tan plena d’embarcacions i per banyar-te has d’anar a les zones delimitades per boies, com si fos una piscina per nens petits, i a la sorra està abarrotat d’hamaques dels ressorts que hi ha a peu de platja. Ens ha recordat una mica a les atapeïdes platges d’Eivissa. Hem de dir també que cap dia dels que vam estar a Alona no va ploure i per tant no vam poder/voler anar a les platges de la zona com la de White Beach, que ens van comentar que estava molt bé i sense massa gent.

platja d'Alona Beach
Alona Beach

El centre del poble d’Alona està preparat amb tot tipus de serveis, bars, restaurants, happy hour, Dunkin’ Donuts, ofertes de concerts, etc. fet que per a nosaltres va fer que perdes autenticitat i no ens vam acabar de sentir a gust del tot. Per altra banda vam poder connectar-nos a internet cada tarda i poder veure un parell de pel·lícules a la pantalla del bar del costat de la guest house.

Però si una cosa té Alona és la seva oferta en submarinisme, hi han múltiples empreses que ofereixen immersions a la zona on practicar aquest esport, el lloc estrella és a l’illa de Belicassag, que està contemplada com a reserva natural i on es poden fer una dels millors immersions de tota Filipines pel nivell Open Water, que no és poc. El seu coral, la seva fauna i la transparència de l’aigua fa que les condicions siguin immillorables. Llàstima que ens va ploure i ens vam quedar amb les ganes, però ho tenim apuntat a la memòria i aquí, el pròxim cop que tornem a Bohol de ben segur que ens ficarem sota l’aigua, això sí, no ens quedarem més dies dels justos i necessaris.

On dormir a Alona Beach?

Vam arribar a Casa Nova per culpa de la Lonley Planet, no havíem planificat gaire res sobre aquest racó de món i la primera que vam veure que no estava malament de preu ens hi vam quedar. El lloc està correcte, l’habitació més econòmica és de 500php (10€) amb lavabo compartit i ventilador; una mica car ens va semblar. Està una mica apartat del centre, però res que impedeixi anar-hi caminant. El que si que ens va semblar és que tenen el lloc una mica deixat, en els 4 dies que vam estar només ens vam trobar algú a recepció un cop, i la neteja doncs no és el seu punt fort, lavabo fet un fàstic durant dos dies sense que ningú vingues a netejar.

Conclusió; si tornem algun dia per Alona, mirarem més GH abans, i en cas de no trobar res millor doncs repetiríem.

On menjar a Alona Beach?

Abotanan, és una caranderia (típic restaurant filipí), ben cuidada i neta. El menjar està ben exposat i tapat, on hi ha molta varietat carnívora però també algunes opcions vegetarianes com albergínia a la brasa 30p, blat de moro a la brasa 50p, algun plat de verdura 30p i arròs 5p. La cervesa “Red Horse” la venen a 45p els 500ml i es pot esmorzar arrós amb ous ferrats i nestea per 50p. El restaurant té billar, karaoke i projector on cada tarda-nit posen un parell o tres de pel·lícules a l’aire lliure. Ens va anar de conya, ja que ens va ploure cada dia i ens hi vam refugiar varis cops. A més a més té wifi, no gaire bona però lo just per poder penjar alguna cosa i planificar la ruta. Abotanan està situat a la maind road, molt aprop d’on estàvem allotjats, Casa nova garden.

Naty and henry, és la caranderia típica on van a menjar tant locals com els guiris com nosaltres. Els plats ronden entre els 20p i els 40p la ració, més econòmic que l’anterior. Ens va agradar que hi hagués “força” varietat vegetariana i ho vam trobar tot molt bo. La cervesa la tenen més barata, 1 litre de Sant Miguel estava a 80p, i hi ha wifi que funciona prou bé si estat al costat del router, sinó quasi ni l’agafa.

Per esmorzar (la gran preocupació que hem tingut durant tot el viatge) hem trobat alguna opció prou acceptable, que si més no hem pogut canviar una mica del típic plat d’arròs amb ous ferrats. La opció més guarrindonga és anar al Dunkin’ Donuts i fer la guarrada de bon matí juntament amb un cafè instant de nescafe (nescafe l’ha petat molt per aquí). Una altra opció és anar a un dels forns de pa i demanar un bon entrepà; aquí hi ha pa del bo, però és una opció una mica més cara. L’altra és anar al mercat a comprar advocat i juntament amb una barra de pa fer-se l’entrepà un mateix, i si vols pots posar-hi un ou ferrat o formatge i ja acabes de fer l’homenatge de bon matí.

Despeses:

• Transport: De l’aeroport de Cebú al port amb dos local bus de 25p cada un. Ferry Cebú-Tagbilaran 350p/persona. Del port de Tagbilaran a la parada de busos del costat del museu 30p/tricicle. Jeepney fins Alona Beach 25p/persona.
  • Menjar: 50p-80p persona/àpat.
  • Allotjament: 500p/habitació doble per nit, wc compartit.

Anda, arriba el sol i la gran sorpresa.

