Siquijor, el millor lloc on amagar-te per Setmana Santa

Després de quasi una setmana per la illa de Bohol agafem un ferry de Lite Ferry i en poc més de tres horetes ens porta a Larena, Siquijor, on ens espera una bona arribada “Surrealista Larena”, l’illa on ens amagarem la meitat de la Setmana Santa. Aquí els espanyols van deixar molta fe cristiana i durant aquesta setmana els filipins tenen festa, vacances i és temporada alta (toma yaaaa), a banda dels guiris que també aprofiten per escapar-se uns dies des de l’altra banda del món… Així que descobrim que aquesta illa no és gaire freqüentada per locals, i tampoc és gaire turística a nivell internacional, les seves platges no són les més espectaculars i tampoc té el millors fons marins, però si té molta natura, tranquil·litat i autenticitat. Sense dubtar-ho anem cap allà a descobrir Siquijor, l’illa del foc i l’illa encantada.

Posta de sol a San Juan, Siquijor

Siquijor és una illa de les Bisayas Centrals i donar-hi la volta són 72 km solament. Anomenada la Illa del Foc, per les múltiples cuques de llum que amaguen els seus boscos. També és la l’Illa Encantada, ja que les males llengües diuen que el filipins no hi volen anar per les suposades pràctiques de màgia negra (els bruixots de les muntanyes en fan). En realitat no sabem si és veritat o no, però si sabem que és una illa amable i tranquil·la, on el turisme no ha esclatat i es pot gaudir de la vida “isleña” i local, sense presses.

Que fer a Siquijor

La illa no és molt gran, està poc transitada, amb bones carreteres i es condueix per la dreta! La millor opció per visitar l’illa és amb moto, sens dubte, el preu és de 250p dia i et dona molta llibertat; a més a més surt més econòmic que anar amb jeepney o tricicle i vas al teu aire.

Siquijor Road Trip

Visitar les millors Platges, el Fons Marí i les Postes de Sol

Salagdoong beach és la platja més freqüentada pels locals i turistes filipins. En realitat són dos platges, una al costat de l’altra. A la primera platja hi ha construïdes unes grades de ciment on poder seure tranquil·lament i a l’altra hi ha la platja tal i com era antigament, sense canvis. Lo divertit d’aquesta platja no és tan el bany sinó a la roca que separa les dues platges, on han posat diverses plataformes per saltar i un tobogan (actualment tancat), on pots estar una bona estona saltant i coneixent locals que fan piruetes i t’animaran a saltar. Per accedir-hi s’ha de passar pel ressort Salagdoong Beach Resort i Hotel Agripino, i pagar una taxa (Philifee), però tampoc és exagerada, 25p persona i 20p per aparcar la moto (ens va sortir per 70). El ressort ha construït un espai per a fer barbacoes i zona de pic-nic, i com que als filipins els encanta, allí van a passar tot el dia en família. La platja està cuidada i compta amb servei de socorrista per més seguretat.

Saltant des del trampoli de Salagdoong beach

Tubod Beach és una platja situada a 2,5km al est de Sant Juan, on el Coco Grove Beach Resort s’ha apoderat d’ella i ha construït els seus apartaments pijos amb piscina i tombones amb para-sol de palla a bora del mar. La platja és molt maca, tot s’ha de dir, però el més interessant està sota l’aigua, ja que hi ha un santuari marí on poder fer un dels millors snorkels de l’illa; el seu coral i la seva fauna marina et fan passar una bona estona, això sí s’ha de pagar 50p persona per accedir-hi. Recomanacions: hem llegit a molts llocs que s’ha de pagar 200p per fer snorkel allí, però no es ben bé així; si vols fer snorkel i a més a més utilitzar les instal·lacions del ressort la tarifa són 200p, però si accedeixes pel camí de la dreta, passant pel costat del ressort però sense entrar-hi, hi ha una filipina que cobra 50p amb un petit vestuari i et vigila les coses mentre fas el banyet ;).

Pltaja de Tubod
Platja de Tubod
Sota l’aigua de Tubod

Paliton Beach està situada a 3km a l’oest de Sant Juan i també s’ha apoderat un ressort d’ella. La platja és molt maca (sobretot en marea alta, quan hi ha marea baixa només hi han algues) i molt tranquil·la. En aquesta platja hem gaudit fent snorkel en el seu santuari marí; unes bolles delimiten la zona i allí no passen barques, per fer snorkel s’ha de pagar 50p (ens va agradar però si haguéssim de triar un lloc per fer snorkel triaríem Tubod Beach, encara que aquí vam gaudir de varis peixos pallasso protegint casa seva). Però pel que realment hem gaudit aquesta platja han estat per les seves postes de sol.

