Apo Island, l’illa de les tortugues

L’illa d’Apo és una illeta molt petita, d’un quilòmetre d’amplada per un i mig de llarg, situada a 7 km de la costa de la punta sud-est de l’illa de Negros, i forma part de la jurisdicció del municipi de Dauin, de Negros Oriental. Amb una altitud màxima de 120 metres sobre el nivell del mar, aquesta illa és ideal si et vols posar moltes hores en remull, veure el fons marí i tortugues, pujar a un dels miradors i deixar passar el temps, ja que poc més a fer hi ha.

Nadant entre tortugues, apo island
Nadant entre tortugues

A més a més, només hi ha electricitat 4 hores al dia, de 18h a 22h, excepte els ressorts dels pijorros que n’hi ha més, encara que tampoc es pot assegurar res. D’aquesta manera tan humil i tranquil·la viuen els seus aproximadament 900 habitants.

El poble és força turístic, encara que nosaltres l’hem conegut en plena temporada alta (Setmana Santa) i tot i així vam trobar raconets on estar fent snorkel quasi sols o sols completament. A banda, el poblet té el seu encanat, té dos ressorts i tres GH però els carrers i són tal qual, sense floritures. Hi ha una llacuna a un extrem del poble on s’acumula l’aigua i s’extreu per varis pous que hi ha als voltants, per aquest motiu una imatge típica és veure a filipins transportant carros plens de garrafes amunt i avall. No tot són flors i violes al paradís!

Vistes a la laguna i la platja solitària

Això si, estem a Filipines i en qualsevol moment pot començar una festa i sempre és a mode de…. Karaoke! Quan ve la llum ja hi han els típics bars/establiments/cases particulars amb un “loco chillón” amb el micro a la mà i moltes ganes d’entrar a OT. Sort que a les 22h marxa el power i tothom a descansar, que a les 6 del matí tots els galls toquen diana i de ben segur que et despertaran.

Que fer a Apo?

Veure Tortugues

Doncs Apo és tortugues, tortugues i més tortugues! Un dels atractius d’aquesta diminuta illa és el seu santuari de tortugues; fer snorkel i veure-les és una les millors experiències que hem tingut dins l’agua, sens dubte. N’hi ha per tot arreu i de diferents mides; les mires i elles et retornen la mirada sense immutar-se gaire, seguint amb el seu tarana tranquil i plàcid (o com a mínim això sembla). Suposem que tenen una santa paciència ja que porten tota la seva existència acostumades a tenir peixos enganxats a la closca o per la cara sempre, i per això ja passen dels peixos grans que som els humans (reflexions de dos freakys de les tortugues XD).

El santuari és una zona on creixen moltes algues i esponges de mar, que és l’aliment bàsic de les dues espècies que habiten aquest racó, les Hawksbill i les Green, així que van ha menjar totes allà i per això és tan fàcil veure-les.

Aquest santuari està fet d’una manera que no ens acaba d’agradar. S’ho han fet venir bé perquè surti car, posant la figura d’un guia, i quan veus la zona marcada del santuari on es pot fer snorkel no entens perquè necessites un guia, ja que és un caminet marcat de no gaires metres on no et pots perdre!!! De totes maneres no és necessari pagar i anar amb el guia a fer snorkel per aquesta zona marcada, ja que per fora de les boies hi continua havent herbeta i algues que elles mengen i en pots veure un munt al teu aire. Vam pensar que si no en veiem ens pensaríem lo de fer la turistada i pagar guia, però als 5 minuts de submergir-nos per la zona vam començar a veure les tortugues menjant i nedant, una passada. No sabem quantes tortugues hem vist en els dos dies a l’illa, tampoc sabem si ens hem emocionat varies vegades veient les mateixes en diferents moments (probable), però si sabem segur que nedar entre tortugues és una experiència molt gran!

Delimitació del santuari de les tortugues

Veure Coral

A banda de les tortugues (que no és poc) a la illa d’Apo hi ha un coral espectacular, com mai l’havíem pogut veure, i solament fent snorkel! Vam arribar a Apo pensant de fer potser algun busseig, però veient la qualitat del snorkel vam decidir ràpidament que no, amb el tubo i les ulleres pots al·lucinar completament i no avorrir-te gens. Recomanem aquesta illa 100%!

Nosaltres vam fer snorkel a la platja principal, on arribes amb la barqueta i on hi ha tota la vida turística de la illa, a la zona de cap a la dreta mirant el mar, resseguint el pedrot que hi ha i voltants.

Primera zona d’snorkel
Coral amb molta vida

L’altra zona de snorkel que vam fer va ser la que vam trobar baixant del mirador, on hi ha com una cabaneta atrotinadota. Vam baixar cap avall, desgrimpant un camí entre les roques. Aquesta zona és espectacular, ens va enamorar del tot: aquí vam entendre que volia dir la gent quant et parla emocionada del coral, quin coral per favor!

