La nena se’ns fa gran a Bantayan

Bantayan és una de les illes preferides per anar de vacances o per passar el cap de setmana pels filipins, tot i que també és coneguda pel turisme occidental. La seva platja Kota Beach o Sugar Beach (depenent del ressort que hi ha davant), que es troba a Santa Fe, és el major reclam de l’illa, la platja fa com una llengua de sorra on a banda i banda hi ha aigua: vaja, que fotogènica ho és una passada! Si ve no és un bon lloc per fer snorkel ni submarinisme, si que ho és per relaxar-se, gaudir de les vistes paradisíaques i prendre el sol filipí.

Kota Beach, Bantayan

La illa no és gaire gran, fa setze quilòmetres de llarg per onze d’amplada, i hi ha 3 pobles repartits per la costa, Santa Fe, que és on es concentra la majoria de turistes a l’illa, Bantayan que és el poble gran on hi ha la capital de l’illa i el mercat i Madrilejos, a l’altra banda de l’illa, on hi han les runes del Fort construït pels espanyols per defensar aquella part. Tot i que és veritat que ens esperàvem alguna cosa més d’aquesta illa, hi ha raconets molt autèntics per descobrir.

Els manglars de Bantayan
Els nens del tricicle

En aquesta illa veuràs molts turistes filipins que hi passen el cap de setmana (sobretot a partir de divendres tarda), ja siguin parelletes, colles d’amics o famílies senceres. També de cop començaràs a veure forces homes occidentals d’edat considerable amb filipines estranyament molt (massa) joves. I rarament algun turisme backpaker que estava com nosaltres.

Però si per una cosa recordarem Bantayan és perquè l’Alba s’ens ha fet gran, hem pogut celebrar els seus 30 tacusss (ohhh my god! m’agradava més el dos!), i quin millor lloc per fer-ho que banyant-nos en una de les millor platges filipines que hem vist fins ara i podent menjar un plat de pasta al dente que feia dies que somiàvem i un pastis de xocolata. 😉

Celebrant els 30 tacus de la nena juju
Benvinguda al club!!!!!

Que fer a Bantayan Island

La millor opció és llogar moto i descobrir l’illa al teu rollo. Si ve es pot anar amb jeepney a les dues ciutats importants, amb la moto et pots perdre i visitar raconets de l’illa que no hi arriben aquests vehicles. Per nosaltres agafar la moto ha estat la millor idea, voltar sense un rumb definit i sense pressa amb aquests paisatges de vida tropical, amb cocoters, gallines suïcides que van directes a la roda quan passes per allí, nens i locals saludant-te des d’on sigui amb un somriure d’orella a orella, descobrir poblets amb quatre casetes i platges amagades en camins de carro. Això si, compte amb la vaca desbocada que creua sense mirar!

Perduts per Bantayan
I la carretera passa pel mig d’una pista de bàsquet…
També hi han pistes de bàsquet a la vora del mar

Banyar-se a Santa Fe

El reclam d’aquest poble és la seva platja Kota o Sugar Beach, preciosa per cert i que atreu a turistes de tota filipines i de tot el món. Si bé no té un dels millors fons marins si que té unes de les millors aigües i vistes de la mateixa platja. A la sorra es solen ajuntar famílies filipines i colla d’amics que estan de vacances, turistes d’edat avançada amb jovenetes i alguna parella perduda gaudint de les seves vacances. L’altre reclam d’aquest poble és la zona del bulevard, on hi ha una amplia oferta culinària, que si bé ja mola de tant en tant menjar alguna cosa diferent de les caranderies, també és veritat que els preus són molt elevats.

