La Guia de Filipines Xanet Xanet

La República de Filipines està formada per un total de 7107 illes amb una extensió d’uns 300000 km2. Aquest arxipèlag està dividit en tres grans grups, que són Luzon (que conté la capital, Manila), Visayas i Mindanao.

Demogràficament el país està superpoblat, amb una taxa de natalitat de les més altes d’Àsia i del món. La mitjana d’edat de la seva població és inferior a 30 anys i part de la culpa la té el gran poder de l’església catòlica, que no ha donat suport per controlar la natalitat a base de planificació familiar i educació sexual.

El país es troba al cinturó de tifons del Pacífic occidental i és castigat per una mitjana de dinou cada any. Filipines no té un clima senzill entre pluges abundants, tifons, terratrèmols… per aquest motiu els filipins es prenen la vida amb calma, sense estrès i amb un somriure, tenint sempre al cap la frase “el que hagi de ser serà”.

La seva història tampoc ha estat fàcil i ha ajudat en aquest pensament. Abans que els europeus arribessin a l’illa, els habitants ja mantenien relacions comercials amb Indonèsia i Xina. El primer europeu que va arribar a Filipines va ser Fernão de Magalhães. A Cebu va començar la colonització espanyola (15651898). Els Estats Units (18981946) van ajudar a Filipines a ser lliures d’Espanya però per colonitzar el país ells. Al 1946, per fi, Filipines va ser lliure. Per aquest motiu trobem al mig de Àsia un país molt occidentalitzat, amb moltes paraules espanyoles en el seu idioma i amb una immensitat de pistes de bàsquet per tot arreu. La música que escolten (i canten! que són addictes al karaoke) és molt americana i l’anglès és idioma oficial juntament amb el filipí.

Nosaltres hem vist els filipines en general com persones molt amables, simpàtics i riallers, en alguns punts una mica xalats (ens ha recordat a l’estil indi), que es prenen la vida amb calma, respectant i posant en pràctica el “mode isleño”. Es poden passar hores bevent cerveses San Miguel i rom barat, fumant com carreters sense parar, trobant sempre un moment per dedicar-li a fer uns cants al karaoke a “grito pelao”, i si s’acompanya de carn a la barbacoa ja estan al paradís. Això si, a banda d’aquests vicis són una població molt catòlica, amb molta fe, molt creients. Les esglésies (que no tenen res a veure amb les esglésies que nosaltres coneixem, aquí normalment són edificis mig destarotats) són molt abundants i estan repartides per tot arreu.

Una de les coses que al principi més ens va impactar és que van amb el fus horari de Singapur, cosa que fa que a les cinc del matí el sol comenci a sortir, per aquest motiu van molt d’hora, encara que tampoc sabem a on o que fan perquè les botigues i comerços en general no són tan matiners a obrir. Això si, a l’estil indi, si es desperten és un bon moment per posar música a tot volum, cridar o tocar el clàxon sense control al mig del poble.

Informació Útil

La nostra Ruta per Filipines, Visayas Centrals

En el nostre primer viatge a Filipines només ens ha donat temps a visitar la zona de les Visayas Centrals, que es troben just al centre del país, sent Cebu la capital. El motiu pel quan no hem fet llargues distàncies i no hem sortit d’aquesta zona és senzill, amb només els 30 dies de visat gratuït no n’hi ha prou, ni de lluny, per conèixer les illes més importants i hem preferit veure més bé aquesta zona tan especial, tot i no ser de les més espectaculars (diuen) i deixar per una ocasió altres zones com la surfista Siargao (al sud-est), la zona de Luzón (al nord) i Parawan (al oest) que també semblen llocs impressionants. Si voleu saber com ens ha anat, con ens hem mogut i quines increïbles illes hem visitat només heu de clicar a “La nostra Ruta per Filipines; Visayas Centrals”.

