Gili Island (Gili Air)

Les illes Gili són un arxipèlag de tres illes petites, Gili Air, Gili Meno i Gili Trawargan, situades al nord-est de l’illa de Lombok, molt aprop de la costa. Aquestes illes són molt populars entre els turistes d’arreu que venen a passar uns dies de relax, platja i bona vida, tot i que també és possible fer snorkel i immersions marines. Les vistes des de l’aire ho diuen tot d’aquestes paradisíaques illes, veure aquí.

Aquestes tres illes estan classificades de la següent manera: Gili Trawangan se la considera l’illa de la festa i la disbauxa, on els màgic mushrooms estan a l’ordre del dia igual que la música tecno. La Gili Meno se la cataloga com l’illa de les llunes de mel, les parelles i calma absoluta. I Gili Air és la que té una mica de les dues coses, festa per una banda i tranquil·litat per una altra.

Pescador de Gili Air

Només vam estar a Gili Air (petita aigua que nosaltres traduïm a gota d’aigua) i vam estar d’allò més bé. La illa és petita igual que les altres dos (encara que la T. és la més gran) i és pot donar la volta caminant en poc més d’una horeta, depenent de les parades que es facin per fer un xapu i per contemplar les vistes des de tots els punts de l’illa. Al sud de l’illa és on hi ha el port, és on hi ha la majoria d’oferta hotelera, restaurants, bars, centres de submarinisme etc. I poc a poc, pujant cap al nord, es va notant que l’ambient és cada vegada més calmat on destaquen els ressorts amb piscina bora del mar, música chill i calma absoluta a ritme tropical.

Relax a les aigües de Gili Air

Tot i ser una illa molt turística, està feta amb encant, on quasi totes les construccions són de baixa altura i moltes són cabanes on pots passar-hi la nit per un preu no gaire elevat, comparat amb altres llocs de Lombok. Vam arribar a meitat de maig i ens esperàvem que estaria plena de turistes, però no va ser així, si que n’hi havia però no exageradament. S’ha de tindre en compte que les èpoques de més afluència són de finals de juny a finals de setembre, coincidint amb les vacances europees i l’hivern australià.

GILI AIR (132)

Una de les causes de que a l’illa s’hi estigui tan i tan bé, és que esta prohibit la circulació de vehicles a motor, així que no se sent cap soroll de cotxes ni motos en cap moment. Les úniques maneres de moure’t per l’illa són caminant (la nostra preferida), llogant una bici o amb carruatge a cavall. I si això ho acompanyes amb que la majoria de locals estan per tot arreu tocant la guitarra i cantant alegrement, i que hem pogut menjar unes bones braves, pa amb tomàquet i CROQUETES, i aquí s’entén que ens hagi agradat tant aquesta illa tropical; a més a més, hem compartit l’estada amb en Blas, un tio molt ben parit que vam conèixer a Labuan Bajo i que hem fet ruta junts uns quants dies.

Transport típic de les Gili

Que fer a Gili Air

Caminant o amb bici s’arriba a tot arreu, l’illa és completament plana i petita així que recomanem aquestes dues opcions per descobrir Gili Air pel teu compte. No t’oblidis el banyador i la càmera de fotos que els necessitaràs.

Gaudir de la Platja

Les fotos en que es veuen des de l’aire les tres Gili’s s’observa que estan rodejades d’una aigua transparent i blava que treu els sentits, i no es per menys ja que són platges de pel·lícula o de paradís. No direm res més ja que les fotos parlen per si soles, però és obligat fer-se la típica i turística foto del columpi i l’hamaca, encara que sigui de postureo total; no ens agraden gaire aquestes coses però ho hem fet amb gust, mira per on!

GILI AIR (133)
Postureo que te veo amb en Blasito

Ves a buscar tortugues

Agafa el tub, la màscara i posat a l’aigua, és de les més transparents que hem vist en tota Indonèsia i donen ganes de no sortir-hi mai. Si bé es veritat que el coral no és dels millors que hem vist, algun molt malmés, si que es podem veure tortugues si tens un bon dia. Nosaltres no el vam tindre, però si que vam gaudir nedant en aquestes aigües tan blaves. A la part nord-est és on hi ha aquesta zona, que amb sort venen un tipus de tortugues a menjar unes algues molt típiques d’aquesta part de platja.

Aigua cristal·lina de Gili Air

Posta de Sol, Birra i Braves; el Pla Perfecte

Per les tardes el millor pla és el d’estar a la nord-oest de l’illa i contemplar la increïble posta de sol que cada tarda et regala aquest racó de món, acompanyat de bona música dels diferents restaurants que donen a la platja, alguns amb reggae; i si li sumes una cervesa i unes braves del restaurant Pura Vida la cosa millora considerablement. La imatge de la posta de sol caient a l’aigua amb les vistes a les Gili Meno i Trawangan, i el volcà Agung de l’illa de Bali de fons, no té preu.

