Kuala Lumpur, entre rasca-cels i tradició

Kuala Lumpur és la capital de Malàisia, amb una població de 1.887.674 habitants i una àrea metropolitana de 7,2 milions de persones. El seu clima és propi de l’equador, amb abundants precipitacions i temperatures que ballen entre els 20 i els 35 graus tot l’any.

Kuala Lumpur és la ciutat més neta, ordenada i moderna que hem trepitjat en el nostre viatge per Àsia. El trànsit és intens i caminar-la no sempre és senzill, ja que els vianants van darrera en prioritat que els vehicles, però val la pena per descobrir racons i raconets i aquesta multiculturalitat que la fa molt especial.

Kuala Lumpur
Skyline de Kuala Lumpur

Des de que fa més de 150 anys uns miners van excavar una base en plena selva, la ciutat de Kuala Lumpur ha anat creixent, sobretot quan van arribar els britànics al poder, fins convertir-se en el que és avui en dia, una metròpoli molt potent, on les tradicions i la modernitat es van barrejant i les diferents cultures que hi conviuen, els malais (45%), xinesos (40%) i indis (10%), ho fan en aparent harmonia.

Actualment és coneguda per les Torres Petrones, que actualment són els edificis bessons més alts del món.

Que fer a Kuala Lumpur

Kuala Lumpur és una ciutat puntera, moderna i multicultural que ens ha sorprès gratament, tot i ser una capital, que com ja sabeu no ens agraden gaire, li hem trobat encant. Ja sigui pels gratacels imponents, les paradetes de menjar o la diversitat cultural creiem que no està de més estar-hi mínim un parell o tres de dies per gaudir-la. Aquí deixem els llocs on hem estat.

• Torres Pertonas

Aquestes Torres fan 452 metres d’alçada i estan compostes per 88 pisos. El seu arquitecte va ser l’argentí César Pelli. Van ser l’edifici més alt del món fins que ha Taipei, Taiwan, el van superar l’any 2004. És el icona del país i la seu central de la companyia petrolífera Petronas, entre moltes d’altres. Els turistes poden pujar fins el pont que uneix les dues torres situat a la planta 44, encara que per veure les vistes de la ciutat és molt millor pujar al KL Tower o pirulí per nosaltres.

Nosaltres recomanem visitar-les tan de dia com de nit, i una bona hora és anar-hi abans que es pongui el sol i esperar que obrin les llums i veure les torres enceses. Una bona idea és passejar també pel parc que hi ha darrera, on la panoràmica de les Petronas és més bona ja que es veu de més lluny i si vas amb canalla, hi ha una piscina pública gratuïta per remullar-se, cosa que va la mar de bé amb el calor que fa a la capital.

Torres petronas Kuala Lumpur
Torres Petronas Kuala Lumpur
  • KL Tower (Pirulí)

Es troba situada en un turonet, i és el millor lloc per pujar i veure la ciutat de Kuala Lumpur des de les alçades. El seu mirador es troba a 276 metres d’alçada, superant en més de 100 metres el pont de les Torres Petronas. La seva forma és de bulb i a dintre hi ha com un centre comercial amb restaurants i activitats recreatives que no vam tenir interes en desxifrar. El preu és més econòmic que el de pujar a les Petronas, uns 55RM per cap. Nosaltres vam decidir no pujar-hi al veure el preu, però segur que la panoràmica i la visió de les Petronas ha de ser espectacular.

Foto de KL tower feta des de China Town
  • El Barri de China Town

Tota ciutat important ha de tenir el barri de China Town, és imprescindible, i Kuala Lumpur no és pas l’excepció. A nosaltres ens encanten, no tant per les paradetes de roba i coses variades falses sinó pel menjar, barat, bo i sorprenent a vegades. El carrer principal i més turístic és el Petaling Street; esta obert tot el dia.

El carrer més famós de China Town
  • Central market

Molt aprop de China Town hi ha al Central Market, on hi han mil botigues d’artesania on firar-te o donar una volta simplement aprofitant l’aire condicionat que tan bé va quan portes hores caminant sota una calor infernal. Aquí vam provar uns rotllets verds amb coco, deliciosos!

• Mesquita Negara (Nacional)

És la mesquita més important de la ciutat i pot albergar 15.000 fidels que acudeixen a resar, sobretot en festes s’omple de gom a gom. Està inspirada en la gran mesquita de La Meca i el seu minaret fa 74 metres d’alçada. Es pot visitar excepte en horari d’oració i el divendres al matí, i et deixen roba adequada per entrar-hi.

Mesjid Negara Kuala Lumpur
  • Lake Gardens

Molt aprop de la Mesquita hi ha el que podria ser el pulmó de la ciutat; una amplia zona verda on la gent va a passejar, corre i descansar. És una àrea tranquil·la on escapar de l’estrès de la ciutat i on es respira la mar de bé. En aquest parc hem vist els llangardaixos més grans que hem vist mai, després del Komodo per suposat. També hi ha un planetari, una zona d’aus i papallones engabiades on no vam entrar ja que els animals, millor en llibertat.