Sandbank beach gigantes
Sandbank beach, Gigantes Island

Visat a Filipines

Si vols vindre de Vacances a Filipines estas de sort, ja que no et fa falta cap tipus de visat si entres per 30 dies o menys, només necessites tindre el passaport amb una validesa mínima de 6 mesos des de la data d’entrada al país i un bitllet de sortida de Filipines (el resguard del bitllet imprès), i ja n’hi ha prou, sent completament GRATUÏT. A més si surts del país i tornes a entrar el marcador es torna a posar a zero i es torna a començar amb 30 dies més. Si vols més informació sobre com fer l’extensió de visat clica aquí

Money Money

La moneda de Filipines és el Peso (php), sent l’únic país no sud-americà que té Pesos. Quan nosaltres vam estar-hi 1€ era igual a 54Php, així que la conversió era molt fàcil de fer, 50p=1€ i 100php = 2€. De monedes n’hi ha de 1p, 2p, 5p i 10p i de bitllets 10p, 20p, 50p, 100p, 200p (només n’hem vist un), 500p i de 1.000p, sent aquest el bitllet més gran. Ojuuu amb els bitllets de 1.000p i fins hi tot amb els de 500p ja que depenent del lloc no solen tindre canvi, sobretot en illes petites o en establiments humils; la millor opció és portar sempre bitllets petits i si en tens de grans donar-los a les GH o restaurants bons si es que ets de donar-te luxes.

De caixers automàtics o ATM n’hi ha per tot arreu; als aeroports, a les ciutats i pobles grans, però la cosa canvia als pobles petits i sobretot en algunes illes més aïllades on no hi han caixers automàtics i s’ha de portar diners a sobre, ja siguin pesos (que és la millor opció) o euros per canviar. Dels llocs on hem estat on no hi havia caixer ATM són, Apo, Gigantes island, Malapascua. A Bantayan només n’hi han dos al poble de Bantayan.

Els caixers solen cobrar comissió, uns 200p cada cop que es treu alguna quantitat, sigui la que sigui, i la quantitat màxima que es pot treure d’una sola tacada con 10.000p (200€). Després hi ha la comissió que et treu la teva entitat bancària per treure a l’estranger, cada banc treu la seva. Nosaltres anem amb Evo Bank i Imagin Bank, Evo no ens treu comissió (per això ens vam fer d’aquesta entitat) i Imagin Bank si, la veritat es que hi ha molta diferència entre una i altre, no hi ha color. Hem trobat també que els caixers o ATM de l’entitat BPI no treuen aquests 200p de comissió, així que si en trobeu un aprofita per treure el màxim que puguis.

DCIM100GOPRO
Free Comision! I love BPI

Taxes Filipines

És fàcil adonar-te que a Filipines cobren taxes per tot, per treure diners, per entrar als ports, al aeroports, taxes mediambientals, entrar alguna illa, alguna taxa de la creu roja (que te la colen sense adonar-te), per aparcar la moto i per entrar a qualsevol punt d’interès, ja siguin cascades, algun mirador, seure al costat d’un arbre centenari i entrar a una piscina subterrània. Per això uns dels mots que a adquirit el país és Feelipines (fee vol dir taxa) ja que constantment estàs pagant una taxa o altra.

Per que no hi hagin sorpreses les taxes més comunes són les de tots els ports. Sempre abans d’agafar un ferri o roro, just abans d’entrar a la sala d’espera, et demanaran el comprovant de la taxa pagada que sol ser de 40 o 50p la més cara i la més barata de 10p. En algunes casetes on es paga la taxa aprofiten i et donen la clau wifi de la sala d’espera, així pots estar entretingut i enviar whatsapp a la família mentre esperes.

L’altra taxa comuna és la dels aeroports, just abans de passar el control et demanaran el pagament de la taxa pertinent, i aquí si que et donen el pal, a l’aeroport de Cebu et carden 750p per persona, uns 14 euruss! Als altres aeroports no sabem quina taxa s’ha de pagar, però suposem que menys; el que si sabem és que l’aeroport de Manila queda exempt d’aquest pagament ja que les taxes estan incloses en el bitllets d’avió.

