Lijiang, el museu vivent

Lijiang és la ciutat més maca que hem visitat al sud de Xina, situada al nord de l’estat de Yunnan, molt a prop de l’entrada al Tibet. El poble es troba a 2.400 metres d’altitud i està rodejat de muntanyes, així que el seu clima és més aviat fresquet; vam passar-hi a principis de setembre i la jaqueta per la tarda-nit era indispensable.

L’encant d’aquesta ciutat recau en l’Old Town, declarat Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO de del 1997, en el mateix moment que Pingyao, fet que fa que en el barri vell estigui prohibit fer-hi construccions modernes i també la circulació de cotxes, quin gust!

Beautifull Lijiang
Que maco que és Lijiang…

Però Lijiang té molt més a oferir, parcs, llacs, muntanya, bon menjar i diferents sortides a fer des d’aquí, com la que vam fer a Shangri la , que vol dir “el paradís” en tibetà.

Lijiang Old Town
Passejant per casc antic de Lijiang

Que fer a Lijiang

L’encant de la ciutat de Lijiang recau 100% en la conservació del barri antic, amb les seves casetes baixes totalment restaurades amb l’estil medieval característic d’aquesta regió, amb un aire a Pingyao que tant ens va agradar. Aquesta ciutat no compta amb una muralla, però si amb un barri antic extens, on gaudir caminant pels carrerons i sortejar els seus canals d’aigua amb la tranquil·litat de no haver d’esquivar cotxes ja que no hi ha trànsit, i el poc que hi ha és a motor elèctric, que s’ha d’agrair.

Un dels canals del Old Town
  • Old Town

Situat al centre de Lijiang, l’Old Town, o barri antic, està format per cases baixes, cases feudals i algun palau totalment restaurat on passejar és un gust i sembla que et tele-transportis al passat. ÉS UN MUSEU VIVENT!! Les cases són de pedra amb ornamentacions a les entrades, marcs de fusta treballats minuciosament, amb molts detalls i plens de colors, i amb sostres de teulada grisa i plena de fanalets penjant per tot arreu. Per tot el poble hi ha canals i ponts, on corre l’aigua de les muntanyes que regala als visitants unes precioses imatges que no seran fàcils d’oblidar.

Per la nit s’il·luminen tots els fanalets vermells de la bona sort i les teulades amb color groguenc, fent que sigui obligat passejar-hi, el paisatge canvia radicalment. I tant radicalment que fins i tot hi ha un carrer que a la nit es transforma en zona de discoteques, amb festes semblants a comiats de solters i festes molt boges que trenquen absolutament amb l’ambient que es respira a la resta del barri vell.

La festa boja de Lijiang

Com a nota negativa hem de dir que el centre està ple de botigues, restaurants i d’altres establiments exclusivament per a turistes, masses, sense gaire (gens) vida local, una llàstima; tot i així val la pena la visita.

• Old Town Viewpoint

Un dels punts forts de l’Old Town és poder veure-la des de les altures i gaudir del paisatge de les taulades grises i de les muntanyes que rodegen el barri (també de la resta de la ciutat amb gratacels). Però no és feina fàcil trobar un punt on poder fer una bona foto, els xinesos són molt llestos i no han deixat cap forat on poder contemplar la panoràmica si no és pagant $!, les millors vistes són al temple Wangu Tower i als baretos de la zona del costat del temples. Així que vam optar per prendre la birra més cara de la història del nostre viatge al bar “The dongba viewing platform” on com a mínim vam poder reposar de tant caminar amb unes bones vistes, música en directe i una birra temperatura ambient per 30Y…

Lijiang Old Town
Prenent la birra més cara del viatge… però amb unes bones vistes

L’altre punt on poder gaudir d’unes bones vistes sense pagar res de res és al “mirador” de la porta nord, no és cap meravella, però és suficient.

L’altre mirador de la ciutat amb el Wangu Tower de fons
  • Wangu Tower (viewpoint)

L’altra opció per tenir unes bones vistes de la ciutat és entrar al temple Wangu Tower, on hi ha uns temples molt bonics, o almenys ho semblava des de lluny, i ja de pas fer la visita cultural. Nosaltres vam decidir no pagar l’entrada de 50Y (25Y amb carnet d’estudiant) ja que vam pensar que no valia la pena; passejar per la ciutat és prou interessant i bonic.