Vist que per Alona no hi pintàvem gaire res i el temps no ens va acompanyar, vam seguir buscant llocs per visitar dins l’illa de Bohol abans de moure’ns cap a Siquijor. Quin gran consell ens va donar en Dani; “aneu cap a Anda, ja veureu que us agradarà”. I sense donar-hi gaires voltes vam agafar el bus i al cap de 3 hores ja estàvem per allí; no va fer falta gaire estona per adonar-nos que l’ambient havia canviat.

Flowers Beach, Anda, bohol
Flowers Beach, Anda

La primera impressió que ens va donar aquest poble és d’un poble petit, tranquil, molt poc turístic i gent molt amable i oberta; bàsicament el que estàvem buscant. La primera passejada pels seus carrers van ser genials, gent fent el seu dia a dia, alguns banyant-se sota la pluja, d’altres fent un pic-nic a un dels porxos de davant la platja, la senyora comprant al mercat de peix… ja vam anar veien que havíem arribat a un bon lloc. A més a més, vam trobar una GH molt cèntrica, al costat del mercat i del “food center”, on vam poder sopar un parell de racions d’arròs, amb tres porcions de verdures diferents per 110p els dos. Així que per celebrar-ho vam anar a fer una cervesa a la platja per 28p (a Alona valen 45p).

El poble en si és molt petit i no té gaire res, una carretera principal, unes quantes esglésies i poca cosa més, i d’aquí el seu encant, que la vida passa molt tranquil·la i relaxant, sense quasi turistes i sense molts comerços orientats a ells. De veritat molt autèntic. Si algú ve fins aquí en busca de festa millor que no vingui.

Que fer a Anda?

Tot i que el poble en si d’Anda és molt petit hi han varies coses a fer que segur que t’agradaran.

La primera i més important és que Anda té platja, i no només una platja si no que per la seva costa hi han múltiples platges, i no de qualsevols no, sinó platges que no tenen res a envejar a cap altra que haguem vist fins ara, la seva aigua cristal·lina i el fet que no hi hagi ningú, sembla que siguis el primer en descobrir-la i puguis gaudir d’una de les millors platges en solitari. Ens va recordar la peli de “naufrago” quan es troba sol a l’illa.

Si us arribeu a l’oficina de turisme us donaran un mapa que no us anirà pas malament, i veureu que a Anda hi ha moltes cave pool. Nosaltres vam voler fer una ruta de coves, i entre les que no vam trobar i que ens vam enganxar a l’última en vam poder veure tres, Banilad Spring, Calawrejo i la de Cabagnow, de les quals recomanem la tercera,. En realitat sembla la piscina del poble, vam arribar-hi i hi havia alguna família fent el pícnic i els nens i adolescents fent piruetes, salts i gaudint de l’espai. No ho vam dubtar ni un moment i cap avall, saltet d’uns 4-5 metres i bany en aigua dolça genial de temperatura amb planxasu al cul incorporat :). Ho recomanem 100%.

Cabagnow Cave Pool, Anda, bohol, filipines
Cabagnow Cave Pool, Anda

Caminar fins el Mountain view. El camí fins aquí és molt i molt agradable, es passa per varis poblets petits on tothom et saluda i riu. Hi ha molta vegetació i es respira aire net, de verd. La sorpresa nostra va ser que el mirador estava a més de 6km, camí amunt, així que ha dalt hi vam arribar per veure com el sol s’anava a pondre, al desfer camí ens vam adonar que no portàvem ni frontal ni mòbil ni res de res que fes llum i el camí no estava il·luminat, així que va tocar guiar-se a les fosques camí avall. S’hi pot arribar amb moto, part del camí està asfaltat, però recomanem fer cames, porta frontal i gaudir de la natura una mica més.

De camí al mirador
Posta de sol a Mountain View

Una cosa que també es pot fer és anar a les cascades Anda Falls, que nosaltres no vam trobar, i tampoc vam buscar-les massa, pensàvem que les trobaríem de camí al mirador però va resultar que no, però la intenció hi era.

Pels amants del submarinisme també hi ha Drivers Centers, així que no podeu deixar de veure el fons marí.

On dormir?

Vam quedar-nos a Anda Lodge, una senzilla GH que es troba just davant del Food Center i del mercat del poble. Habitació doble amb lavabo privat per 500p. No és la millor opció, però no està malament, està net però el lavabo es quedava inundat permanentment i si no porteu adaptador universal us quedareu sense endollar res de res, cosa que tampoc va anar malament per desconnectar, això sí el Wifi funciona perfecte.

On menjar?

Sense dubte aquí hem trobat un dels millors locals on hem menjat a Filipines, una parada del food center; Nonie and villa’s. Molta opció vegetariana i a molt bon preu. Bon esmorzar, dinar i sopar, i els treballadors super macos i divertits. Sense dubte hi tornaríem.

A Anda vam descobrir una cadena de pizzeries, Jepoy’s, a bon preu on ens vam poder treure el “mono” de pizza que teníem des de feia mesos! No són les millors pizzes del món però ens van encantar :P.

Despeses:

• Transport: Jeepney Alona-Tagbilaran bus terminal 25p persona. Green bus fins a Anda 95p persona.
  • Menjar: Plat d’arròs 10p. Ració verdura 30p. Pizza 130p. Cafè 10p. Mango Shake 40p.
  • Entrada a la Cave Pool: 50p persona.

