Entre sardines a Moalboal

Moalboal és un poble coster al sud-oest de l’illa de Cebu, a unes 3 hores amb bus de la capital. Vam aconseguir arribar-hi des de Apo Island després de 7 hores de transport en transport: 1 barqueta, 1 ferry, 3 busos i 2 tricicles… Quasi res! XD. Així que quan podem deixar la motxilla a un lloc decent on passar les dues nits que tenim en ment d’estar aquí anem en busca d’una carenderia per dinar, ja que l’estómac es fa notar. Però aquí ens adonem (si no ho havíem fet abans ja) que l’ambient i els establiments són mooooolt guiris, i això vol dir automàticament car, molt car. Dinem en un lloc del carrer principal a prop de la gh on veiem que els preus són carots també però les quantitats són considerables. En aquests llocs toca investigar més.

banc de sardines a moalboal
Entre el banc de sardines

Bàsicament a Moalboal es pot veure turisme de submarinisme, amb molts establiments de diving, amb les seves gh i els seus restaurants. També és dels pocs llocs a Filipines que hem vist amb forces botiguetes de souvenirs, ja que fins ara no n’havíem divisat masses.

Moalboal no ens ha enamorat, ni molt menys, ens ha vingut de trànsit i l’hem pogut gaudir perquè hem disfrutat com nens (sobretot el nen de l’equip) de la seva principal atracció, els bancs de sardines. A banda d’això, l’ambient no ens ha agradat, molt guiri però sense gaire gràcia, o no del nostre estil simplement, on tot és molt car no se sap perquè i no es veu l’essència ni l’alegria filipina, que ens encanta! Això sí, les postes de sol han sigut un dels seus plats estrella.

sunset moalboal
Posta de sol a Moalboal
Colors de la tarda

Que fer a Moalboal?

Veure el banc de sardines i la seva coordinació

Doncs hi ha varies cosetes a fer, encara que nosaltres bàsicament n’hem gaudit una: sardines a cascoporro!!!! Vale, si, sabem que les sardines no semblen massa exòtiques ni interessants, molts sols les voleu a la brasa, però quan parlem de sardines i els seus bancs, parlem de milers de sardines en grup anant amunt i avall totes juntetes i sense despistar-se’n, brutal! A més a més es troben a pocs metres de la costa, on comença una paret vertical de coral i allí estan totes, ben juntes amb la cara posada a la cua de la que va davant. És un espectacle la veritat!

No és necessari agafar cap tour ni res de res (encara que vegeu els coreans en grup en barquetes a 10 metres de terra ferma), sols us calen unes ulleres i el tubo, fent snorkel es veu perfectament.

sardinas 3
Sardines per aquí i per allà
Els peixitus del coral
Zona on fer Snorkel i veure les sardines

Kawasan Falls

Anar a les cascades més famoses de la zona. Nosaltres no hi vam arribar ha anar, el temps amb pluja va ser l’excusa perfecte per fer un dia de relax a Moalboal on descansar, passejar i veure les sardines varies vegades, que ho teníem just davant de la gh.

Hem vist fotos i ens han comentat que són molt xules, un color d’aigua espectacular, això si, no hi aneu en cap de setmana ja que està a rebentar de locals. A banda, hem llegit que al primer pis (hi ha tres alçades de cascades) i han muntat un bar car que ha destrossat el lloc, un fail en tota regla.

Banyar-te a la White Beach

És una platja situada a 5 km de Moalboal, que com el seu nom indica és de sorra blanca. Tampoc hi vam anar, hem llegit que no està malament, però que estem a Filipines i hi ha platges molt i molt més espectaculars!

Fer barranquisme

En aquesta zona s’oferten sortides de canyoning, així que si et ve de gust una mica d’aventura i esport mai va malament.

Fer submarinisme

Per veure sardines no cal fer submarinisme, però la zona ofereix un fons marí espectacular, amb varis punts d’immersió que valen la pena. No és barata l’activitat a Moalboal, per exemple a Alona Beach sortia més a compte. Nosaltres entre el mal temps i el poc que ens va motivar la zona per estar un dia més van desistir ràpidament de fer aquí una immersió.

