Gigantes Islands, les grans desconegudes

Arribem a Gigante Island Nord molt més aviat del que ens pensàvem, les combinacions no són gaire fàcils a Filipines entre illes i és millor calcular a l’alça el temps de cada trajecte, per si de cas. Aquesta vegada però els astres s’alineen molt i arribem ràpid, però morts de gana.

Hi ha dos Gigantes, la illa Nord i la illa Sud, aquestes es reconeixen de lluny per l’alçada de les seves respectives muntanyes, pels penya-segats i per l’aigua cristal·lina que les rodeja. Són illes petites les dos però encara ho són més els seus pobles, limitats pel les escasses esplanades on poder construir els habitatges. Al voltant d’aquestes dues illes n’hi ha de moltes altres més petites on només hi ha cases de pescadors i algun habitatge molt aïllat. Algunes d’aquestes compta amb alguna paradisíaca platja encara poc turística per la escassa informació i infraestructures que compte aquest racó de món.

gigantes island
Back-Flip del crac de la colla

L’illa de Gigantes Nord viu bàsicament de dues feines, del turisme i dels scallops, sobretot a la platja est. El primer és bàsicament un turisme filipí, de pocs dies, normalment un parell per fer les tres activitats de rigor i marxar. Diríem que hem estat les mascotes de l’illa durant la nostra estada ja que pocs occidentals trepitgen aquest racó. El segon és la recol·lecció i preparació dels scallops, que després de tot el procés una part es queda a la illa i el percentatge més important és exportat cap a altres illes. Per aquest motiu Gigantes Nord es podria re-nombrar com Scallops Island, degut a les muntanyes i muntanyes de closques que hi ha repartides per tota la zona. Passejant per les platges la típica imatge és la de closques amuntonades per tot arreu i la de famílies treballant amb els scallops, traient-los primer de la closca i després deixant-los nets per menjar fàcilment, una feinada. Això si, tothom saludant, rient i disposat a ensenyar-nos la seva tasca, dels més petit al més gran.

El poble és molt tranquil, el trànsit solament són motos, un tricicle i algun bou transportant un carro ple de queviures que prové del vaixell que ha descarregat. És una zona molt autèntica sense presencia de turistes, on porten una vida que sembla d’uns altres temps, sense internet, amb poca cobertura de mòbil, només en un punt elevat de l’illa on es veu els filipins en mig d’un camí tot viciats, amb poca electricitat i on la seva gent va ha treure l’aigua d’ús domèstic del pou (la potable ve amb bangka).

Assecant el peix vora el mar

Anècdotes

No vam durar ni 3 minuts pujats a la bangka per fer el primer intent d’Island Hopping, només posar un peu a la barca ens van demanar el passe per la Tanke Lagoon i nosaltres en aquell moment no sabíem ni que era això! Total, que vam decidir baixar per assabentar-nos bé que era aquest passe i com s’havia de comprar. Al dia següent ja ho teníem tot preparat.

El poble està ple de closques d’Scalops, que són alguna classe de vieires. Aquestes vieires són el sustent de moltes famílies de l’illa, que cada dies s’ajunten a la vora del mar per treure la carn que tenen a dins per després comercialitzar-la. La cosa és que ni ha tantes de closques que no saben que fer-ne i les tiren allà on volen, creant muntanyes i muntanyes… com podeu veure és una característica d’aquesta part de l’illa.

Muntanyes de closques…
Scallops per tot arreu

Com va sent habitual a Àsia ningú camina ni per casualitat, i tothom es sorprèn quan anem als llocs caminant. En aquest cas al far, que és una bonica passejada de 40′ passant pel poble i per camins curiosos plens de closques d’scalops i de somriures de la seva gent.

Aquí hem estat els únics turistes no filipins durant la nostra estada a Gigantes Nord, i per aquest motiu hem sigut famosos i han caigut milers dels “hello! americanoooo” de la canalla somrient i de la no tant canalla, i varies fotos en família a l’estil indi.

