Tren de la Jungla i excursió al Taman Negara

Deixem les illes Perhentians amb mooooolta pena, per la gent que hem retrobat, l’aigua cristal·lina i la tranquil·litat, però hem de continuar el nostre camí. En aquest cas sembla que els astres no volguessin que marxéssim posant-nos un viatge una mica caòtic per arribar al Taman Negara; algun moment vam estar valorant si tornar a les illes i seguir al paradís uns dies més però la idea d’agafar el “Tren de la Jungla” que va per l’interior de Malàisia va ser més forta, o la idea de conèixer la selva més antiga del planeta era un bon al·licient per seguir endavant fins arribar-hi.

Taman Negara National Park
Entrada al Parc Nacional de Taman Negara

El Tren de la Jungla el vam agafar a les 4:30 de la matinada, així que va ser tocar el seient i ens vam fotre a clapar directe. No va ser fins que uns nens juganers que anaven a l’escola ens van despertar, ja era de dia i vam poder observar la frondosa vegetació que ens acompanyaria durant tot el trajecte, ens va agradar força. Un cop a Kuala Lipis, ens va entrar la gana i vam parar a dinar; ens va sortir cara la jugada ja que vam perdre el bus de les 1:30pm i no n’hi havia cap fins a les 5:30pm, cosa que volia dir passar una nit a Jerantut… així que va tocar agafar taxi per 60 RM (11€), un atraco!! i un cop a Jerantut un d’una agència ens va dir que podíem esperar el bus públic de les 5pm per 7 RM o sortir una hora abans cap a Kuala Tahan per 10RM, i vist que eren nomes 3 RM vam decidir fer els pijos i anar amb ells, però ens van timar de mala manera i ens van fer esperar a les seves oficines fins les 5:15pm… així que ens va sortir malament… però finalment vam arribar el mateix dia que ja era molt. A més a més vam encertar amb l’allotjament, situat en mig de la natura on només es senten els soroll dels animalons i de les nostres panxes quan tenim gana, així que el dia es va arreglar.

Tren de la Jungla Taman Negara malaisia
Vistes de la Selva des del Tren de la Jungla

El Parc Nacional del Taman Negara té una extensió de 4.343 Km2, on l’espesa i humida vegetació el fa en moltes parts impenetrable. Els elevats arbres tenen arrels que sobresurten de la terra buscant el seu espai, entre fongs i orquídies. En el seu interior hi conviuen tigres, elefants, serps i rinoceronts, entre molts d’altres, que es fan difícils de veure fins i tot pels que fan trekkings de fins a 9 dies de duració. És el bosc fluvial més antic del planeta, on l’aigua cau sense dificultats durant la major part de l’any, fent complicada la caminada per la selva en l’època plujosa, d’octubre a gener.

Que fer a Taman Negara

• Tren de la Jungla

Una opció per arribar al Taman Negara és pujat “Al Jungle Train”. Només de sentir el nom ja mola la idea!! sent el tren que creua la península de Malàisia per l’interior i passant molt aprop de la selva de Taman Negara, la selva més antiga del planeta. El tren és com qualsevol altre, tot i sembla que hagi de ser un d’aquells antic que surten a les pelis d’Iniana Jones o Harry Potter, però no, llàstima. El recorregut mereix la pena, passa per zones boscoses, poblats rurals i per sobre de rius fluvials de color marró. La gent que puja aquest tren sol ser local, com senyores grans amb la compra o nens que van a l’escola i solen flipar en veure’t, igual que nosaltres quan veiem que la gent amb la casa propera a les vies para el tren com si fos un taxi, allà plantats i aixecant la mà. Durant el recorregut hem vist monos saltant entre les branques, milions de palmeres, penya-segats semblant els de Tailàndia i casetes petites molt autèntiques. Considerem que el recorregut és com una visita més per introduir-nos al Taman Negara i val molt la pena, tot i que els horaris d’aquest tren canviïn cada 6 mesos i en el nostre cas ens hagi tocat agafar el de les 4:30am per poder viatjar de dia i poder contemplar les vistes, per més informació sobre el tren podeu entrar a www.ktmb.com.my i donar-hi una ullada.

