Aterrem a Beijing

Després de quasi set hores de vol amb certes turbulències arribem a Beijing, o Pequín, capital de l’anomenat gegant asiàtic, Xina. Cansats i amb molta son ens plantem a les 3 de la matinada a l’aeroport, sense lloc on anar ni ganes de buscar gaire, així que busquem uns seients i fem els sense-sostre intentant aclucar els ulls fins al matí. El que seria dormir no ho aconseguim però ens posem al cap el “mode espera” i veiem les hores passar fins que decidim que ja és hora d’activar-nos per anar en busca de l’allotjament que teníem reservat per Airbnb  A més a més hem de ser puntuals, ja que la raó principal que ens ha portat fins aquí és fer-li uns sorpresa a la Laia, la germana de l’Alba, que està de vacances amb el Víctor i així poder passar uns dies de turisme tots plegats.

Retrobada de Rubis a Beijing

Beijing és la capital de la República Popular de la Xina i és el cor polític, cultural, de comunicacions i econòmic d’aquest enorme país. Situada a la part septentrional del Nord de Xina té una població de 23 milions d’habitants. És una ciutat enorme, moderna i en constant desenvolupament tot intentant mantenir el seu caràcter tradicional i les seves costums. D’aquesta manera els moderns rasca-cels conviuen amb les petites cases tradicionals situades als antics hutongs de la ciutat, que són parada obligatòria per tots els viatgers de la ciutat.

Històricament Beijing va ser una de les antigues capitals de Xina, des de que la dinastia Shang fos vençuda per la dinastia Zhou, posseint actualment una vida de més de 3.000 anys.

El clima de la ciutat és fred i sec a l’hivern, a l’estiu el calor és tropical i amb pluges abundants, i la tardor és fresca i agradable. Podem donar fe de la calor i les pluges tropicals de l’estiu!

Pequín o Beijing? Doncs per contestar la pregunta primer hem de recordar que l’idioma xinès no és a base de lletres, sinó de ideogrames (representació gràfica d’una idea o concepte). L’ideograma de Beijing significa “capital del nord”, la seva pronunciació s’assemblaria a Beijing, i aquesta és la traducció oficial acceptada per l’estat xinès. Però com passa amb la majoria de noms propis, hi ha l’obsessió de canviar el nom dels llocs sense mantenir l’original amb l’idioma del país, i així la RAE va traduir la capital a Pekín per designar la ciutat. És l’adaptació a la forma llatina, i representa que la correcta si parlem en castellà, però nosaltres sempre direm Beijing, perquè no ens agrada traduir ni municipis, ni noms de ciutats. També hem sentit que es va canviar el nom perquè els hispanoparlants ho pronunciaven tant malament que es va posar un nom més fàcil per evitar tants problemes. Vindria a ser a l’estil de quan preguntes el nom a un xinès i et diu que el seu “english name” és Steve; bàsicament és per fer-nos-ho fàcil, ja que no confien en la nostra habilitat per parlar la seva llengua i encertar amb la seva fonètica.

Que fer a Beijing?

• La Gran Muralla Xina

És un dels plats forts del gegant asiàtic, va ser anomenada Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO l’any 1987, i al 2007 va ser una de les guanyadores de la llista de les Noves Set Meravelles del Món Modern.

La Gran Muralla és una antiga fortificació xina construïda i reconstruïda entre el segle V a.C i el segle XVI per protegir la frontera nord de l’imperi xinés durant varies dinasties imperials dels atacs mongols. Es calcula que fa uns 8.851km de llarg, contant ramificacions i construccions secundaries, des de la frontera amb Corea fins el desert de Gobi.

Hi ha quatre trams més visitats són Badaling, Mutianyu, Jinshanling i Simatai. El primer punt és el més conegut i el més proper a Beijing (60km), i per tant el més visitat i col·lapsat. Els dos últims es troben a més de 120km, són els menys turístics i purs, ja que no han estat restaurats, i tenen zones més complicades. El tram de Mutianyu es troba a 70km i és molt popular també, però no està tan massificat com el primer, per aquest motiu és el que vam triar nosaltres. No oblidem que estem a Xina, i maaaaaaaai ens trobarem sols, i per aquest motiu és millor no visitar la muralla els caps de setmana, ja que sol esta ple de locals.