Que fer a Gigantes Island

El plat estrella de les Gigantes Island és el seu Island Hopping, és impressionant i molt recomanable. Per veure més cliqueu aquí

Caminar fins al far a la tarda (en filipí es diu “farola”), pujar a dalt de tot i veure les fabuloses vistes i la posta de sol. La caminada fins allí és d’uns 40 minutets i és molt agradable, passant per part del poble, entre vegetació tropical i muntanyes d’scallops, amb nens i grans saludant i motoristes equipats amb guiris que es sorprenen perquè hi anem xanet-xanet. Pujar a dalt de tot del far és possible aportant una petita donació a l’home que controla, encara que la primera vegada anàvem sense diners i ens va deixar pujar a dalt igualment després de suplicar una miqueta.

Ep que ja hi som
Vistes des del far
El far o “farola”

La platja Arjan a l’oest de l’illa és on hi ha la millor zona on poder-te banyar, on una petita llengua de sorra permanent et deixa gaudir d’unes immillorables vistes a l’illa de Gigantes Sud mentre els nens del poble venen a donar-te la benvinguda, amb un somriure d’orella a orella, juganers, curiosos i parlant un anglès molt millor que el teu. També és el millor lloc on veure la posta de sol, juntament amb el far, que és molt recomanable.

Jugant amb la colla del poble
Llengua de sorra a Arjan Beach

Excursió a la Bakwitan Cave, que serveix d’amagatall pels locals quan hi ha algun fenomen meteorològic greu, com per exemple amb el tifó Yolanda al 2013, on ens han explicat que es van refugiar dins aquesta cova durant una setmana. La cova per dins és impressionant, no és de les més grans que haguem vist però si que té accessos complicats i formacions interessants. Nosaltres ens vam animar i hi vam anar sols amb el nostre frontal, ens van veure anant-hi sense guia i de cop un pobre noi que treballa al nostre allotjament es planta esbufegant de la correguda que ha fet per guiar-nos. El noi ens explica algunes coses i després de fer-nos una mica de lio per sortir ens duu per un altre accés que és més complicat i que sols hi passen els turistes amb un guia “autoritzat”. Vam poder veure però l’arbre més gran i gordo de l’illa, que té les arrels travessant la cova. Quan tornem cap a l’hotel paguem al noi (sabíem que era uns 200p) que en principi no volia i ens diu que solament havia vingut “per la nostra seguretat”. Deurien pensar….aquest parell de guiris guiris es mataran i aquí es muntarà una….xddddd.

Entrada de la Bakwitan Cave
El nostre guia

Caminar pel poble i gaudir de la calma, l’autenticitat, de la gent (i els nens!) i de tota la vida i de la illa en general. Una birreta al Gigantes Hideaway al vespre és una molt bona forma de fer petar la xerrada i pair les experiències viscudes.

La taverna del poble

Com arribar-hi

Des de Bantayan el més ràpid és agafar un ferry directe a Estancia; que és un dels ports on surten vaixells cap a les Illes Gigantes. El trajecte dura 4 hores en un vaixell atrotinat i rebentat de gent, un experiència inoblidable segur. El preu del viatge és de 300p per persona. Els horaris són els següents i tot i que posi que surt a les 9 am no us ho creieu, a les 8:30 com a tard ja estàvem a alta mar (aquí els ferris semblen can pixa).

Horaris ferry Bantayan – Estancia

Un cop a Estancia, 12:20 pm, vam sortir del barco atrotinat per agafar una bangka (una barqueta de fusta i bambú) que en un parell d’hores ens va deixar al mateix est de l’illa de Gigantes Nord.

Nota: els dos ports on surten bangkas cap a Gigantes nord i sud són Carles i Estancia. Ens havien dit que només sortia una bangka de Carles cap a les 10 am i un altre d’Estancia cap a les 13:30h. No sabem si era perquè estàvem en temporada alta però ens va semblar que en sortien més durant el dia. Com a mínim ens vam assabentar que des de Carles sortia un més a les 14 hores. I d’Estància no paraven de sortir-n’he, almenys això ens va semblar, ja que no vam tenir temps de preguntar massa.

Si l’única activitat que voleu fer a l’illa és lIsland Hopping sempre podeu comprar el tour des del port de Carles mateix, no sabem el preu.