Kota Beach, Santa Fe

Sugar Beach, Santa Fe

Anar a la capital, Bantayan

El poble gran de l’illa ofereix poca cosa, tot i així té el seu encant si el saps trobar. Uns dels llocs que ens ha agradat més és el mercat públic, és on hi ha la moguda pels matins. Passejar per les peixateries és un espectacle, i els seus voltants on hi han botigues de roba a molt bon preu, fruiteries, todo a cien, etc. Sobretot, beure el deliciós suc de coco que barregen amb llet i hi ha trossets de coco natural, sinó es flipen amb el sucre és deliciós. Al centre hi ha una gran plaça del poble, també es pot visitar l’Església San Peter and Paul Parish, i l‘Església Ni Cristo, la primera prou maca per cert.

Església de Sant Pere, Bantayan
Mercat de Peix, Bantayan
Rice, rice, riceeeeeeeee!!!! 8 varietats

Per cert, a Bantayan és l’únic lloc de l’illa on hi ha ATM, el més fàcil de trobar és el que hi ha abans de travessar el pont; al costat de l’Alberto Pizza. A Bantayan també hi ha un port on es pot agafar alguna barqueta que va directe a l’illa de Negros i a Panay.

La llunyana Madrilejos

Vam passar-hi perquè vam veure que hi havia el Fort, i ens esperàvem fer una visita cultural. Però més lluny de la realitat, el fort està en runes i no s’hi pot ni entrar. Lo més interessant que vam fer és banyar-nos a la platja que hi ha al costat del fort, prou maca però no imprescindible, on un nen petit es va posar nerviós perquè es banyava en bolingues i li vam veure la “pilila” i una senyora es va voler fer fotos amb nosaltres perquè era la primera vegada que es trobava amb algun espanyol. L’altra entreteniment és passejar pel poble, que si ve no té cap encant, si que és autentic de veritat ja que no hi ha cap turista a la vista i pots xerrar amb la gent del carrer que et saluda.

Platja del Resort Kota Park, Madrilejos
Centre del poble de Madrilejos, Bantayan

Fer un Island Hopping

Fer un island hopping és una de les activitats que t’ofereixen a cada cantonada de Filipines, i també de Santa Fe, el reclam principal és anar a una Virgin Island, una illa que vam llegir que de deserta no en té res, on hi ha una llengua de sorra blanca on es pot passar tot el dia a ritme de karaoke. Nosaltres no vam anar-hi ja que tampoc ens cridava gaire la idea; lo del karaoke, lo de la platja si. Però si s’està algun dia més per Bantayan és una activitat per passar el dia entretingut.

Com arribar-hi

Des de Malapascua, lo primer és anar a la Bounty Beach, on hi ha una botiga de souvenirs que també ven els tiquets dels bots que porten altre cop a Maya, a l’illa de Cebu. El trajecte val 100p per cap i si hi ha marea baixa el cobren un suplement de 20p perquè diuen que amb marea baixa no pot arribar el barco gran a la platja; tot hi que hi hagin varis barquitos de la mateixa mida a la mateixa platja. El trajecte dura 40 minuts.

Un cop al Port de Maya hi ha varis transports esperant-te: vans, busos i tricicles. Nosaltres vam agafar un bus que ens va deixar a la intersecció de la carretera que va a Cebu i la que va cap a Hagnaya. D’allí vam agafar un tricicle compartit amb una senyora que també anava fins al port mateix per 25p persona.

Si vens de Cebu City has d’agafar un bus des de la Bus North Terminal de Cebu que va direcció a Hagnaya, el trajecte dura unes 4 hores bones i el preu ronda els 160p persona tot i que no ho sabem segur. Vam veure també que hi ha busos directes de Cebu – Bantayan, com podeu veure a la foto els busos també pugen als ferrys.

Un cop al Port d’Hagnaya, s’agafa un ferry que surten cada hora cap a Santa Fe. Hi ha dos companyies que fan el trajecte però el preu és el mateix, 170p persona. El trajecte dura una hora aproximadament, però recomanem no anar-hi amb gaire presa perquè els ferrys poden fallar com ens va passar a nosaltres, i vam arribar 4 hores tard, veure a “ferry a la deriva”.