Tansport

L’avió és la forma més ràpida per moure’s entre illes a Filipines, si ve no és la forma més econòmica, la dificultat de moure’s entre illes i les grans distàncies que hi ha entre elles fa que sigui una bona opció en determinades ocasions. Els aeroports compten amb caixers automàtics on treure diners amb targeta visa (els BPI no cobren comissió) i es poden aconseguir targetes sim a la mateixa arribada, com a mínim als aeroports més importants. Com nosaltres no hem agafat cap avió intern no podem dir gaire cosa més, som més d’anar xanet xanet tu.

Atenció: tingues present que tant a la sortida del país com en vols interns s’ha de pagar una taxa,  taxa de l’aeroport de Cebu és de 750p, així que no apureu els pesos i penseu que haureu de pagar.

Ferrys, Roros i Bangkas: Son el transport per excel·lència a Filipines, de ben segur que n’hauràs d’agafar varis si et mous una mica per aquest país. De ferrys n’hi ha de dos tipus: els ràpids (ferry) i els lents (roro). Evidentment els lents surten més be de preu però de vegades surt a compte agafar algun ràpid per arribar a una hora millor a destí o et pot passar com a “Subrealista Larena”. De totes formes si viatges amb ferry o roro, cosa que recomanem, has de tindre en compte que pot ser que aquests es cancel·lin en qualsevol moment i sense previ avis, o que per motius climatològics no puguis viatjar. Recomanació: anar amb temps! També pot ser que el motor del roro s’aturi de cop i vagis a la deriva una bona estona com ens va passar a “Ferry a la deriva”, i la historia no és el més habitual.

Entre illes petites i en distàncies no gaire grans el transport utilitzat són les Bangkas, les típiques barquetes filipines fetes de fusta i canya de bambú. 

Aquí et deixem una foto dels principals ports que hi ha a les Visayas Centrals perquè no tinguis que trencar-te massa el cap per planificar la teva ruta un cop estiguis per aquí.

Mapa ports visaya centrals
Principals Ports de les Visaya Centrals

Ceres bus

Ceres és la única empresa de busos de Filipines, com a mínim ho és de les Visayas Centrals; es reconeixen per ser uns autobusos de color verd tot i que alguns diguin que són grocs (bueno, la veritat es que alguns dies hem dit que eren grocs i d’altres verds XD). Doncs això, que són els que et porten d’un lloc a l’altre per terra i alguns creuen en ferry també, perquè sigui més fàcil el transport entre illes. Solen fer trajectes entre ciutats importants i solen tenir molta freqüència horària; hem tingut la sort de trobar-n’he un que sortia cap allà on volíem cada cop que hem anar a l’estació. Els preus són força econòmics i n’hi ha de dos tipus, els que no tenen aire condicionat i els que en tenen, que solen anar a tope i val la pena agafar una rebequeta perquè fa rasca, tot i que a fora foti una calor de deu. Una de les coses que ens crida l’atenció dels busos és que els pots agafar en qualsevol moment de la mateixa manera que pots baixar en qualsevol punt que et sigui convenient. Si ve és veritat que en alguns moments et treu de polleguera quan el bus fa 4 parades seguides al mateix carrer perquè tothom vol baixar just a la porta de casa seva, també hem de reconèixer que en ocasions ens n’hem aprofitat i hem baixat allà on ens ha convingut evitant-nos una bona caminada.

Normalment els ports estan allunyats de les terminals d’autobusos i és aquí on entren en joc els tricicles i els jeepney.