Tren de la Jungla Taman negara malaisia
Tren de la Jungla
  • Trekking per la selva

A la selva de Taman Negara hi ha una amplia oferta de sortides, per a totes les butxaques i interessos, el que és difícil és triar la que s’adapti més a tu; des de sortides d’unes hores, fins pujar a un boat i marxar a les parts remotes de la selva on passar varis dies en busca d’experiències i si tens sort de veure algun animal salvatge. Nosaltres ens vam decidir per les rutes marcades que proposa el parc, on pots anar pel teu compte per camins mooolts senyalitzats, massa, i gaudint del raconet de natura que et deixen descobrir. Les dos rutes que et deixen fer pel teu compte són, la Canopy Walkway i la Bukit Teresek.

Monito dirigint trànsit a Taman Negara

Per anar del poble de Kuala Tahan al parc Taman Negara cal creuar abans el riu Tembeling amb un dels bots que et creuen per 1 RM persona, i un cop arribes al parc has de buscar l’oficina oficial i pagar una taxa d’1 RM persona i 5 RM per càmera de fotos; aquest últim ningú ens el va demanar encara que el vam pagar pensant que el preu era molt econòmic i no abusaven de les taxes d’entrada.

Riu Tembeling

Canopy Walkway és una sèrie de ponts penjants que transcorren entre arbres de molta altura, uns 45 metres el pont més alt, que et permeten veure les vistes des d’aquella alçada i posar-te a prova en cas de vertigen. L’entrada val 5 RM i el recorregut dura uns 30 minuts. Per arribar a l’inici del camí has de caminar uns 2 km per espesa vegetació i acompanyat per algun que altre monito.

Taman Negara
Canopy WalkWay a 45 metres de terra
Canopy Walkway taman negara
Pont penjat entre els arbres de la selva

Bukit Teresek és una ruta marcada entre la selva que té com a al·licient dos miradors on es pot contemplar l’espesa vegetació des d’un punt més elevat. El camí fa una circular i dura entre una hora i hora i mitja depenent del ritme.

Mirador de Bukit Terisek taman negara malàisia
Mirador de Bukit Terisek
Taman Negara
Cara de fets pols… caloret caloret

Informació Útil

• Els horaris del tren de la jungla canvien cada 6 mesos, així que millor informat a la mateixa estació de tren o a la pàgina www.ktmb.com.my.
  • Si el tren de la Jungla et deixa a Kuala Lipis pensa arribar abans de la 1:30pm a l’estació de bus o hauràs d’anar en taxi fins a Jerantut o ve tardar un dia més per arribar-hi.
  • L’últim bus que fa el trajecte Jerantut – Kuala Tahan és a les 5pm.
  • Porta repel·lent de mosquits i mosquitera o acabaràs fino mandarino.
  • Plou cada tarda, així que millor portar paravent.
  • A causa de la pluja pot ser que el poble sencer es quedi sense llum unes hores.
  • Si vols contractar un tour per anar a la selva la millor opció és mirar-ho directament a Kuala Tahan tranquil·lament i sense preses, si ho contractes abans pot ser que després trobis tours millors o a millor preu.
  • Fa molta calor, no t’oblidis de portar aigua i gorra.
  • No vam veure ATM al poble, millor treure cash a Jerantut o algun altre poble gran.

Com arribar-hi des de les Illes Perhentians

Els bots que et porten de les Perhentians a la costa surten a les 8am, 12am i 16pm, i triguen 30 minuts fins arribar a Kuala Besut. Un cop allí has d’anar caminant fins a la Terminal Bus Station (el trajecte és de 20 minuts sota sol sufocant), i un cop a l’estació d’esperar has d’esperar el públic bus que per 6 RM et porta fins a la Terminal d’autobusos de Kota Bharu. Aquí has d’agafar el bus número 27, just al costat d’una fruiteria, val 1,60 RM i aquest et deixà al costat de l’estació de tren (important comentar-li al conductor perquè t’avisi).