On dormir

La majoria d’ofertes d’allotjament es troben a Santa Fe, que és on hi ha el port on arriben molts dels ferris procedents de Cebu i és també on hi ha les millors platges. L’oferta és amplia, variada i per tots els pressupostos.

Vam dormir a Bantayan Cottage, just al carrer principal a la entrada del poble. El vam trobar caminant des del port, al veure el cartell d’habitacions lliures, vam entrar i poc ens va faltar per instal·lar-nos-hi. Hi ha dos tipus d’habitacions, les que tenen aire condicionat per 1000p la nit i les que tenen només ventilador, per 400p la nit; imagino que ja sabeu la que vam triar nosaltres. Les habitacions estan netes i són amplies, el lavabo compartit esta una mica guarrete però tampoc gaire diferent a altres llocs on hem estat. També hi ha cabanyetes per 700p la nit. La wifi funciona molt bé i hi ha una bona terrassa on poder-hi estar tranquil·lament. L’establiment té un dispensador d’aigua potable, aigua calenta i cafè de forma gratuïta pels clients.

On menjar

A Bantayan ens ha costat una mica més de lo normal trobar oferta de menjar filipí a bon preu. Les carenderies que hi ha pel poble no solen tenir gaire oferta de menjar vegetarià, per no dir gens ni mica, i els establiments que hi ha on ofereixen tot tipus de menjar estan molt enfocats al turisme occidental i a filipins amb poder adquisitiu altet. Ara bé, si menges carn i si tens pampimets per gastar aquí l’oferta pot ser de lo més variada.

Al mateix poble de Santa Fe podem recomanar l’italià Ale Pasta Basta, està al mateix carrer on hi ha la zona de restaurants (impossible no trobar-ho), això si, està al final de tot. Ho porta un italià i la seva dona filipina. Allí es pot menjar un dels millors plats de pasta fresca de tota l’illa, amb diferents salses casolanes, també pizzes i tot acompanyat d’una bona cervesa o vi. És el lloc que vam escollir per celebrar els 30 anys de l’Alba i vam encertar de ple. El lloc és bastant més car del que solem gastar però ho vam gaudir com mai, a més a més portàvem 4 mesos sense tastar un bon plat de pasta.

Al mateix poble de Bantayan vam menjar a l’Albertos Pizza, teníem mono de pizza i allí vam trobar-ne de bones hi ha bon preu. També vam anar a la zona del mercat públic, per la nit només es pot trobar carn a la brasa amb una ambient decadent de borratxera filipina, si passes per allí no trigaran gaire a oferir-te algun got de rom acompanyat d’una conversa poc desxifrable però curiosa. Pel mig dia és on es pot menjar millor, hi ha oferta de tot tipus, varies carenderies i el menjar és fresc ja que està acabat de fer.

Com a cosa curiosa hem de dir que hem trobat més forns de pa que a qualsevol lloc on haguem estat de Filipines, a cada racó ni ha un, on poder menjar “pa” i guarrades ensucrades a molt bon preu. Si ets de dolços no pateixis, aquí podràs posar-te les botes.

• Transport: Barca MalapascuaMaya 100p/persona. Bus Maya- Hagnaya 40p/persona. Hagnaya-Hagnaya Port 25p/persona en tricicle compartit. Ferry fins Santa Fe 170p/persona. Llogar moto 200p/dia. Tricicle compartit de Santa Fe a Bantayan City 25p/persona.
  • Lloguer moto: moto 24hores per 200p, un diposit de gasolina 150p (n’hi ha de sobres per donar la volta a l’illa).
  • Allotjament: 400p/nit habitació doble amb bany compartit.
  • Menjar: Bolleria filipina i pa filipí 5p/unitat. Plat de verdures 10-35p. Plat d’arròs 10-15p. Pizza 150p. Plat de pasta artesana amb salsa de 4 formatges 250p (encara s’ens fa la boca aigua).