Tricicles i Jeepney

Els tricicles són motos amb un “sidecar” enganxat on transportar gent, bestiar i mercaderies entre d’altres. Solen fer trajectes curts, per exemple d’un port a l’estació de busos i per anar algun lloc proper dins de la ciutat. Són molt curiosos i val la pena pujar-hi mínim un cop si viatges per aquest racó de món. Això sí, s’ha de regatejar sempre o com a mínim una mica ja que solen inflar els preus al veure’t cara de guiri. 

DCIM100GOPRO
Els nens del tricicle

Els jeepney ve a ser un tuk-tuk allargat, on hi ha seients a banda i banda del compartiment per transportar persones. Es sol omplir fins als topes, és possible anar enganxat a darrera de peu i fins hi tot al sostre. Sol ser més econòmic que els Ceres bus i també que els tricicles, l’únic inconvenient és que en determinades ocasions costa saber quin és el jeepney que et portarà al destí que vols; la forma més habitual que utilitzen els filipins es cridar ben fort el destí i esperar a que el conductor pari i pujar sense més, no et preocupis per pagar ja ho faràs al baixar o durant el trajecte. 

DCIM105GOPRO
Jeepney filipi

El Clima i Sismes

La climatologia de Filipines és complicada i difícil de preveure. Principalment hi han dos èpoques marcades, l’època seca que va de Novembre a Abril, sent la temporada alta sobretot al més d’abril que és quan fan vacances els filipins, fa molt de sol i coincideix amb Setmana Santa (ells són molt religiosos i ho celebren molt). L’època de pluges comença al maig i acaba a l’octubre, sent l’agost el pitjor moment per viatjar-hi ja que sol haver-hi més probabilitat de tifons, i pluges esporàdiques o de tot el dia. Tot i així el temps està canviant i pot ser que hi hagi pluges a època seca i molt de sol en època de pluges, serà qüestió de sort. Durant la nostra estada han passat un parell de tifons de baixa intensitat no gaire lluny de les Visayas sense més conseqüències i no era temporada de pluges. Dit això el més sensat és anar mirant freqüentment la pàgina oficial del temps a Filipines, PAGASA, que si bé no és gaire clara, si que explica els successos més importants.

Filipines està en una zona que se la denomina l’Anell de foc del Pacífic, amb una forta presencia de sismes i activitat volcànica, junt amb Indonèsia i altres països de la zona. Cada any es calcula que hi han uns 7.000 sismes, la gran majoria de baixa intensitat. Aquesta informació no és perquè t’agafi por i no viatgis, sinó perquè considerem que esta bé tenir tota la informació possible abans d’emprendre el viatge. La gran majoria d’illes on hem estat tenen un sistema d’evacuació en cas de sisme.

Allotjament

Per alguna raó a Filipines els preus dels allotjaments són una mica més cars que els llocs on em estat d’Àsia, com Índia i Nepal i del sud-est asiàtic com Tailàndia, i a més a més pel preu que són la qualitat empitjora. Les GH més econòmiques ronden els 400 i 500p per habitació privada, algunes amb lavabo privat d’altres compartit. També hi ha molta oferta de hostels o dorms (habitacions compartides) on els preus que hem vist són d’uns 300p de mitjana per persona depenent de la zona; si és turística els preus pugen més.

Nosaltres ens hem mogut per Filipines sense fer cap reserva a cap allotjament on hem estat, tot i vindre en temporada alta i coincidir amb Setmana Santa i hem trobar lloc per dormir sense cap problema. En cas que es vulgui fer alguna reserva o mirar allotjaments de referència per començar a buscar GH recomanem les pàgines de Booking o Agoda.

Nosaltres intentem sempre trobar el millor preu, sempre dins d’unes mínimes condicions clar, no volem que ens passi més lo de “Miedo y asco en Palolem Beach”. Si veiem que les habitacions no compleixen un mínim busquem les segones més barates. 😉

Menjar

Menjar a Filipines no és fàcil si ets vegetarià, com a mínim els primers dies. Però passa com a tot arreu, un cop que hi estas uns dies t’acostumes a la nova dieta, vas descobrint nous plats, bons i dolents depenent dels gustos de cada un.

