Karimunjawa Island Paradise

Aquesta illa forma part del Parc Nacional de Karimunjawa, situat a uns 80 km al nord de l’illa de Java Central. És un arxipèlag format per 27 illes, on solament 7 d’elles estan habitades. Aquesta zona és considerada un lloc paradisíac pels amants de la vida marina, amb extensos corals intactes, platges de sorra blanca i manglars amb aigua cristal·lina. Tota l’àrea de Karimunjawa ocupa unes 110.000 hectàrees i és la llar de molts animals marins.

La imatge més espectacular que es pot tenir d’aquesta zona és des del cel, les fotos on es veu tota l’aigua i el seus colors als voltant de les illes és meravellós, si busques fotos ja no voldràs tenir més informació per venir-hi!

karimunjawa island hopping, java, indonèsia, xanet xanet
L’aigua de Karimunjawa és la ostia

Fins al moment el turisme és molt local i pocs occidentals hi arriben. La illa és molt tranquil·la encara que està canviant molt amb pocs anys. Es veu que fa uns 5 anys, sobre el 2012, hi havia poques hores d’electricitat i molts pocs locals encarats al turisme, i les previsions diuen que d’aquí pocs anys farà un boom important. Nosaltres vam veure molts construccions en procés, encara que esperem que no siguin certes i pugui continuar sent una illeta bonica i tranquil·la, amb poc trànsit i molta naturalesa.

D’aquesta illa però marxem amb un sentiment i unes sensacions agredolces, ja que és una illa molt bonica, amb una aigua d’un color turquesa espectacular de veritat, dels millors que mai haguem vist, però, excepte per alguna platja que netegen cada dia, la quantitat de plàstics que s’acumulen a la sorra és horrorós, desesperant i depriment. El fet no és que en aquesta illa siguin més deixats que a la resta del món sinó que en certes èpoques de l’any les corrents marines transporten els residus, sobretot plàstics, plàstics i plàstics que hi ha per l’oceà i arriben a les platges on s’acumulen, i fan que sigui complicat veure la sorra. Ens sap molt greu veure la natura d’aquesta manera, i és evident que el món i la societat ha de canviar molt per no destruir el nostre planeta.

Que fer a Karimunjawa

L’illa de Karimunjawa és petita i tranquil·la, i poques activitats podràs fer a part de visitar les seves platges, les illes del voltant, el seu fons marí i la seva gent, molt maca i sempre amb un somriure als llavis, és impressionant la benvinguda que et fan sempre a tot arreu on vagis.

Karimunjawa maps island
Mapa del Parc Nacional de Karimunjawa

Fer un Island Hopping

L’Island Hopping és l’activitat estrella de l’illa de Karimunjawa, ja que aquesta forma part del Parc Nacional de Karimunjawa i compta amb moltes illes paradisíaques i un gran fons marí per explorar. Nosaltres el vam fer amb el John del SeaSky, un home molt maco que fa uns cinc anys va deixar la seva ciutat natal, Jakarta, la capital d’Indonèsia, on era dissenyador. Va voler fer un canvi de vida i ara està regalat amb la seva petita empresa en un lloc meravellós, on et fa sentir d’allò més bé, a banda d’oferir un bon servei amb el millor preu que vam veure a l’illa, 150.000idr per persona.

sea sky karimunjawa island xanet xanet
John Sea Sky en posició de malote del poble

Vam compartir barqueta amb 10 persones més; un grup de cinc francesos, una parella d’alemanys jovenets, i amb el Santiago, el Julian i la Julia, dos sud-americans i una alemanya molt macos amb qui vam compartir moments als ferrys i a la illa.