Platja de Paliton

Visitar les seves Cascades i Salts d’Aigua

Si una cosa ens ha captivat de Siquijor han estat els seus rius i la seva aigua dolça a temperatura natural i amb un color blau clar, donen ganes de banyar-te si o si i més encara amb la calor que fa durant el dia.

Cambugahay Falls estan a 22 km a l’est de San Juan i a 7 km al nord-oest del poble de Lazi. És el millor lloc on pots estar durant les hores de més calor, de 13h a 16h. S’accedeix per unes escales amb forta pendent (són gratixxxx) i un cop al riu hi ha tres piscines on poder-se banyar. La més espectacular és la primera, varies cascades cauen a la piscina d’aigua turquesa i hi han dues lianes on poder fer de Tarzan una bona estona. La piscina del mig esta més buida ja que no cobreix gaire i a l’última també hi ha una liana i es pot saltar des de sobre la cascada. La vam trobar plena de gent però es pot gaudir 100% del bany.

Cambugahay Falls

Veure les Esglésies i Convents que va deixar l’Herència Espanyola

Com ja sabeu, els espanyols van deixar un munt d’esglésies i creus per totes les illes, i Siquijor no podia ser d’una altra manera; si ets creient no passis pena que cada 3 metres pots fer un ave maria que altre i confessar-te segur que també.

Convent i Església de San Isidro a Lazi és la més important i més gran de tot l’illa, especialment el convent que opta a formar part de la UNESCO i ser patrimoni de la humanitat. Això si acaben la seva rehabilitació algun dia, que pel que es veu porten anys dient que l’arreglarien però encara està igual. Nosaltres no vam poder entrar perquè l’estaven reformant. On si vam entrar és a l’església, feia dies que havíem de confessar els nostres pecats i no trobàvem el moment. A nosaltres no ens va agradar gaire, si més no després d’haver vist les que hi han a Castella Lleó (poble dels avis del Dídac) però com que ve de passada doncs no va malament fer una parada tècnica.

Visitar l’arbre centenari i fer-se un píling de peus

Century Old Balete Tree està situat a meitat de camí entre San Juan i Lazi; aquest arbre és important ja que té uns 400 anys aproximadament, any amunt any avall. Al veure l’arbre ja veus que és immens i màgic; de les seves branques broten arrels que en tocar a terra es transformen en nous arbres dins el mateix arbre, molt interessant. El més curiós de tot és que pots contemplar l’arbre tot posant els peus dins un petit estanc d’aigua dolça on hi han peixos “Garra Rufa” que et van fen un píling. Era la primera vegada que provàvem lo dels peixitus aquests i la veritat que ens va sorprendre de bona manera. Per aparcar la moto fan pagar 5p i per posar els peus dins l’aigua 10p persona, i et donen un tiquet que és per tot el dia. Així que si vas pel matí i per la tarda t’entren ganes de tornar-hi, cap problema.

El que ens vam deixar de veure

Com que ja sabeu que ens agrada viatjar xanet xanet, hi ha llocs que no vam tenir temps de visitar, ja que preferim gaudir dels lloc on anem i no anar ofegats pel temps.

Les Cantabon Caves no hi vam anar perquè a Pai ja havíem anat a veure les Cave Lod i ens va semblar que era una activitat similar, a més a més, era una mica cara la entrada, així que va decidir no anar-hi.

Les Zodiac Cave, ja havíem visitat les Cambugahay Falls i havíem llegit que al ser temporada seca igual no hi hauria aigua, tant per tant ja hi anirem un altra vegada.

Veure el plàncton bioluminiscent era per nosaltres una de les coses que més gràcia ens feia veure. Aquest és el plàncton que s’il·lumina a la foscor quan hi ha moviment al seu voltant. Així que cada nit vam anar en busca d’un lloc on poder banyar-nos i poder veure aquest espectacle de la natura. De la primera cosa que ens vam adonar és que cap local ens va saber dir res d’aquest plàncton, no en tenien ni idea o no li donaven importància, no ho sabem ben be. La segona és que feia lluna plena aquells dies i per tant el plàncton no s’il·lumina ja que fa falta foscor absoluta, i la tercera que aquells dies la marea baixa era cap a la posta de sol, lo que vol dir que per ficar-te a l’aigua has de passar per uns quants centenars de metres d’algues i eriçons, cosa que fa difícil l’entrada i no mola gaire. Així que res… ho haurem de fer a un altre lloc. Nota: el plàncton bioluminiscent es dona en llocs foscos i normalment en zona de manglars, on l’aigua és més rica en nutrients.

Esperant a que es pongui el sol per veure el plàncton bioluminiscent

Anar a veure els “chamans” de les muntanyes, no ens va donar temps i tampoc ens cridava massa l’atenció, la gent en parla molt bé pro.