Anècdotes

De nou, trobem coreans en massa veient els bancs de sardines, equipats a tope de tot i amb embarcació inclosa, encara que sigui per fer bonic perquè són totalment innecessàries i per l’únic que serveixen es per impedir un snorkel tranquil a l’altre gent.

Trobar una forn de pa ambulant en mig del poble no té preu, i encara menys si és el que estas buscant en aquell moment. El preu del donut és de 5p (10 cèntims) i estan de lo més bons.

Forn de pa del pueblu

Com arribar-hi

Nosaltres estàvem a Apo Island i vam decidir anar directe cap a Moalboal el mateix dia. Primer de tot vam agafar una barqueta d’Apo a Matalapai, que ens hi va portar per 300p persona; en el mateix centre d’informació t’ajuden a buscar-ne una.

Un cop a Malatapai, vam anar a la carretera principal on lo millor és esperar un jeepney o Ceres bus (Green bus) cap a Dumaguete i baixar al passeig marítim d’aquest, el jeepney ens va costar 20p persona.

Aquí hi ha dues opcions, la primera és anar al port de Dumaguete i preguntar si hi han ferrys cap a Cebu i si n’hi han agafar-n’he un, i la segona és agafar un Green bus des del mateix passeig marítim fins al port de Sibulan; ens va costar 15p persona. D’allí agafar el ferry que creua cap a Liloan port a l’illa de Cebu, ens va sortir per 70p persona.

Ferry de Sibulan a Liloan

Un cop a Liloan Port, la millor opció és caminar fins la carretera principal i esperar un Green bus (encara que us diguin que l’única opció és anar-hi amb tricicle no patiu que passen busos, els pareu allà mateix) i anar fins a Baton terminal bus.

Finalment allí agafar un altre Green bus fins a Moalboal, ens va sortir per 85p persona. Un cop a Moalboal town, l’única opció és agafar un tricicle fins a Panagsaman que és on hi ha la major oferta de guest house i els bancs de sardines arran de platja; ens va sortir el tricicle per 70p viatge compartit amb dos noies que ens vam trobar pel camí. També és pot anar a la white beach o a altres destins tot i que no sabem els preus.

Quatre en un tricicle més les motxilles…

On dormir

Nosaltres ens vam quedar a la Coras Palm Court, per 600p l’habitació doble amb lavabo privat, ventilador i bon internet. La guest house és senzilla però correcte. Lo millor que té és que dona al mar i s’accedeix a la platja i es poden veure els bancs de sardines que habiten aquest racó de costa. És la opció més econòmica que vam trobar davant de la platja.

On menjar

La oferta a la zona de Panagsaman és cara, hi ha de tot però a preus desorbitats. Sort que vam trobar la Roadside Eatery, típica caranderia filipina que té plats de tot, també vegetarians, a bon preu i molt bo. El recomanem 100%. L’oferta d’esmorzar és d’arròs amb ous ferrat i un cafè, nescafe of course, per 95p per cap. Per dinar és on hi ha la millor oferta de totes, ja que durant el matí han estat preparant amb cura els plats per a tot el dia, tenen oferta de verdures amb carbassa, mongetes, llenties i sempre ho pots acompanyar amb arròs; hem dinat els dos per 110p. Per sopar, tot i estar bé tenen el que no han venut durant el dia, però si vols et poden preparar alguna cosa com ens van fer a nosaltres, albergínia amb verdures que estava boníssim 140p sopar els dos.

Si el que vols és una bona pizza ves al Chilli Restaurant, les fan al forn de llenya o si més no ho semblen. Feia dies que no menjàvem res a part d’arròs amb verduretes i la flaire d’olor a pizza ens feia venir salivera, així que per fer-nos l’homenatge una bona pizza entra sempre bé.

• Menjar: 95p/persona esmorzar filipí amb cafè. Plat de verdures i arròs 50p. Pizza 250p.
  • Dormir: 600p/habitació doble amb wc.
  • Transport: 300p/ persona barqueta d’Apo a Matalapai. Jeepney Matalapai-Dumaguete 20p/persona. Green Bus Matalapai-Sibulan 15p/persona. Ferry Sibulan-Santander 70p/persona. Green Bus Santander-Moalboal town 85p/persona. Moalboal town- Moalboal platja 70p/tricicle.