La més econòmica per arribar-hi és agafant l’autobús 876 o el 974 que van directes i en una hora i mitja com ha molt ja hi ets. Aquest autobús s’agafa a prop de l’estació Dongzhimen al carrer Dong Zhi Men Wai, pujant pel carrer amunt i anar preguntant a les diferents estacions d’autobusos que hi ha en aquest carrer (nota: no entrar a l’estació soterrada de Guoson Mall). Al matí marxa un autobús a les 7 i l’altre a les 8 i mitja; per tornar és a les 16 hores. El preu és de 30Y persona.

L’entrada per la Gran Muralla és de 80Y, però amb el carnet d’estudiant és de 40Y.

Pujar a la muralla en aquesta zona es pot fer amb telecabina tant per pujar i baixar, com en tobogan per baixar. El preu ronda els 100Y pujant i baixant. Nosaltres vam pujar i baixar a peu, i creiem que no val la pena pagar ja que pujant com a molt és mitja hora sense pressa, gaudint de les vistes, de les escales i del caloret! Això si, important dur mooooolta aigua si és estiu, fa molta calor i l’aigua a la muralla és a preu d’or.

La Muralla Xina! (Mutianyu) great wall
Com cansa caminar per la Muralla Xina! (Mutianyu)
Great wall, Mutianyu
Quilòmetres i quilòmetres de muralla…
  • La Ciutat Prohibida

Coneguda també com a Palau Imperial era el centre del poder de les dinasties Ming (1368-1644) i Quing (1644-1911), situat al centre de Beijing, va ser considerada Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO l’any 1987. Va ser batejada com a “Ciutat Prohibida” perquè les persones del poble no hi podien accedir, i solament els membres de la Cort podien obtenir una audiència amb l’emperador.

Entrada de la Ciutat Prohibida , beijing
Entrada de la Ciutat Prohibida

Va ser construïda entre 1406 i 1420, i ha dins hi van viure 24 emperadors fins el 1911, quan hi va haver la revolució que va acabar amb l’última dinastia feudal de Xina, la Qing. Al 1925 la Ciutat Prohibida es va convertir en un museu cultural i històric obert al públic.

El Palau ocupa una extensió de 720.000m2, té més de 9000 habitacions, està rodejat per una fossa de 52 metres d’amplada i una muralla de 10 metres d’alçada.

Està al centre de Beijing així que l’accés és molt senzill, la parada de metro que et deixa davant és la de Tian’anmen. L’entrada costa 60Y i la meitat si portes carnet d’estudiant (en aquest cas el nostre carnet no va passar, ja que la noia creia que érem massa grans per estar estudiant, i que els màsters no compten pel descompte!).

No és un mal lloc per anar-hi en cap de setmana si així coincideix la teva visita a la capital, ja que l’aforament està limitat a 80.000 persones al dia, que són com dues Igualades senceres, la verge! Així que la recomanació és anar-hi d’horeta per no quedar-te sense entrada, i amb paciència i bon humor, ja que sinó la riuada de gent et pot fer girar cua. La taquilla obre a les 8 i mitja del matí però millor arribar abans. I pensa que per accedir al recinte abans hauràs de passar per un parell de controls de seguretat, fet que origina llargues cues.

Ciutat Prohibida, beijing
Plaça major de la ciutat prohibida
Ciutat prohibida
Sort que hi ha aforament limitat…
  • Plaça Tian’anmen

Aquesta plaça té una capacitat d’un milió de persones i és el cor de Beijing i el símbol de la nova Xina. Antigament va ser la plaça palau dels emperadors feudals de les dinasties Ming i Qing. Durant la història moderna ha presenciat moments importants, com el dia 1 d’octubre del 1949, quan el President Mao va declarar la fundació de la República Popular de la Xina a la torre de la plaça o les protestes de 1989, on van morir centenars de manifestants i es va declarar la Llei Marcial a Beijing. Al nord de la plaça hi ha la Porta de Tian’anmen que és l’accés a la Ciutat Prohibida. El centre de la mateixa hi ha el Mausoleu de Mao, edifici on hi ha embalsamat el cos del líder comunista fundador de la República.

Mausoleu d'en Mao a la plaça Tianmen, beijing
Mausoleu d’en Mao a la plaça Tian’anmen
  • Mirador de la Ciutat Prohibida

Dins el Jingshan Park hi ha el Shouhuang Palace, un petit temple a dalt d’un turonet on es pot contemplar la Ciutat Prohibida i la seva extensió, que no és poca. A més a més pots passejar pel parc i gaudir del ambient que hi ha.

mirador de la ciutat prohibida
Vistes de la Ciutat Prohibida amb una mica de pol·lució.
  • Passar l’estona a un parc públic

Nosaltres vam passar unes horetes al Jingshan Park, on es troba el mirador de la Ciutat Prohibida, però en realitat el parc és el de menys, el més important és passejar-hi, si pot ser en cap de setmana, per veure com els xinesos el gaudeixen. Per tot arreu trobareu xinesos fent exercici, cantant, ballant, jugant a cartes o escacs dels seus i també canalla riallera. Són petits oasis dintre de la capital, i de totes les ciutats, on es respira calma i tranquil·litat.