Anècdotes

Si aneu a Siquijor amb el ferry que arriba a les 12 de la nit al port de Larena tingueu en compte que no hi ha cap GH oberta en aquelles hores, a no ser que hagis reservat amb antelació. Si vols veure més sobre l’arribada a Larena pots veure-ho a “Subrealista Larena

Quin bajón va ser descobrir que la cervesa “típica” filipina, la Red Horse, la fabrica la mateixa marca que les altres birres que es venen al país, Sant Miguel. I pensar que només en demanàvem de Red Horse perquè preferíem la cervesa local.

Com arribar-hi?

Des de Tagbilaran surten varies companyies cap a Siquijor. Nosaltres vam agafar el ferry de Lite Ferry a les 20h que va arribar a les 23:30h a Larena, Siquijor. Aquest és el més econòmic que vam poder trobar, 225p persona, anàvem en classe econòmica que vol dir assentadets a una cadira de plàstic (si queden lliteres buides els mateixos treballadors et diuen d’estirar-te si vols). Al arribar a Larena es pot fer nit allí i el dia següent marxar en busca d’hostal a San Juan o Siquijor o on es vulgui, o agafar un tricicle de nit que t’hi porti però et demanarà una quantitat exagerada (nit + guiri = timasso). Nosaltres recomanem quedar-se a dormir a Larena, Siquijor i marxar el dia següent amb jeepney o tricicle a preus populars, però sobretot reserveu allotjament a Larena.

Des de Tagbilaran es pot arribar més ràpidament al port de Siquijor, Siquijor amb la companyia Oceanjet, però pel preu és de 700p persona. Per aquest motiu evident nosaltres vam anar amb l’altra xanet xanet.

Des del port de Dumaguete surten ferrys directes a Siquijor a diari, els horaris no els sabem exactament però no hi ha d’haver cap problema per fer el recorregut si arribes pel matí.

Esperant per anar cap a San Juan amb el super Jeepney

On dormir?

Nosaltres ens vam allotjar al petit i tranquil poble de Sant Juan, al sud de l’illa i on és pot veure una de les millors postes de sol cada tarda. El lloc on ens vam allotjar va ser el Lorna The End Of The World, un lloc molt tranquil i familiar, just davant de la platja. L’habitació molt amplia, amb llit de matrimoni, amb ventilador, cuina, nevera, lavabo i amb un terrasseta amb hamaca on poder relaxar-te, vaja un luxe al que no estem acostumats i per nomes 400p (8€). El lloc és molt humil però el recomanem 100%, has de demanar dormir a les habitacions del segon pis, ens han comentat que als pisos d’arran de platja sol haver-hi molta vida per tot arreu. Nosaltres només podem dir coses bones d’aquest lloc. El personal un encant i tenen un parell de gossos petits que són una monada (l’Alba va estar ben entretinguda).

Molt a prop hi ha al Casa Miranda, que tothom en parla molt bé, és econòmic i també dona a la platja.

On menjar?

Al GA-AY, molt bo qualitat preu i aprop de la nostra GH. L’únic inconvenient és que hi ha poca oferta de menjar vegetarià, però si mengeu de tot aquí podeu provar una bona barbacoa segur i plats típics. Molt ple sempre, sobretot per sopar. Si que és veritat que ens van fer verdures a la brasa i també amb salsa d’ostres. Això si, cada dia canvien de preu els ous fregits!XD

Davant de la platja de Tubod hi ha una Caranderia molt bona i molt barata que es diu Carenderia de Seanlhyan, que la porta la Cherry, una senyora molt simpàtica i comerciant. Sobretot per dinar tenen molta oferta vegetariana i molt molt bo. Recordarem les seves llenties amb gingebre i llet de coco ;P

Vam dinar un dia al poble de Maria al passar-hi amb la moto. Davant del mercat hi ha un food center. Bon lloc per menjar bo i barat. Nosaltres vam menjar a l’última paradeta que hi havia molta oferta vegetariana, i uns rollets de carbassa deliciosos!!!!

GA-AY restaurant

• Transport: Ferry Tagbilaran a Larena, Siquijor per 225p persona. De Larena a Siquijor en tricicle 50p i 50p més el jeepney de Siquijor a San Juan (pels dos).
  • Allotjament: 400p habitació doble amb wc privat, hamaca i terrasseta davant del mar.
  • Menjar: plat d’arròs 10p, ració de verdura entre 20p i 30p, aigua gratuïta a tots els establiments.
  • Turisme: 50p fer snorkel als santuaris de la platja de Paliton i de Tubod. 10p entrada a l’Old Tree perquè els peixos et facin un píling de peus. 70p entrar a la platja de Salagdoong 2 persones i una moto.