• Casa feudal Mù Fu

A la part sud del l’Old Town hi ha la casa Mù Fu. La visita transcorre per dintre de la super-casa feudal i et pots fer una idea de com vivien la gent adinerada de l’època. De ben segur que la visita ha de valdre la pena tot i que nosaltres no hi vam entrar, el preu és de 60Y (30Y carnet d’estudiant), i ens repetim; passejar pel barri és suficient.

• Mercat local de l’Old Town

Per fi trobem una part del barri vell totalment autèntica i local, el mercat! On la gent ven verdura, fruita, espècies i demés sobre els típics tuk tuks. I com no, també tenen els pobres animalons vius esperant que algú se’ls cruspeixi, sobretot peixos. Passejar per aquí és un gust, si no tens gaires manies, pots trobar coses sorprenents.

Lijiang market
Ambientillu de mercat
  • El Llac del Black Dragon

El Black Dragon Lake és un parc situat al nord de l’Old Town. És fàcil accedir-hi caminant des de la plaça dels molins d’aigua, tot seguint riu amunt. Aquest parc compta amb dues parts, la primera part, i la principal, és on hi ha un temple petit dins l’aigua i un altre de més gran, amb passarel·les i ponts on gaudir d’una passejada tot contemplant el regal de les vistes del llac, dels temples i les muntanyes de fons si fa un dia clar, idíl·lic. Però com és habitual a Xina s’ha de pagar per entrar, aquí 80Y!!! Un robo i sense descompte amb carnet d’estudiant!! Així que tens dues opcions, segueix llegint.

Black Dragon Lake
  • Shuhe Ancient Town

Sense saber-ho, i gràcies al couchsurfing, vam descobrir el barri de Shuhe Ancient Town, similar a l’Old Town però molt més tranquil, sense gaire gent, amb una part turística on vam veure moltes parelles fent-se les fotos de pre-casament i alguna que altra festa, però per una altra bona part del barri vam veure habitatges, on la gent local fa vida al carrer; nens jugant, iaies contemplatives i gossos passejant sense amo. Aquesta part ens va agradar més i va ser una troballa, recomanem dedicar-hi com a mínim tota una tarda. El problema d’aquesta part del barri vell és que s’ha de pagar 40Y per entrar, cosa que nosaltres no vam fer ja que la Gil (la noia del couchsurfing) ens va explicar un camí secret per accedir-hi.

Per entrar al barri sense que et robin 40Y cal arribar amb el bus número 6 o 11, i baixar a la parada “Shu he lu kou”, al costat d’una rotonda molt gran. Un cop a la rotonda cal agafar el carrer Xiang Jiang lù direcció oest (esquerra) mirant la rotonda i seguir fins el següent carrer gran que trenca a l’esquerra i continuar caminant fins que arribis a un carrer més petit, on hi ha un hotel que sembla luxós amb porta de fusta i jardinet a l’entrada. Un cop a l’hotel has d’agafar aquest carrer i ficar-te per dins els carrerons fins a l’entrada del Shuhe Ancient Town. Deixem un mapa on ho pots veure millor.

free way ancient town lijiang
La ruta vermella és la bona

Informació Útil

• Lijiang està situat a 2.400m d’altura i es nota el canvi de temperatura, vam anar-hi a principis de setembre i la temperatura per la nit era fresca.
  • Els barris antics són uns museus vivents, molt macos i un gust passejar-hi, no és imprescindible fer cap visita a banda de passejar pel barri.
  • No és necessari comprar esprai d’oxigen pel mal d’altura ni prendre pastilles per això, passejant amb calma i beure més aigua del normal és suficient.
  • Tot i que l’autobús que fa el recorregut Chengdu-Lijiang posi que triga 13 hores, no és del tot cert, preparat per dormir dins el bus tota la nit i tardar 24h.
  • Entrar al Black Dragon Park i al Shuhe Ancient Town és gratis si saps com fer-ho.