Els restaurants típics filipins és diuen caranderies, que són locals on tenen exposats una serie d’olles, normalment són menjars compostos de carn i peix però també hi ha opcions vegetarianes, com albergínia, carbassa, mongetes, llenties, etc. escolleixes una o varies racions del que et ve més de gust i demanes una ració d’arròs i apa, bon profit. Les racions d’arròs ronden els 5p i els10p (10-20centims) i les racions de verdura uns 30php (60 cèntims). La carn és una mica més cara però depenent del lloc ho venen al mateix preu.

La gastronomia filipina està basada en la carn sobretot, i a la nit tothom treu la barbacoa per fer-se uns pinxitos a l’aire lliure.

DCIM106GOPRO
Típica caranderia filipina

Forns de Pa

Una de les coses bones que ha deixat la colonització espanyola són els seus forns de pa, on pots menjar tota classe de guarrades ensucrades, uns donuts boníssims i ens els millors forns, croissant i pa de veritat; al que estem acostumats nosaltres. Si bé és cert que nosaltres no som gaire de menjar bolleria, després d’estar 6 mesos esmorzant arròs amb ous ferrats i d’altres breakfast molt peculiars, dona gust prendre un bon cafè acompanyat d’alguna pasta. És l’únic lloc d’Àsia on n’hem trobat tants i per tot arreu.

DCIM106GOPRO
Forn de pa del pueblu

Beguda

La bona noticia és que la cervesa i el rom són barats a tota Filipines!!! De cervesa triomfa la marca Sant Miguel, tot i que no és la nostra preferida no direm pas que no a una birra fresqueta bé de preu i bora el mar, oi que no? ;). També hi ha la Red Horse, una birra més potent que també fabrica la Sant Miguel, així que podem dir que tota la birra que veuen els filipins és Sant Miguel, que hem gaudit moltíssim ja que trobàvem a faltar un bon suc de civada.

El rom és molt barat, molt més que la birra, l’ampolla de 250ml costa uns 35p. El preu és proporcional a la baixa qualitat d’aquest, podria ser el pitjor rom que haguem provat mai, o almenys és el que el nostre cap deia l’endemà de fer uns beures d’aquest garrafó que beuen tots el filipins, i ens hem adonat que molta gent va pel carrer amb l’ampolla a la mà, com si anessin de botellón. Ells es veuen el rom amb una mica de gel i coll avall, sense barreges ni històries; el rollo del cubata creuen que és més per occidentals.

Centres de purificació de H2O.

A cada poble sol haver-hi un centre de purificació d’aigua, al qual pots anar amb la teva ampolla i carregar-la de forma gratuïta. Per tant si vens a Filipines portat una ampolla de casa i ni pensar de comprar ampolles de plàstic d’un sol ús. Pensa que el sistema de residus es basa en la crema d’aquests en el millor dels casos, deixant un ambientillu guapo. Això si no acaben al mar que és l’altre opció. És una idea genial, a més a més a quasi tots els restaurants, carenderies i GH tenen les seves garrafes de 25L i en molts casos és gratuït.

Tant de bo fos així a tot Àsia i ha casa nostra també!

Que NO fer a Filipines

Com a molts altres països, a Filipines hi ha reclams turístics que no són adequats ni ètics, i que nosaltres no compartim gens ja que sols ajuden a l’explotació animal. Recalquem, sempre fer un turisme responsable, que els nostres actes sempre deixen petjada i com a viatgers hem d’intentar que aquesta petjada sigui neutre o positiva, o fer tot el que puguem perquè no sigui massa negativa. Un s’ha d’informar sobre el que fa, no val lo de jo no ho sabia, s’ha de pensar una mica, el teu minut de fama es suma al de molts i els que ho pateixen són els que no tenen veu, explotats a costa de la gent que sols vol enriquir-se.