Posta de sol, birra i braves al Pura Vida

Fer submarinisme

Una de les activitats preferides dels submarinistes és veure el fons marí i els animalons que viuen sota les aigües de les illes Gili. Tot i que nosaltres no n’hem fet (no tenim el pressupost suficient) si que ens n’han xerrat molt bé i de segur que ho farem a la propera, només en veure les aigües tan transparents la cosa promet i molt. Si pel contrari mai has fet submarinisme també és un bon lloc on treure’t el curs d’Open Water o fer un simple immersió acompanyat d’un instructor.

Caution Divers Crossing!

Descobrir les germanes Gili Meno i Gili Trawangan

Si has decidit quedar-te a Gili Air però t’agradaria conèixer les altres dos illes paradisíaques que l’acompanyen, no passa res, cada dia surten ferrys públics i privats cap a les altres illes on pots anar-hi de forma molt econòmica i passar-hi el dia. L’altre opció és passar-hi uns dies a cada illa, comparar-les i triar quina és la teva preferida pel següent viatge. A la part sud de Gili Air és on hi ha el port on surten totes les embarcacions.

Horaris i preus per anar a les altres illes

Com arribar-hi

Les illes Gili són tan conegudes i famoses que no hi ha problema per arribar-hi des de qualsevol punt de l’illa de Lombok i de Bali. Nosaltres vam arribar amb l’empresa que vam fer el Komodo Trip i ens van deixar a l’illa dintre del preu pactat.

Si estas a Lombok la millor opció és arribar al port de Bangsal i anar a la caseta on venen els tiquets de ferry públic, anar a Gili Air costa 12.000idr, Gili Meno 14.000idr i Gili Trawargan 16.000idr. Però també hi ha speed boats que per 85.000idr et porten en un tres i no res.

Des de Bali no ho sabem amb exactitud però ens han dit que des del port de Denpasar surten ferrys públics a les Gili per 250.000idr però no sabem horaris, serà millor preguntar per la zona. Sinó qualsevol agència t’hi portara sense problemes, això sí, REGATEJA!

Com marxar

Nosaltres vam marxar de Gili Air direcció Amed, al nord-est de Bali amb un speed boat de la companyia Sea Express, per 300.000idr persona. Vam comprar aquest tiquet a l’empresa on vam fer el Boat trip de Komodo, ens va pillar en un moment poc inspirats i la vam cagar. Consell: compreu la sortida a les Gili amb calma, comparant empreses i preus. En una hora ens vam plantar a l’illa de Bali, on vam acabar agafant un taxi privat per 300.000idr més fins a Lovina. Ens vam gastar més del que volíem, però al dia següent havíem d’estar al costat de Lovina, a la ciutat de Singaraja per poder tramitar l’extensió de visat, i anàvem justos de temps per arriscar esperant un autobús que no teníem clar si existia ni quins horaris podia tenir. Recalcar que Indonèsia no ens està sent fàcil el tema del transport, tot el tema de comunicacions públiques és un misteri.

On dormir

Ens vam allotjar a Tapada Hotel, en unes habitacions simples però molt cuidades, on l’Omy (el nanu que s’encarrega del lloc) ens va caure molt bé i quasi que per això ens i vam quedar. La GH es troba a la part nord de l’illa al costat de la zona de tortugues i molt aprop de la punteta del nord de l’illa on hi han diferents lloc on contemplar la posta de sol cada vespre. L’habitació està molt neta, amb internet i esmorzar a escollir entre pancake o truita de formatge amb un suc de fruites naturals. A més a més, està a tocar d’un warung molt bo i barat per ser a Gili, on es respira molt bon rollu. Recomanem el lloc 100%.

On menjar

Hi ha un Warung típic indonesi molt cuidat i amb menjar de qualitat. Allà pots menjar els millors plats locals com el Gado-Gado, però també sèpia farcida i alguns plats europeus com hamburgueses i peix fresc. El local està a tocar del Tapada i l’ambient és immillorable, tocant la guitarra i cantant tot el dia sense parar.

El Pura Vida, és un restaurant molt cuidat que dona a la part nord de l’illa, és un pla perfecte per anar a veure la posta de sol acompanyant unes cervesetes i perquè no unes patates braves; té uns puffs on apalancar-te i atrapar-te fins la nit. El local el porten dues catalanes que han posat a la carta tapes de croquetes, pa amb tomàquet, ous farcits, entre d’altres benediccions divines (després de 7 mesos sense pa amb tomàquet ni croquetes de la iaia ve molt de gust). Per sopar també és una bona opció ja que tenen forn de llenya i fan unes pizzes boníssimes (recomanem la de formatge feta) i menjar mexicà. Els dimarts i dissabtes fan concert en directe on uns rastes toquen reggea i fent un ambient immillorable.

GILI AIR (8)
Croquetes, Braves i pa amb tomàquet!!!

• Allotjament: 200.000idr habitació privada amb lavabo, neta, wifi i esmorzar.
  • Menjar: Birra per 30.000idr, Braves 30.000idr, Croquetes 50.000idr, Gado-Gado 30.000idr.
  • Transport: Ferry públic des de Bangsal són 12.000idr. De Gili Air a Amed en speed boat 300.000idr (es pot regatejar molt més, al saber el preu que havia pagat un Australià ens vam sentir molt estafats!).