Borobudur, el temple budista per excel·lència

El Temple de Borobudur és una parada obligatòria si trepitges Java, situat al centre de l’illa, a menys d’un parell d’hores en autobús públic de Yogyakarta. Aquest temple budista mereix una visita tranquil·la i relaxada, on has de deixar volar la imaginació i pensar en la meravella que tens davant i sobretot, imaginar el treball que van tenir els monges budistes en construir aquest temple del no res, i també la feina que suposa la seva restauració i manteniment, una obra d’art en tota regla!

Borobudur és el monument budista més gran del món. El nom es creu que es pot traduir del sànscrit com “el temple de la muntanya”. És una stupa budista piramidal, que vista des de l’aire té forma de mandala, representant simultàniament la cosmologia budista i la naturalesa de la ment, podríem dir que és molt complexe d’entendre. Consta de sis plataformes quadrades coronades per tres plataformes circulars, decorada per 2.672 panells amb relleu que expliquen històries de l’època i 504 estàtues de buda, que ràpid es diu! Va ser construït entre els anys 750 i 850, i es creu que va ser abandonat al segle XIV amb la conversió dels habitants de Java a l’islam, encara que no es pot afirmar al 100%. Durant segles va estar cobert per capes de cendres volcàniques i de vegetació, fins ser descobert al 1814, quan es va iniciar un projecte de restauració molt llarg i important.

Panoràmica del Borobudur, java, indonèsia, xanet xanet
Panoràmica del Borobudur

L’estructura vertical es pot dividir en tres seccions: la base, el centre o cos i el cim, que recorden la figura del cos humà. La divisió simbolitza les tres etapes de preparació mental per arribar a la meta segons la cosmologia budista, el món dels desitjos (base), el mon de les formes (el centre) i el món sense formes (les plataformes circulars i la stupa principal).

El monument és un lloc de pelegrinatge budista, on els peregrins comencen el viatge en la base del monument i continuen per un camí que ho rodeja, mentre s’ascendeix fins el cim a través dels tres nivells de la cosmologia budista.

La nostra visita al Borobudur va començar ben d’hora, 4:30 am, com de costum aquests dies, en busca d’una sortida de sol memorable. Hi ha dos punts on es pot anar; el primer és dins el temple de Borobudur mateix, que segur que és preciós però és molt car, ja que l’entrada abans de les 6 del matí costa 125.000idr més que l’entrada després de les sis. El segon punt és des del mirador Punthuk Semtumbu, que costa 30.000idr i es veu la sortida de sol quan apareix de darrera les muntanyes amb el temple a sota. Doncs nosaltres vam trobar el tercer punt, que ningú explica però que caminant seguint el camí de google maps vam acabar trobant. És el Purowosari Hill, on les vistes són també boniques amb l’avantatge d’estar sols i que és gratis!!!!! Si tens l’allotjament a prop del temple caminant no tardes més de 45 minuts, encara que si et fa mandra molts moto-taxis s’oferiran per dur-te al primer mirador mencionat per 25.000idr, i també les guesthouse munten sortides per pujar i baixar al turista. Nosaltres vam fer-ho caminant, ja que va bé estirar les cames a qualsevol hora i al final ens vam gastar cero, així que perfecte, sobretot perquè la boira no ens va deixar veure gaire res, XD.

Mirador Purowosari Hill

Després de la matinada, toca esmorzar a la guesthouse com uns campions, nasi goreng, te i fruita per recuperar forces i dirigir-nos al temple.

El temple és espectacular i la nostra opinió és favorable, molt recomanable, malgrat el preu de l’entrada, que és escandalosa!!! 325000idr :o. La visita per nosaltres va ser de tres horetes, sense pressa i reposant a l’ombra contemplant la meravella. També és probable que un grup d’estudiants t’atraqui sense compassió i et faci una entrevista per l’escola amb fotografia final. Això si, si tens pressa calcula que per sortir necessites uns 20 minuts ja que et perdràs entre el mar de botiguetes que hi ha fins aconseguir sortir del recinte, sempre hi ha una senyal de sortida però aquesta es fa pregar una mica fins que finalment apareix, no desisteixis!!!