Mirador de la part sud d’Apo

Anar al punt més alt de l’illa

Apo no és una illa ni gran ni alta; l’excursió més pronunciada és per anar de visita al light house (el far), i veure la panoràmica des del punt més alt de l’illa, 120m per sobre el nivell del mar. Aquí pots veure mar per totes bandes, i és una sensació especial poder veure que tot el que envolta l’illa és aigua, on et sents insignificant però lliure alhora. Un bon moment per fer la caminada escales amunt és per anar a veure la posta de sol, i si sou molt matinadors o molt motivats podeu anar-hi ha veure el sunrise, que també ha de ser bonic de veritat.

Posta de sol des de Light House

Fer submarinisme

Si us agrada fer submarinisme i heu vingut a Filipines per gaudir d’aquest esport, Apo és una parada ha tenir en compte segur, ja que el seu fons marí ha d’amagar imatges meravelloses, i la illa està plena d’ofertes.

Donar la volta al poble

El poble és petit i ràpid el tens vist, però ens va agradar molt, ja que és un poble turístic però que ha conservat la seva autenticitat i simplicitat. Pots veure l’escola, la pista de basquet atrotinada amb nens jugant descalços o amb xancletes, on al costat hi han deixalles cremant i escalfant alguna olla alhora. Hi ha varies (poques poques) botiguetes per la gent del poble i guiris despistats com nosaltres, on no és fàcil aconseguir certes coses, com patates xips i pa a la tarda, així que millor no tinguis desitjos que el més probable és que no es compleixin. Veure els carritos d’aigua amunt i aigua avall, els nens jugant per tot arreu, els gossos reposant on els deixen, les gallines cantant quan volen i el karaoke a tope a partir de les sis de la tarda, sort que a les deu de la nit es queda tranquil….XD

Carrer principal d'Apo Island
Carrer principal d’Apo Island
Pista de basquet del poble

Anècdotes

Per tota Filipines hem vist que hi ha molt turisme de Corea, així que està ple de coreans que resumint el que apreciem i contemplem és que semblen d’un altra planeta, d’un mooooolt llunyà! Sempre van en manada, com a mínim deu que sinó es deuen sentir sols, sempre van extra equipats per qualsevol activitat, i els hi encanten les activitats i sortides guiades, solets poc els hem vist. Deuen tenir força nivell adquisitiu però el gasten d’una manera que nosaltres compartim zero, sempre van a ressorts, sempre fan sortides organitzades i sembla que ho vulguin tot mastegat, sense acabar de pensar. I si diem això aquí és que a Apo hem al·lucinat en un nivell important: l’activitat d’agafar guia per veure les tortugues solament l’agafaven ells, la resta de mortals veiem que no era necessari i, a banda de per no pagar, era la forma de fer l’activitat, nosaltres no farem snorkel amb un tio que ens arrossega amb un flotador i ens marca el ritme de gaudir de les tortugues, és ridícul. Doncs hem vist taaaants coreans agafats al flotador, equipats fins als topes amb material que no utilitzen ni necessiten i sobretot, no respectant la naturalesa, ni el coral ni els animals. Això si, unes bones rises ens hem fet a costa d’ells varies vegades!

Com arribar-hi

Des del port de Siquijor, Siquijor s’agafa un ferry fins a Dumaguete, allà s’agafa un tricicle fins a la Bus Terminal i després s’agafa un bus fins a Malatapai, on s’ha d’anar al port (5 minuts caminant des de la carretera principal) i agafar una barca fins a Apo Island (no confondre amb Apo Reef).

De Siquijor a Dumaguete hi a varies opcions de ferry. Ocean Jet té els vaixells més ràpids que fan el trajecte amb només 30 minuts, però també tenen les tarifes més cares: 230p per persona. Els horaris són 8:30h i 17h. La mateixa companyia des de Larena els horaris són a les 6h i les 14:30h.

La companyia Montenegros també fa el recorregut en una hora i mitja per 130p persona, el primer ferry surt a les 10h del matí i la resta d’hores no les recordem, creiem que 12h i 14h o alguna cosa així.

Nosaltres vam anar amb la companyia Shipping Line que sortia a les 8h del matí i a les 9:25h ja estàvem buscant tricicle a Dumaguete. El trajecte es fa amb una horeta i pico i el preu és de 130p persona.

Un cop a Dumaguete demaneu a un tricicle que us porti a la bus terminal, el preu no ha de ser superior a 40p viatge, tot i que segur que podeu regatejar algo més.

A la Bus Terminal heu de buscar el Green bus direcció a Santa Catalina, i que passa per Malatapai, el trajecte dura uns 20 minuts i costa 28p persona, easy!

Un cop a Matalapai has de baixar carrer avall on posa Apo Island, direcció al port. Un cop allà hi ha una caseta on has de demanar per anar a Apo Island. Si vols estar més d’un dia has de demanar “on way” que val 300p persona amb la barqueta del ressort de Liberty, t’apuntes a una llista i quan arriben les persones per omplir-la (varia segons la barca disponible) ja pots anar cap allà (posa tot el que no es pugui mullar dins la bodega de la barqueta o es mullarà tot). Si només vols anar i tornar el mateix dia a l’illa just a la casseta hi han unes tarifes amb preus, depenent de la gent que sigueu i la barca disponible els preus varien. Entre 1 i 4 persones el preu era de 2500p, si sou 10 persones el preu era de 4000p.