• El barri de Chow Kit

Chow Kit és un barri tranquil on no és habitual trobar-se a gaires turistes. Situat a la part nord de la ciutat ofereix la possibilitat de veure el dia a dia de la gent local, menjar als mateixos restaurants i comprar al mercat local. El mercat local és lo més remarcable del barri, autèntic i sense floritures, tal qual, com ens agrada! Aquí és on hem provat per primera vegada (no sabem si última) el rei de la fruita asiàtica, el famós Durian, una experiència que no oblidarem fàcilment. Aquesta fruita està prohibida en transports públics i alguns hotels degut a la forta olor; si vols saber més lo millor és que el tastis.

Chiw Kit en estat pur
  • El barri de Bukit Bintang

Bukit Bintang és el barri més modern de tota Kuala Lumpur, aquí pots trobar de tot, des de grans centres comercials amb les grans marques internacionals amb aparadors plens de llums, pantalles de plasma gegants i música per incitar-te a entrar, fins a mercadillos plens de tot a cent i amb relíquies barates. És un barri de contrastos on s’ajunten restaurants de categoria amb paradetes de carrer, hi ha una barreja d’olors, gustos i varietat de menjat que incita a passejar.

El nostre carrer preferit és el Jalan Alor, el carrer on hem vist més paradetes de menjar al carrer de tot el sud-est asiàtic, on els fogons no paren mai de funcionar on pots triat qualsevol menjar asiàtic que et passi pel cap; japonès, tailandès, vietnamita i xines entre d’altres, difícil és decidir-te en quin menjar. A més a més, es troba a 15 minuts caminant de les Torres Petrona però també s’hi pot arribar amb la línia verda de GoKL que és gratuïta. La parada de KL Monorail és Air Asia Bukit Bintang.

Bukit Bintang
  • Little India

Passejar-s’hi sempre és un plaer, amb les seves botigues de roba vistosa i colorida, i olorar els seus plats típics també. Parar i poder degustar de nou el seu deliciós te, el chai, és un regal.

• Batu Caves

Són unes coves naturals enormes dedicades a diferents déus hindús. L‘entrada és gratuïta i val la pena fer-li una visita si hi ha temps, ja que es troba solament a 13 km al nord de la capital. El Déu Murugan, daurat i imponent, et dona la benvinguda i els ànims per pujar les 272 escales que et separen de les coves. Compte a dins amb els monitos cabrons que es barallen entre ells, roben menjar i obren bosses de plàstic a la que et despistes!

Abans d’arribar a dalt de tot hi ha la Dark Cave, una cova fosca i humida on viuen ratpenats, serps i una aranya endèmica típica d’aquesta regió. La visita s’ha de fer amb guia, casc i frontal i val 35RM persona. La visita no la vam fer però hi ha uns cartells informatius a l’entrada on pots descobrir que hi ha a dins.

Com anècdota direm que vam trobar a un home que va cada dia ha donar de menjar als monos (a Barcelona aniria a donar menjar als coloms o als ànecs) i ens va ensenyar com s’havia de fer per donar-els-hi menjar sense prendre mal i vam provar-ho també, bona experiència.

Entrada a la Batu Cave

Per arribar a les coves és molt senzill, has d’anar a una de les estacions de tren que hi ha a Kuala Lumpur que són; KL Sentral, Kuala Lumpur, Bank Negara i Putra, i comprar el bitllet direcció a Batu Caves, des de KL Sentral ens va costar 2,70RM. Batu Caves és l’última parada així que ni t’has de preocupar. Un cop baixes del tren només has de seguir a la gent cap a fora i et trobaràs les coves a pocs metres.

Transport

Si vols visitar la ciutat de Kuala Lumpur t’interessarà molt saber que hi han un seguit de línies de bus que són totalment gratuïtes i que recorren tota la ciutat; el nom de la companyia que ofereix aquest servei és GoKL Free City Bus i són uns autobusos de color lila molt fàcils de reconèixer. Si vols saber més sobre aquesta línia de busos que recorre la ciutat de forma gratuïta i quines són les parades que t’interessen més per visitat la ciutat, entra al post que hem escrit sobre Com moure’t per Kuala Lumpur de forma gratuïta

També hi han dues línies de “metro”, la línia vermella i la groga/marró, juntament amb una de monorail que la pinten de color verd, amb tot un entramat d’autobusos que recorren la ciutat, de punta a punta.

El millor que pots fer només arribar és apoderar-te d’un mapa de les línies de metro i un altre de les línies de GOKL per poder orientar-te sense problemes i poder-te organitzar.