Parc públic, Beijing
Ambientillu a un parc, un cap de setmana qualsevol…. Beijing
  • Perdre’t pels Hutongs

Els hutongs són els antics carrers que formaven els barris tradicionals de moltes ciutats xineses. A Beijing hi ha milers d’aquests carrers, i la majoria van ser construïts al voltant de la Ciutat Prohibida durant les dinasties Yuan, Ming i Qing. Els habitatges es troben ubicats al voltant d’un pati interior quadrat, i la majoria no tenen quarto de bany, pel que no és estrany trobar als habitants anar als lavabos comunitaris o rentant la roba a les zones comunes del pati.

A Houhai i Qianhai hi ha una zona bonica i tranquil·la, encara que també turística, on passejar i gaudir de les casetes baixetes, la famosa plaça del tambor i la campana, dels homes nadant al llac i de la gent gran fent exercici als parcs. Descobrir els llocs amb calma i sense pressa és una de les coses que més ens agraden, ja que pots acabar trobant, per exemple, una perruqueria al mig del carrer.

Curiositats de xina
Bon lloc per tallar-te els cabells

Informació Útil

• Evitar els caps de setmana per visitar, els xinesos fan cap de setmana (dissabte i diumenge) i tot sol estar a petar, no oblidem que estem al país més poblat del món!
  • La ciutat de Beijing està molt ben comunicada per metro i autobús.
  • Porta el carnet d’estudiant per obtenir descompte del 50% en les entrades.
  • Estas a Xina, així que faràs cues a tot arreu (recorda el que ja t’hem dit al primer punt). Això sí, les cues solen anar bastant ràpid.

Com anar de l’aeroport al centre de Beijing

Un cop surts de l’aeroport hi ha la opció d’agafar l’Airport Expres, que és un tren/metro que et porta directament al centre de la ciutat, en concret et deixa a l’entrada del metro de Dongzhimen de la línia 2. El preu és de 25Y i el trajecte dura 20 minuts aproximadament. Un cop al metro pots moure’t per qualsevol lloc de la ciutat sense problemes.

Mapa del Metro de Beijing
Serà per línies de Metro…

Transport

Moure’t per Beijing és molt fàcil i ràpid, el seu entramat de línies de metro faciliten la mobilitat, l’únic problema és entendre la quantitat de línies i els noms en xinés, però no pateixis que també estan en alfabet occidental. D’autobusos també n’hi han, igual que taxis i tuk tuk, tot i que nosaltres no n’hem utilitzat.

Suben-Empujen-Estrujen-Bajen

Allotjament

Els preus a Beijing tendeixen a ser una mica més elevats, suposem que per ser la capital, encara que és possible trobar habitacions no molt allunyades per uns 75Y, és a dir uns 10 euros. En aquest cas nosaltres vam llogar un pis per a quatre a Airbnb lincccc, ja que compartiríem amb la Laia i el Víctor i un pis per nosaltres ens va semblar una molt bona idea. La ubicació ens va semblar estupenda, al costat de la parada de metro Zhangzizhonglu, sent una zona força tranquil·la, gens turística, amb els Hutongs a 10-15 minuts peu, el parc Jingshan a una hora caminant com a molt i amb bona comunicació amb transport públic.

Menjar

Parlar de llocs concrets per menjar és molt complicat, ja que està ple de paradetes i restaurants per tot arreu, amb una oferta molt variada. A Beijing molts varis restaurants tenien carta en anglès i amb fotografia, fent més senzilla la tria del que vols provar, encara que algun cop hem hagut de llençar-nos i demanar a dit, posant “vegetarià” al google traductor descarregat i així, en principi, no ens porten ni carn ni peix.

• Transport: Airport expres 25Y, local bus 1Y, metro entre 2 – 3Y persona, bus muralla xina 30Y.
  • Allotjament: 390Y per un pis sencer amb capacitat per 4 persones.
  • Menjar: Els àpats costen entre 8 i 15Y el plat, tot depèn del lloc i de la ubicació.
  • Turisme: Entrada Ciutat Prohibida 60Y; Entrada Muralla 80Y; Entrada Parc Jingshan 10Y (amb carnet estudiant tot és al 50%).