Que no fer a Bohol!

I com sempre hi ha activitats relacionades amb animals que solament serveixen per donar una mala vida als pobres éssers implicats que han d’aguantar la mala pràctica de molts humans. I com sempre, recalcar que són activitats que haurien de desaparèixer, i solament passarà quan ja no hi hagi negoci.

En aquest cas Bohol és una illa coneguda per l’existència dels Tarsiers, que són uns primats molt petitons, d’una 15 cm d’alçada. Doncs hi ha varis centres on els tenen per mostrar al públic, i per molt que alguns et facin creure que estan bé allà, sigueu crítics i penseu si realment creieu que uns animals nocturns han d’estar desperts a plena llum del dia per entretenir els visitants, i a banda penseu si no estarien millor lliures.

A més a més, hi ha varis zoo que ja de per si no haurien d’existir, són presons d’animals, que fan espectacles amb tigres i mostren una cobra gegant. De nou, s’extingiran quan no siguin rentables!

Com arribar a l’illa de Bohol

Avió: La ciutat de Tagbilaran té aeroport, per tant és possible arribar-hi per aire. Sobretot val la pena si estas a Manila o alguna illa llunyana i vols anar directament a Bohol. Si estas a Cebú la millor forma d’arribar és amb ferry, ja que va ràpid i és força barat.

Ferry: Arribar amb ferry és la millor opció per no dir l’única, apart de l’avió, per arribar a Tagbilaran, aquest té port (pier) on arriben diferents embarcacions a diari des de Cebú i altres destinacions. A Cebú hi han varies empreses que hi van cada dia. La millor opció és anar al Pier 1 de Cebú (just al costat de la plaça de la independència) i investigar quina opció és la que li agrada més a la teva butxaca, a nosaltres ens va agradar la més econòmica vs temps per 350p persona (n’hi havia per 500p), amb la companyia que no recordem que va trigar una hora i mitja. Un cop al port de Tagbilaran recomanem agafar un tricicle (no pagar més de 30p), i que et portin al bus terminal o a la parada de jeepney depenent de la destinació.

Una altra opció és anar de Cebú fins a Tubigon (port situat al nord-oest de l’illa de Bohol) per 220p persona, opció més barata però més entretinguda. Un cop allí s’agafa un bus local fins a Tagbilaran per uns 100p i allí decidir la destinació.

Nota: Tagbilaran té un port important així que si estas en una altra part de les illes Bisayas no tindràs gaires problemes en trobar una combinació de ferry per arribar-hi.

Com arribar Alona

Un cop a Tagbilaran has d’anar a la parada de jeepney que porta a Alona (important dir que voleu anar Alona perquè hi han varies estacions de jeepny-bus i a la parada bus terminal no surten!), l’horari no el sabem exacte, tot i que hi ha horaris no es compleixen massa només recordem que l’últim sortia a les 6pm o 6:30pm. Una cop a la parada agafes el jeepney i en 30 minuts et porta fins Alona per 25p (si vas amb google maps o maps.me millor perquè pots baixar allà on et convingui). La opció ratilla per estalviar-os 30p del tricicle és anar al primer pont que creua cap a l’illa de Panglao) i esperar el Jeepney allí. No es triga més de 10 o 15 minuts caminant des del port i ja de pas passeges una mica per aquesta poc agraciada ciutat.

Primer viatge amb jeepney

Com arribar a Chocolate Hills

Nosaltres vam sortir d’Anda amb un Green bus (que sembla groc) per 76p i en unes dos hores i mitja després baixem a Loay, on canviem de Green bus per agafar el que va direcció Carmen i mirador de Chocolate Hills per 35p.

Si esteu a Alona heu d’anar amb jeepney fins a Tagbilaran terminal per 25p, i allà agafar un Green bus que vagi directe a Carmen i mirador directament, per 55p.

Per anar de Chocolate Hills a Tagbilaran hi han busos directes de la mateixa companyia, Green bus, per 55p que deixen a la bus terminal o abans si vols.

Green bus o yellow, depen de cada un

Com arribar a Anda

Des de Tagbilaran bus terminal hi han busos directes a Anda amb els Green Bus, per 95p.

Tagbilaran Bus Terminal

4 thoughts on “Primera parada de Filipines, Bohol

1. Estic atenta a les vostres entrades. Merci per la info tant detallada!
    A l’estiu jo aniré a Filipines i la meva parella a fer el treking de l’Anapurna, també s’han remirat els vostres posts. Genial!
    A seguir gaudint!!

M'agrada

1. Guai Carla, ja ens agrada que la info serveixi per algo jeje. Ara estem a Siquijor i demà anem cap a Apo island, a veure tortugues. Dons Filipines i Nepal de lo milloret que estem visitant. Si teniu algun dubte escriume i xerrem. una abraçada

2. Quina passada les coves amb aigua!!!!!
    ÉS meravellós tot el que mostreu!
    Seguiu gaudint….i explicant el que feu, és una manera de viatjar els que estem per aqui…