Aquest tren és diu “Jungle Train” i el problema és que canvia els horaris cada 6 mesos i poden sortir a molt mala hora. En el nostre cas vam agafar el de les 4:30am i ens va deixar a Kuala Lipis a les 12:30pm (millor si us deixa a Jerantut directe), amb el tren lent per 12 RM. Un cop allí has d’anar a l’estació de bus que està a 10 minuts caminant i agafar el bus cap a Jerantut. Els horaris del bus de Kuala Lipis a Jerantut són; 8:30am, 1:30pm i 5:30pm i val 5 RM.

Un cop a l’estació de bus de Long distance Terminal a Jerantut cal esperar el public bus que surt cap a Kuala Tahan, l’últim surt a les 5pm, val 7 RM i el trajecte dura una hora i mitja aprox.

Alternatives

Un cop a Jerantut hi ha l’opció d’arribar a Kuala Tahan amb boat, rollo explorador total i introduir-te a la selva a lo grande. Per agafar aquest boat primer de tot has d’agafar un taxi fins a Tembeling i allí pagar el boat que val 35 RM persona. No ho vam fer però pot ser una bona opció si t’agrada la idea d’arribar o marxar de la selva pel riu.

On dormir a Kota Bharu

White House Cubical Budget el vam trobar pel l’aplicació Maps.me després de veure que el YY Motel costava 50RM l’habitació privada, sense Internet i força cutre. Les habitacions del White House són netes, noves, sense inquilins indesitjats, amb TV, Internet i tovalloles netes. El preu inicial eren de 80 RM però ens la va deixar a 50 RM, tan per tant vam triar aquesta opció sense dubtar-ho. Just a sota hi ha un 7eleven i un ATM i davant un Warung on menjar baratillu. Caminant està a menys de 15 minuts de l’estació de tren.

On dormir a Kuala Tahan

Al Park Lodge vam estar-hi molt bé!! Són unes cabanes en mig del bosc, on només és pot sentir el soroll de la natura en estat pur, ni cotxes ni sorolls de civilització i només està a 10 minuts caminant del centre. Les cabanes són confortables, netes, amb lavabo privat i ventilador; tenen Internet però no funciona quan plou, igual que la llum que marxa al primer llampec. En Job i la seva parella t’acullen des del primer moment i t’informen de tot el que et faci falta, són uns cracs. L’habitació val 60 RM i l’esmorzar està inclòs en el preu 😉

Nota: no cal reservar amb antelació ja que hi ha molta oferta al poble de Kuala Tahan i lo millor és veure les cabanes abans de pagar per elles. Si vens en cap de setmana la cosa pot canviar, ja que els locals solen vindre de cap de setmana (recorda que els caps de setmana dels locals es divendres i dissabte).

On menjar

Al carrer principal del centre del poble hi han opcions locals per provar i remenar, a nosaltres ens ha agradat un que fa cantonada tocant a l’escola del poble, senzill, barato i oferta vegetariana; recomanem la truita de verdures amb formatge mmmmm :P. També hi ha l’opció de menjar als restaurants flotants just a sobre del riu, on hi ha varis restaurants una mica més cars però sense passar-se i ja de pas t’entretens veien l’ambient que hi ha al voltant del riu.

• Allotjament: White House Cubical Budget a Kota Bharu; 50RM habitació privada amb wc inclòs i wifi, molt neta i nova. Park Lodge; 60RM l’habitació privada amb lavabo i esmorzar inclòs.
  • Transport: Jungle Train 12 RM persona, Taxi Kuala Lipis – Jerantut 60 RM, Jerantut – Kuala Tahan 10 RM persona amb l’agència, el públic bus costa 7 RM.
  • Menjar: plat de noodles 6 RM, suc de mango natural 3 RM.
  • Entrades: Creuar el riu 1RM trajecte; entrada parc 1RM persona i 5RM càmera. Pujar al Canopy Walkway 5RM persona. No vam fer cap tour organitzat.