Anècdotes

A la majoria de supermercats venen oxigen embotellat com si fos un esprai, creiem que pel mal d’altura!! XD

Poca broma amb les senyores grans que porten pamela a l’entrada del Black Dragon Lake, per un mòdic preu t’ofereixen colar-te dins el parc; sembla de broma.

Com arribar-hi des de Chengdu

Hi han varies opcions per arribar a Lijiang, nosaltres us expliquem un parell que creiem que són les més econòmiques, però no les més ràpides.

La primera opció és fer una combinació de tren + autobús. Agafar el tren de Chengdu fins a Panzhihua i allí fer un canvi al bus que porta a Lijiang, és la opció més econòmica si reserves el tren amb antelació, pots fer-ho a la pagina Ctrip. Nosaltres ho vam intentar però estaven tots els bitllets reservats i ho vam fer amb l’opció 2.

La segona opció és fer tot el trajecte Chengdu-Lijiang amb autobús. És més cara que fer la combinació tren + bus, 289Y persona, però amb l’avantatge de no perdre temps fent transbord a Panzhihua. En teoria el viatge durava 14 hores, però la realitat va ser un pèl diferent. A mitja nit el conductor va decidir parar a un poble de mala mort i ens va dir que era hora de dormir fins l’endemà al matí, fent que el viatge dures 24 hores i no pas les 14 que ens havien dit, en fi. Això sí, el viatge transcorre per muntanya, camps d’arròs i de blat i poblats rurals, que fa que les hores passin més ràpid. El bus surt a les 12h de l’estació Xinnanmen Bus Station de Chengdu i arriba a l’estació Principal de Lijiang.

On dormir

A Lijiang ens vam allotjar a dos llocs, un va ser a la GH October Inn, on vam estar dormint a un dorm, llit en habitació compartida de 4 llits i lavabo també compartit. El lloc és molt macu, net, bona connexió wifi i els treballadors molt atents. Vam reservar per agoda i ens va sortir a 24Y (uns 3€) l’habitació persona nit. L’únic inconvenient és que està situada a un carrer que fa pujada i un pèl lluny del centre, 10 minuts, però per altra banda s’hi està d’allò més tranquil.

L’altre lloc on vam estar allotjats va ser a casa de la Gil, una noia que vam conèixer a través de couchsurfing. Ella és procedent de Hong Kong i es va establir per feina a Lijiang. Fa temps havia viatjat per tot el món i havia utilitzar aquesta aplicació per poder dormir i conèixer gent per tot el món, i ara ofereix, quan pot, una pedazo d’habitació als viatgers que passen per aquí. La màgia del couchsurfing ens va anar molt bé altre cop.

On menjar

Xina no és un bon lloc per poder recomanar establiments, ja que està sempre ple de locals, no és complicat triar-n’he un, i també perquè explicar com arribar i dir el nom del local és impossible, les lletres de tot arreu estan en xines. Per dir alguna cosa direm que a l’hora d’esmorzar ho vam fer al carrer Yu Yuan Lu, és el carrer que passa pel nord del Old Town, allí vam trobar una classe de pizza xina amb ou i alguna espècie per 5Y que estava la mar de bo. Per dinar en aquell mateix carrer vam trobar “dim sum”, uns panets al vapor amb verdura, o carn, a dintre per 8Y, 8 unitats, ens encanten. També vam trobar al carrer que va de la big waterwheel fins al parc de Black Dragon una oferta de sopa de fideus amb verdures per 15Y que ens va agradar força, aquesta sopa l’anuncien per tot arreu, ja veuràs que hi ha una foto amb un bol de fideus i petits plats de verdura, que primerament et penses que són petites tapes per picar però finalment és per tirar-ho tot a dintre per que es cogui mentre esperes que es refredi la sopa.

lijiang food
La parada dels cucs i insectes… a que té bona pinta?

• Allotjament: 24Y llit en habitació compartida, 0Y per couchsurfing.
  • Menjar: pizza xina 5Y, 8 dim sum 8Y, sopa de fideus extra grans per 15Y.
  • Transport: bus local 1Y viatge, Chengdu-Lijiang 289Y persona.
  • Entrades: entrar al Black Dragon 80Y, Wangu Tower 50Y/25Y, casa Mù Fu 60Y/30Y, Shuhe Ancient Town 40Y (no vam pagar a cap).