Island Hopping Karimunjawa xanet xanet
Equip Karimunjawa Island Hopping

L’activitat comença sobre les 9 del matí i s’acaba sobre les 6-7 de la tarda, després de veure la posta de sol a l’última platja. Durant aquest dia naveguem per la zona que queda a l’oest de l’illa de Karimunjawa, on fem tres parades en punts diferents per fer snorkel, on gaudim d’un fons marí amb un coral espectacular i peixets petitonets. Reconeixem que després del dive a Komodo Nacional Parc i del snorkeling de varis punts anterior de Indonèsia i Filipines no ens va semblar tant espectacular, però la resta del grup flipava molt així que segur era impressionant també. Vam tocar terra ferma en una illa on creiem que ningú hi viu, amb una platja preciosa, on vam dinar. El plat per tothom era barbacoa de peix i arròs però si avises amb antelació tens un plat vegetarià molt correcte sense cap problema. Sobre les 4 de la tarda parem a una altra illa anomenada pel Jon Coffee island, on si, vam fer el cafetó o te esperant veure la posta de sol. Molt bonic!

Karimunjawa Island
Quina aigua!!!!!
Karimunjawa Island Hopping
Perduts per una illa deserta
Barbacoa feta amb pela de coco sec
Posta de sol des de cafe island

Descobreix l’illa amb moto

Una bona opció és llogar moto i descobrir l’illa, que no és gaire gran. En una horeta arribes a l’altra punta i no hi ha gens de trànsit, així si que es pot gaudir de la conducció. A l’altra punta de l’illa hi ha un altre poble, aquest és més petit que el principal on arriben els ferris, quatre casetes, vuit mesquites i alguna botigueta de queviures. Com que vam anar en ramada ni rastre de cap warung ni res per menjar, sort que portàvem fruita. En aquesta part del l’illa no estan gaire acostumats a rebre turistes, o això ens va semblar, i es queden al·lucinats quan et veuen, és un molt bon moment per conèixer gent i fer-te uns riures amb les diferències d’idioma i culturals que hi han. Les platges del nord no són gens turístiques així que lo normal es que estiguis sol o sola amb la companyia d’algun pescador de la zona. La llàstima és que moltes o quasi totes les platges poc turístiques que no es netegen regularment estan plenes de plàstic i les ganes de banyar-te són mínimes, el que et donen ganes de fer és recollir plàstics tot i saber que no servirà massa de res ja que el problema que hi ha a Indonèsia i els seus veïns asiàtics amb els plàstics és horrorós.

karimunjawa rice terrace, xanet xanet
El guarda dels camps d’arròs
Boat Under construction
Karimunjawa island
La típica foto que fa ràbia però que s’ha de fer 😉

Posta de sol a la Pantai Batu Topeng

Una de les millors postes de sol i platja que es pot veure a Kalimunjawa Island és des de la platja Pantai Batu Topeng. És una de les poques platges que és mantenen netes de plàstics a l’illa, bueno, en realitat és que la netegen, per això fan pagar una entrada. Nosaltres no vam pagar res, potser va ser perquè era tard quan vam arribar i el dels tiquets havia marxat. La platja és de sorra blanca i l’aigua turquesa i molt transparent, el lloc és acollidor i hi ha paradetes per menjar i prendre un bon coco fresquet bora del mar. El millor, com hem dit, la posta de sol, però no és mal plan anar a passar-hi el dia vist lo brutes que estan les altres platges que hem vist per l’illa.

Karimunjawa sunset
Posta de sol des de la millor platja de Karimunjawa Island

Contemplar l’illa des del mirador

Hi ha un parell de miradors interessants per poder contemplar l’illa des d’un punt alt, un és el Coconut hut, és un hotel que té un restaurant on poder prendre alguna cosa mentre contemples les precioses aigües turquesa i les diferents illes repartides per la zona. Quan i vam anar el restaurant estava tancat pel migdia, imaginem que pel ramadà, així que vam poder estar per la zona sense ningú i sense pagar consumició.

Vistes des del mirador de Coconut Hut

Visitar Jepara

Jepara és la ciutat des d’on surten la majoria de ferris cap a Karimunjawa i per aquesta raó hem decidit parlar sobre aquesta petita ciutat. En realitat no té massa ha oferir al viatger tot i que una passejada pels seus carrers és entretinguda, i si vols a la zona del port pots anar a una espècie d’aquari que hi ha en forma de tortuga gegant, ens vam quedar parats d’aquell monument tan curiós/lleig allà en mig. Per la zona del port hi han Guest House i moltes parades de menjar, suposem que en temporada alta o en caps de setmana s’omple tot i que nosaltres no vam veure a quasi ningú.