DCIM101GOPRODCIM101GOPRODCIM101GOPRO

Didac’s Fans, ohhh yehaaa 😉

Informació útil

• El mirador Purowosari hill és una bona opció per veure sortir el sol de bon matí, és gratuït i estaràs sol, en canvi el mirador Punthuk Semtumbu s’ha de pagar 30.000idr per cap i està ple de gent. A més a més, si primer vas a Purowosari hill hi ha un camí que connecta els dos miradors i pots entrar sense pagar. 😉
  • Si vols veure sortir el sol des de dintre el temple Borobudur és possible també però el preu de l’entrada és de 450.000idr en comptes de 325.000idr que val després de la sortida de sol. Si portes el carnet d’estudiant l’entrada val 198.000idr.
  • El sol surt entre les 5:30 – 6h depenent de la boira i dels núvols, val la pena preguntar abans l’hora exacte per no arribar abans d’hora i passar fred o arribar tard.
  • De la nostre Gh fins al Purowosari hill vam trigar una hora aproximadament, el camí és senzill i només n’hi ha un, així que no té pèrdua. L’únic inconvenient són els 300 moto-taxis que et persegueixen la meitat del camí perquè contractis els seus serveis. No és car, l’únic que a nosaltres ens agrada caminar, però es veu que això a Àsia no ho entenen.
  • Al migdia fa molta calor així que més val que portis alguns cosa per tapar-te el cap i aigua.

Com arribar-hi des de Karimunjawa

El nostre viatge va ser el típic viatge asiàtic de manual; des de l’estació d’autobusos de Jepara hi ha múltiples combinacions força entretingudes per arribar al poble de Borobudur. Primerament vam agafar un mini bus per anar a Semarang, el preu inicial eren 50.000idr i vam rebaixar-lo a 40.000idr, però com que l’autobús va estar esperant a l’estació força estona fins que s’omplis en Dídac va anar a preguntar a altres busos per comparar preus i el preu que li van donar d’entrada els altres busos va ser de 25.000idr, així que vam reclamar i ens van tornar la diferència.

Ens posem en marxa i el bus es trenca a meitat del camí, total que toca parar a un altre en mig de la carretera i apa cap a Semarang en 4 hores quan havien de ser només 2. Un cop a la terminal bus de Semarang canviem de transport i agafem un bus més gran direcció a Yogyakarta passant per Magelang, ciutat propera al poble de Borobudur, i ens surt per 45.000idr. El bus et deixa allà en mig de la estació d’autobusos fantasma de Magelang; quan arriba la nit sembla que no surtin busos a cap lloc… així que toca regatejar amb la màfia taxista comú a tota indonèsia, aconseguim finalment un preu “decent” per 60.000idr per tres persones i ens porta a l’hotel.

Sortir de Borobudur

Sortir de Borobudur és molt senzill, només cal anar a la parada de busos i agafar el que et convingui més. Les dos ciutats properes on anar després de visitar el Borobudur són Semarang o Yogyakarta. Nosaltres vam anar a Yogyakarta en públic bus per 25.000idr per cap i la durada va ser de 2 horetes.

On dormir

Dormim a l’hotel Lotus II Guest House, habitació amplia, aigua calenta, bona wifi, aigua mineral, cafè i te tot el dia. La situació de la GH és molt bona, està a una horeta caminat del mirador Purowosari hill, a 10 minuts del Borobudur Temple i a 5′ de la parada de busos, així que perfecte. El preu de l’habitació es de 200.000idr, sent una habitació per tres persones que compartim amb la Julia, ens surt la mar de bé.

• Allotjament: 200.000idr habitació molt gran i compartida amb una persona més, i esmorzar espectacular inclòs.
  • Transport: de Jepara a Semarang en bus 25.000idr. De Semarang a Magelang en bus 45.000idr. De Magelang a Borobudur en taxi 60.000idr per viatge.
  • Menjar: Nasi Goreng per 15.000idr.
  • Entrada: entrada al Borobudur 325.000idr, amb carnet d’estudiant 198.000idr.