Kuala Lumpur (35).JPG

• Com arribar a l’aeroport de KLIA i KLIA 2 (l’internacional)

Kuala Lumpur compta amb dos aeroports principals, el KLIA (per a vols nacionals) i el KLIA 2 (per a vols internacionals). Els dos aeroports estan situats a uns 60 km al sud de la ciutat, i no estan gaire lluny l’un de l’altre.

Per ordre de preu direm que el taxi és l’opció més cara però més còmode, no sabem el preu.

El KLIA express (el tren) va del KLIA2 al centre de la ciutat, passant pel KLIA. El preu són 50RM (uns 10 euros) i la durada és de 30 minuts. No el vam agafar, ja que ens va semblar car.

La tercera opció és la del bus, per a la classe obrera o motxilera (nosaltres). El preu és de 12RM (3€) i el trajecte dura una hora i mitja sortint del centre de la ciutat, passant per l’aeroport KLIA fins a arribar al KLIA2. Aquest bus el vam agafar a China Town mateix, al soterrani del Pudu Sentral, on hi ha la parada que et porta directe a l’aeroport des del box número 5 o 22 (depèn del dia), el tiquet es compra allà mateix i la freqüència és de 30 minuts aproximadament i triga una hora i mitja en arribar al Klia 2.

20180218_163552-01
Parada de bus de Pudu Sentral per agafar el bus cap a l’aeroport

On dormir

A Chow Kit vam estar al OYO Rooms Chowkit Jalan Tiong Nam per 43RM la nit, hotel correcte amb habitació grandeta però amb molta pudor a tabac, no sabem perquè però ens venia dels conductes que deurien comunicar amb alguna altra habitació. L’habitació no tenia finestres però tenia lavabo privat i bona wifi. Just davant hi ha un carrer on menjar bo i barat.

A Bukit Bintang, vam estar a l’hotel Sunbean Palm per 55RM l’habitació doble. És molt nou i net però les habitacions són molt i molt petites, amb wc privat.

El nostre lloc preferit per dormir a China Town és el Grocer Inn Traveler, sense dubte. Està situat ben bé al mig del barri xinès i és el típic lloc backpacker on les instal·lacions són simples i sense luxes però confortables. Per dormir hi ha dorms i habitacions dobles, amb o sense A/C, i amb lavabo compartit o privat. La doble amb ventilador i lavabo compartit val 53RM més 10RM d’una nova taxa turística imposada el novembre del 2017. A més a més, la gent que ho porta és molt agradable, et fan sentir com a casa, i t’ajuden amb tots els teus dubtes, són un sol! (Nosaltres no traiem comissió de ningú, si ho aconsellem, és perquè s’ho val de veritat!)

20180216_073732-01
El nostre hotel de China Town

On menjar

• Chowkit

Per la zona de Chowkit hi ha moltes opcions bones i econòmiques per menjar. Davant de l’hotel hi ha un lloc del qual no sabem el nom, molt autèntic i racions grans, on vam menjar un tofu thai style 15MR i uns noodles cantonese a 10MR deliciosos.

Al carrer de l’hotel a la dreta hi han paradetes al carrer molt barates i on es menja molt i molt bé. Un esmorzar de noodles, amb ou ferrat, una sopeta i un te per 7MR.

• Bukit Bintang

Hi ha alguns indis on esmorzar un bon roti amb el deliciós tea tarik. El més destacat per nosaltres és la proximitat amb el carrer Jalan Alor, on cada tarda fins la nit les paradetes de menjar variat omplen el carrer per degustar la multicultural cuina malaia.

• China Town

Una de les zones on més hem gaudit de la cuina malaia ha estat pel barri de China Town, on els fogons de les paradetes i restaurants mai paren de recremar. Aquí algunes recomanacions.

Al carrer “Jalan Tun Tan Cheng Lock” (a l’alçada de Chinatown), hi ha un parell d’indis que fan rotis i arrossos, entre d’altres, a molt bon preu. El que més ens va agradar va ser el Hameed’s, “the best Nasi Kandar in town”, on vam esmorzar cada dia rotis variats amb un bon tea tarik (te amb llet), per menys d’un euro cada un.

Per la zona hi ha el xinès “Kedai Kopi Lai Foong”, on cada cuiner té una parada diferent de menjar, amb cuina variada, i on l’amo, a part del lloguer, també és el que s’encarrega de les begudes. Tu tries el que vols per menjar i t’asseus en una de les taules, i quan et serveixen, pagues a cada parada per separat. El preu és molt econòmic i l’ambient molt autèntic.

En el carrer Jalan Sultan, hi ha paradetes que obren a la nit, on poder sopar cuina xinesa, ara bé, les condicions higièniques no són les millors.

• Transport: trajectes amb metro per dins la ciutat entre 2 i 3 RM persona, tren fins a Batu Cave 5 RM.
  • Allotjament: 43-55RM per habitació doble amb wc privat o compartit.
  • Menjar: 15RM tofu thai style. 6RM dos rotis amb tea tarik. 8RM sopa de noodles.