Jepara Giant Turtle

Com que no vam encertar i vam arribar a Jepara un dia que els ferris no sortien cap a l’illa de Karimunjawa vam fer nit a la ciutat, no estava gens en els nostres plans però ho vam passar força bé. Ens vam quedar a dormir a la Kota Baru Home Stay i ens va sorprendre gratament de lo bé que estava la casa/hotel, amb un terrat molt acollidor, cafè o te a totes hores i bona connexió wifi. L’habitació senzilla però moooolt correcte amb lavabo compartit per 150.000idr.

Que no fer a Karimujawa

Una de les activitats que els hi agrada sobretot al turisme local és nedar amb taurons, però atenció, aquesta activitat no la recomanem pas ja que aquests estan com a una espècie de piscina artificial, privats de la seva llibertat i alimentats, una llàstima ja que aquests animals es poden veure en llibertat tot fent snorkel o submarinisme si tens sort i no cal de cap manera veure’ls en aquest estat.

Informació Útil

Els horaris dels ferris Jepara – Karimunjawa no sempre són els mateixos, així que poden canviar d’un dia per l’altre. El millor és contactar amb gent de l’illa i preguntar. Aquí us deixem el contacte d’un crac de l’illa, en John, que estarà encantat d’explicar-vos els horaris i també les activitats que es poden fer a l’illeta, només pel simple fet de poder-lo conèixer i fer una cervesa amb ell ja et valdrà la pena.

A l’illa hi ha un home/botiga que li diuen Secret Man, el nom ve perque ven cervesa fresca i en veritat no tindria més secret si no fos perquè a Indonèsia la religió prioritària és la musulmana i comptant que estàvem en ramadà i la botiga està a tocar de la mesquita… doncs això, SECRET MAN. A més, ven la cervesa més barata de l’illa, 35.000idr l’ampolla gran, fresqueta i això sí, amb bossa de plàstic negra per si de cas.

Secret man Karimunjawa Island

Les corrents de l’illa arrosseguen molta merda de tot arreu, sobretot plàstics i derivats que s’acumulen a les platges, és una llastima perquè l’illa és una passada però per aquest fet pot ser que la gent deixi de vindre. Per banyar-se a l’illa el millor és anar a platges privades, encara que s’hagi de pagar, ja que aquests diners van per algú que les ha netejat prèviament.

En John és un bon personatge, molt bona penya i parla el mateix idioma que tu, així que no dubtis en passar-te per la seva oficina, SeaSky, i preguntar-li tot el que et faci falta, és un tros de pa. A més a més, ofereix llit a casa seva via Couchsurfing, així que és bona idea contactar amb ell i dormir a casa seva.

L’illa compte amb un petit aeroport a la banda nord, si tens pampimets pot ser una bona opció per arribar-hi, tot i que el ferry és més entretingut i és bon moment per conèixer gent.

Com arribar-hi

Ens va costar dos dies i mig arribar, i la principal raó de que triguéssim tant és per la freqüència dels ferrys que hi ha cap a la illa Paradisíaca de Kalimunjawa.

La nostra ruta va ser la següent; vam sortir d’hora al matí des de Cemoro lawang, on havíem visitat l’increïble volcà Bromo, vam agafar una vemos a les 9 del matí i en una hora i poc estàvem a l’estació d’autobusos de Probolinggo, per 35.000idr. Un cop allí vam agafar un bus a les 10:45h per 125.000idr i va fer el recorregut Probolinggo – Kubus en unes 9 horetes de res, fent alguna parada de rigor per menjar.