On dormir

Com és habitual en nosaltres arribem a Gigantes Island sense tindre cap reserva feta, tampoc teníem telefon filipí i com que a l’illa tampoc arriba internet no ens ho vam ni plantejar, si ve patíem una mica d’on podríem dormir en un moment ho vam tindre solucionat. A l’illa nord de Gigantes hi ha varies opcions per dormir: a la banda nord de l’illa hi han tres ressorts, on ens hi vam quedar en un d’ells a dormir, Las Marias Resort. Un raconet senzill on ens van acollir la mar de bé, habitacions modestes amb lavabo privat i llum a partir de les 6 de la tarda per 500p la nit; llàstima que a l’habitació fes tanta calor.

A la banda sud de l’illa nord de Gigantes vam veure uns quants ressorts que feien molt bona pinta, no vam preguntar preus però si haguéssim d’endevinar diríem que eren més cars que d’on ens vam quedar nosaltres. Això si, aquesta part de l’illa compta amb la platja Arjan on ens ho vam passar pipa amb els nens del poble que no ens deixaven de perseguir encuriosits i juganers.

Maria’s Resort

On menjar

Doncs al ser una illa tan poc turística no hi han quasi restaurants, els pocs que hi ha per l’illa semblen més que sigui menjar per la família que no pas per vendre i si preguntes si poden cuinar alguna cosa sense carn et miren com si fossis d’un altre planeta. Tot i així alguna cosa hi ha, de fet ens vam alimentar d’allò més bé. El plat estrella d’aquest poble són els Scallops, que són vieires (creiem) que els fan com si fos un pinxito; no pots marxar d’aquí sense provar-los. I al ser un poble pescador hi ha molta oferta de peixitu i de marisc, si t’agrada, aquí el posaràs les botes.

On vam menjar més cops va ser al mateix Maria’s Resort, on ens van cuinar verdures comprades per nosaltres a la verduleria del costat i ens van fer uns scalops (vieires) que trigarem a oblidar. Cuinen de fabula i ens van ensenyar a preparar albergínies estil filipí, que és a la brasa i després amb una vinagreta. Si demaneu truita o ous són molt gustosos amb ous de les gallines d’algú del poble, el que no sabem és perquè posen ketchup per sobre. I si ús agrada el marisc aquí ofereixen un menú per 150p (3€) els quals hi ha un cranc, una sèpia farcida i arròs.

Al costat del ressort, a la part est de l’illa, hi ha una senyora que cada dia i a totes hores esta fent pinxitos de porc i pollastre a la brasa, tot i que no els vam provar tenien bona pinta. De tant en tant passa algun venedor de gelats i de plàtan fregit que esta boníssim i es poden trobar fruiteries on comprar fruites de temporada i alguns vegetals.

A la banda oest de l’illa vam trobar una carenderia, molt senzilla i que l’únic que vam trobar sense carn va ser llenties. I al mateix carrer una senyora també fa halo-halo, que és una beguda ensucrada acompanyada de fruites; on sempre hi ha nens esperant per comprar-n’he.

Per altra banda vam veure algunes botigues de “todo a cien” on comprar patates, xampú, nescafé, pa i alguna marranada ensucrada que ens va anar de luxe per canviar la monotonia de l’arròs.

Aigua

Al nostra ressort hi havia aigua potable gratuïta, però no estaria de més portar una garrafa d’aigua mineral per si de cas. No sabem si als altres ressorts ofereixen aigua.

• Island Hopping: 1000p viatge, taxes entrada a les illes, 50, 40 i 20p, total 110p persona. 150 passe Tanke Lagoon.
  • Menjar: mig kilo d’albergínies 25p, un coco 40p, menú marisc 150p.
  • Dormir: 500p la nit, habitació senzilla amb lavabo privat i ventilador.
  • Transport: Bangka de Carles o Estancia a Gigantes Nord 80p persona. Mototaxi del poble al far 100p persona anar i tornar, i anar a la platja oest 30p persona viatge (nosaltres ho vam fer tot caminant).
  • Entrada: 200p per el guia que ens va ensenyar les coves de Bakwitan.