Tasiers a Bohol: Són uns primats moooooolt i moooolt xicarronets, els més petits del món, que en aquesta zona els tenen en captivitat, alimentats i tancats. Són animals nocturns i les visites es fan de dia, canviant-los els hàbits i el seu cicle diürn-nocturn. Pensem que si es vol veure aquests animalets tan curiosos lo millor és endinsar-se a la selva i veure’ls en estat natural, mai en captivitat.

Taurons balena a Oslob: En aquesta zona és possible fer snorkel amb taurons balena i segur que en veuràs mil perquè els alimenten les empreses per tenir aquest reclam turístic. Evidentment queda clar que és un deure no anar-hi i ampliar els beneficis per aquestes empreses que han canviat la forma de viure d’aquests mamífers, que ara ja no saben buscar-se la vida i depenen d’ells completament. A banda de l’estrès que poden patir els animals amb la quantitat d’embarcacions i gent al seu voltant, ja que no es limita correctament l’aforament.

Taurons balena a Donsol: En aquest cas el problema és l’estrès dels mamífers, ja que en l’època que passen per aquí, de gener a abril, hi ha una gran quantitat d’embarcacions esperant l’aparició d’aquests grans animals, no hi ha una bona limitació de places i s’omple el mar a full. Nosaltres fermament creiem que no és una bona idea anar-hi encara que et faci molta il·lusió (a nosaltres també ens en feia i no i hem anat!) Això si, és millor opció que anar a Oslob ja que no estan alimentats artificialment i segueixen el seus moviments migratoris naturals.

Despeses dels 28 dies per Filipines

  • Transport: 3,3€ dia persona. Hem utilitzat el ferry, la bangka, el bus, el jeepney, el tricicle i algun taxi. El transport local funciona d’aquella manera i els ferrys et poden fer viure alguna que altra aventura.
  • Menjar: 4,1€ dia persona. Quasi tots els llocs on hem menjat han estat carenderies típiques, autèntiques. Algun cop si que vam menjar en algun local guri, tant perquè no hi havia més opció o necessitàvem no rice. Però si aneu sempre a restaurants per turistes el pressupost augmentarà.
  • Allotjament: 4,3€ dia persona. Nosaltres anem als llocs més barats que trobem, amb l’única excepció de si hi han companys de pis o la probabilitat de trobar-ne és molt alta. En aquest cas, anem al segon més barat. En aquest cas no hem dormit en cap transport nocturn, però si ens va sortir gratis una nit al dormir a un convent amb unes missioneres molt agradables i hospitalàries.
  • Varis: 1,1 € dia persona. Aquí incloem productes d’higiene i també aigua, sucs, refrescos, cervesa…
  • Turisme: 0,56€ dia persona. Incloem entrada al Fort de Cebu, a cascades, a l’únic Island Hopping que hem fet entre d’altres.
  • Taxes: 1,1€ dia persona. Aquí a feelipines (fee és taxa en anglès) les taxes són el pa de cada dia, tant de ports com aeroports i també les taxes mediambientals (que esperem però no creiem que s’utilitzin per aquest fi).

Total de 14,46€ dia persona

7 thoughts on “La Guia de Filipines Xanet Xanet

  1. Genial, moltes gàcies! És de molta ajuda la guia! Una abraçada i que us vagi molt bé la resta de viatge! Per cert, a l’estiu passat vaig estar a Vietnam, no us el perdeu. El nord val molt la pena!! Salut!

    M'agrada

    1. Gracies Carla, ja veuràs que filipines t’enganxarà, és un dels llocs on segur repetirem si o si. tems vietnam està present, jutnament amb canbodja i myenmar. Quan estiguem per allí et demanarè inf :P. petonetttt

      M'agrada

  2. Quina informació més útil!!!! anotat…..ja està al llistat d’activitats per quan em jubili……a veure si m’atrapeu….jijiji

    M'agrada

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s