Un cop a Kubus ens havien dit que hi havia busos que portaven a Jepara, ciutat on surten els ferrys cap a Kalimunjawa, però a les 21 de la nit allí ni rastre de busos ni res similar, només taxistes que ens volien fer pagar 200.00idr per fer un trajecte d’una hora, cosa que no vam acceptar. Així que vam passar la nit a un motel del costat de l’estació de Kubus, Motel Metro,el recordem per lo cutre que era comparat amb els que havíem estat fins ara a Indonèsia, però ens va salvar de pagar taxi, nit per 90.000idr amb lavabo privat i llençols bruts. A primera hora del mati, allà les 5 ens aixequem per agafar el primer bus cap a Jepara, ja que la intenció és arribar d’hora per agafar el ferry que surt a les 7 i no volem esperar més per veure les platges de Karimunjawa, així que parem a una vemo i pugem amunt, entre senyes i gestos aconseguim que entengui que ens porti a Jepara, (a Kubus no parlen res d’anglès), els trajecte ens costa 25.000idr per cap i ens deixa ven bé al port, són les 6:30 i arribem de sobres.

Si no fos perquè aquell dia havien cancel·lat els ferry ja hauríem arribat, però sense motius havien canviat els horaris pel mes de juny, dia si dia no, així que ens resignem i ens quedem a dormir a Jepara, on per bona sort trobem una Guest House molt cuidada i bé de preu per passar el dia i dormir. El dia següent agafem el ferry que va de Jepara fins a Kalimunjawa a les 7 del matí i a les 12h estem a l’illa, el viatge ens costa 76.000idr.

Des de Yogyakarta hi ha molta freqüència de busos fins a Semarang i de Semarang a Jepara també.

Com sortit de l’illa

La millor forma és saber els horaris dels ferris i tindre sort que l’estat de la mar sigui òptima per navegar, si tot va bé cap problema. La millor opció és agafar SlowFerri que triga entre 4 i 5 hores i et deixa a Jepara. Allí et trobaràs un pilo d’ofertes de taxistes que et porten a Surabaya o Semarang, però el preu és elevat. La millor opció és anar caminant a l’estació de busos i allí agafar-ne un. Les dos ciutats principals són Surabaya o Semarang, i d’allí anar agafant combinacions de busos o tren fins allà on vols anar.

On dormir

Vam arribar a Kalimunjawa sense cap reserva feta, com de costum, però si amb algunes Gh mirades i comparades amb altres qualitat/preu. Ens posem en marxa, mirem varies habitacions i vam tenir el primer dilema, en Dídac li agradava la Cocohut Guesthouse i a la Alba el Sama Sama, així que per ser diplomàtics intentem mirar-ne una altra que ens agradi als dos. L’Alba s’ofereix per anar-ne a buscar i de mentre el Dídac guarda les motxilles. La solució va ser ràpida, en cosa d’un minut van vindre dos persones al Cocohut on estava en Dídac esperant i es van quedar l’última habitació.

El Sama Sama està ben situat, molt aprop del centre del poble i dels night market, compta amb habitacions netes i amplies, lavabo privat, wifi i esmorzar inclòs per 150.000idr la nit. Tenen lloguer de motos, maquina de cafè, te i aigua mineral per a tothom.

On menjar

Al poble on arriba el ferry és on hi ha warungs per poder menjar bé i barat, per menys de 15000idr tens un bon plat d’arròs amb verduretes, tempe i tofu o un nasi goreng. A la resta de l’illa no vam veure absolutament res obert al migdia per dinar, sabem que hi vam anar en època baixa i en ple ramadà, així que potser en altres dates hi ha més oferta que la inexistent que nosaltres vam trobar.

Cada vespre-nit a la pista de futbol hi ha el night market, on es posen moltes paradetes a preus econòmics per menjar plats típics indonesis i on també és possible menjar peix a la barbacoa (no sabem el preu d’aquest últim però no tenia pinta de car). Posen tauletes al mig de la pista i l’ambient és molt agradable, amb això si, els cants de la mesquita d’acompanyament.

• Allotjament: 150.000idr habitació doble amb wc privat i esmorzar inclòs.
  • Menjar: 12000idr plat estil indonesi combinat al waung. 15000Idr nasi/mie goreng.
  • Transport: SlowFerry Jepara-Karimunjawa 76000idr trajecte de 4-5hores. Lloguer moto 50000idr mig dia (de 10am a 7pm).
  • Turisme: 150.000idr island hopping amb aigua, te o cafè i dinar inclòs.