Viatge en barca de Malatapai a Apo Island

Si el que vols és anar a passar el dia a les Apo per veure tortugues i tornar, si estas a Siquijor el millor plan és llogar barca allí. El ressort Coco Grove fa el recorregut Siquijor-Apo-Siquijor per uns 1800p persona amb menjar inclòs. Nosaltres us recomanem passar-hi algun dia sencer a l’illa d’Apo però si els plans no són aquests i esteu a Siquijor lo millor és anar i tornar des d’aquí.

On dormir

Després de buscar per tota la illa finalment ens vam quedar al Ronor’s Home Stay telf: 09157752422 (vale l’illa és molt petita però ens va costar arribar-hi, ens vam equivocar 4 cops en menys de tres carrers, un drama). El lloc és molt tranquil, just darrere de l’escola, al pis de baix hi ha la cuina, la terrassa del restaurant, i al segon pis les 4 habitacions que té per llogar (tenim dubtes de si al pis de baix també hi havien més habitacions). Les habitacions són senzilles però correctes, amb mosquitera i petit balcó per estendre la roba. El lavabo és compartit i tan per utilitzar la dutxa com per netejar el wc és fa mitjançant galledes. Electricitat a l’illa només n’hi ha 4 hores al dia i evidentment no hi ha Internet. L’habitació doble costa 500p i inclou esmorzar, que és un cafè soluble i un entrepà d’ou ferrat; et mors de gana en menys de 2 hores! Però és la millor oferta que hem trobat a l’illa.

Una altre opció és anar al H&H una mica més lluny que on ens vam quedar nosaltres, ens han comentat que és una mica més senzill que on ens hem quedat nosaltres i el preu és el mateix; serà qüestió de provar-ho.

El que nosaltres no recomanem és el Liberty Ressort, el que fan és fer preu tancat, cobren 1100p persona per llit en habitació compartida i 2500 per habitació doble. En el preu està inclòs el menjar però no el beure. Les instal·lacions són bones, però pensem que no és fer turisme responsable gastar tots els diners en un mateix local i és millor sempre repartir-los en els diferents establiments que hi ha per l’illa i que tothom pugui viure del turisme. A més a més el menjar no ens va agradar massa i hi han opcions més econòmiques per l’illa. Nota: si aneu a menjar no ús deixaran la clau de la wifi, és només pels clients vip… 😦

On menjar?

Doncs l’oferta culinària no és de les millors que haguem provat a Filipines, el menjar és car i no és de la millor qualitat però alguna cosa hem tingut que menjar. A la nostra GH hem menjar bé i de lo més econòmic. Per 150p tens un plat d’arròs, un de verdura i un de carn o peix (també pots canviar la carn per un altre de verdura). Just davant de la platja hi han diferents xiringuitos que ofereixen plats combinats per 200p amb arròs, verdura i alguna cosa de carn o peix, aquest no el vam provar però era una opció. Sinó al Liberty fan plats barats de noodles i amanides per 120p el plat. L’oferta no és gaire variada si el pressupost és ajudat i encara menys si ets vegetarià.

Consells: els preus a l’illa pugen considerablement respecte a la costa de Negros o Siquijor mateix, per exemple l’aigua, costa 40p el litre quan a la costa costa 25p, per això val la pena comprar una garrafa d’aigua mineral i portat-la cap a l’illa; potabilitzar l’aigua no és la millor idea ja que l’aigua d’aquí l’extreuen d’un pou i el seu gust és horrible. També trobem interessant comprar fruita i alguna cosa per picar; nosaltres vam comprar advocats i amb pa vam fer uns bons entrepans però ens va faltar comprar algun plàtan per tindre alguna opció més per menjar. A l’illa venen bosses de patates, caramels, algo de bolleria, algun panet, però no és segur que en tinguin ja que quan s’acaba s’acaba i ja fins que en tornin a portat d’alguna banda res de res.

Despeses:

• Transport: Siquijor – Dumaguete amb Lite Ferry 130p persona. Del port de Dumaguete a la Bus Terminal 40p el trajecte en tricicle. De la Bus Terminal a Malatapai 28p persona amb Green bus. Malatapai fins a Apo Island 300p persona amb una barca de Liberty one way.
  • Dormir: Hem dormit al Ronor’s Home Stay per 500p l’habitació doble, amb mosquitera, petita terrasseta, bany compartit i esmorzar inclòs.
  • Menjar: Plat de noodles 120p plat, amanida 120p plat, arròs amb verdures 150p, pa de bolleria 12p dos panets petits.
  • Taxes: Per entrar a l’illa et fan pagar 100p persona per taxes “mediambientals”.

Fer snorkel és gratis si vas per fora el recorregut del santuari de les tortugues, es poden veure moltes tortugues i és una molt bona experiència, a més a més ho pots fer sense que ningú t’emprenyi al teu costat i al teu aire.