Dali

Ens plantem a Dali després d’un viatge en tren curtet de menys de dues horetes des de Lijiang , que deixem amb molta pena ja que els seus centres històrics ens han encantat i ens hagués agradat gaudir més temps de la Gil, la nostra super amfitriona del couchsurfing.

Però Dali tampoc està gens malament, situat a 1.900 metres sobre el nivell del mar i a l’est del Llac Erhai. Les vistes des de la ciutat són espectaculars, les muntanyes de Cangshan estan formades per 19 pics alts, molts riarols i cascades perfectes per fer senderisme, que fan d’aquesta població antiga un lloc encara més especial.

Dali ancient town
Vistes de Dali des de la Muralla

La ciutat antiga es va construir durant la dinastia Ming, encara que també té algunes construccions anteriors. El govern conserva la ciutat antiga ja que no permet cap construcció nova al seu interior, totes són tradicionals, amb els carrers de pedra. El millor és que Old Town Dali està separat per 10 km del nou Dali, i per tant la tranquil·litat es nota ràpidament. Té una població de 40.000 persones, i hi ha un important nombre de minories ètniques, com la bai i la yi, encara que també hi ha grups de tibetans, hui, han i naxi.

Veien als xinesos com es fan fotos… fan molta gràcia

Que fer a Dali

• Visitar el barri vell (Ancient Street)

La màgia i la gràcia de la ciutat és similar a Pingyao i Lijiang , és a dir, caminar i perdre’s pels entramats de carrers i carrerons de la part antiga que es troba a dins de la muralla. L’estat de conservació és espectacular, es nota la feina en la restauració i també es nota que les noves construccions han de ser a l’estil tradicional. Els carrers empedrats, les casetes baixes i les taulades tradicionals, els fanalets i tots els detalls fan que tornis a estar a un museu vivent. Per això el que recomanem és gaudir del passeig i de l’espectacle de veure la vida passar allí dins. El millor és poder pujar “for free” a la muralla per la porta sud i veure la panoràmica de la ciutat des de dalt, bonic bonic!

• El temple de les Tres Pagodes

És el monument insígnia de la ciutat. Situades a un quilòmetre de la ciutat antiga de Dali, als peus d’una muntanya i al costat d’un llac. La Pagoda central té més de 1000 anys i mesura uns 70 metres d’alçada, equivalent a 15 pisos, sent una de les pagodes més altes de tota Xina. Es van construir uns 100 anys després, amb una alçada equivalent a 9 pisos.

Això si, com sempre els xinesos s’emocionen massa amb els preus de les entrades, aquesta costa 121Y, too much per nosaltres que ho vam veure des de la distància.

Dali ancient town three pagodas
Vistes del temple des de ben lluny XD
  • Perdre’s pels voltants del llac Erhai

Situat a uns 4km a l’est de la Old Town de Dali,aquest llac és un altre punt fort de la zona. Realment per nosaltres no va ser res de l’altre món, però el millor és caminar i investigar els voltants, on hi ha casetes, camps de cultiu i gent local fent el seu dia a dia, avis portant els nens a l’escola amb la bici i el casal de gent gran ple on hi ha una timba del domino xino.

Molta gent lloga bicicletes o una moto i dóna la volta al llac. Nosaltres vam agafar el bus local que passa pel carrer zhong he xi i costa 1-2Y i vam visitar una part caminant tranquil·lament i sense pressa.

Informació Útil

• Tot i que nosaltres no vam tindre problemes en comprar els bitllets de tren cal comprar-los amb antelació, ja que els xinesos viatgen molt (i són molts) i es solen esgotar ràpidament.
  • És bona idea portar la direcció de l’hotel escrita en xinés, t’anirà bé per trobar l’hotel un cop arribis per la zona. Els xinesos estan sempre disposats ha ajudar-te.
  • Dali és molt bonic, però també moooolt turístic, tant per xinesos com per occidentals, els últims a la resta de Xina no hem trobat tant, i l’ambient en general és massa enfocat pels guiris, amb alguna part més autèntica, si, però ens va cansar i decepcionar una mica. Tot s’ha de dir que veníem de Lijiang, fet que li posava el llistó molt alt.

Com arribar-hi des de Lijiang (o des de Kunming)

Nosaltres vam fer el trajecte Lijiang – Dali amb tren (també es pot vindre des de Kunming), el bus local nº 16 ens va deixar davant l’estació principal de Lijiang, situada al sud de la ciutat (no l’estació est) i d’allí vam agafar el tren lent que dura 2 hores directe fins a la Dali moderna, el bitllet ens va costar 55Y per cap i el vam comprar amb antelació a la pàgina Ctrip (34Y si compres a taquilla). Un cop fora de l’estació hi ha varis autobusos esperant, el que vam agafar nosaltres no tenia número però posava Railway – Three Pagodas, en lletres blanques amb fons vermell, que fa el recorregut per la carretera principal per 2Y, només cal baixar a l’alçada que et convingui.

Vistes del Llac Erhai des del tren

On dormir a Dali

D’ofertes n’hi ha moltes, tan per habitacions privades com per dorms (llit en habitació compartida) així que no tindràs problemes. Nosaltres vam reservar per agoda al Dali Letu International Hostel, una acollidora casa de 3 pisos, amb varies habitacions, tant per compartir com individuals. Vam reservar habitació privada amb lavabo compartit, que per cert estava molt net, l’habitació era molt amplia, amb dos llits grans, bon internet, una sala comuna molt gran on fan concerts en directe per les nits i esmorzar inclòs. El recomanem 100%.

Nota: les ubicacions i direccions que et donen les pàgines de reserves d’hotels no solen coincidir amb la realitat, val més que feu la foto de la direcció en xinès i anar preguntant un cop arribis a la zona on pot estar l’hotel.

On menjar

Per esmorzar ho tenim clar, a la nostra “pizzeria” de confiança al carrer Pingdeng Road (al principi d’aquest carrer, a prop de la muralla), on pots atipar-te d’un pa amb especies, ceba, tomàquet i alguna cosa més que no sabem per 9Y els dos!!! com trobem a faltar el pa amb tomàquet i pizza en aquestes alçades de viatge, aixxxxx. Pels altres àpats no tenim cap establiment en concret, com ja hem dit forces vegades aquí a Xina és molt complicat recomanar locals per menjar, n’hi ha per tot arreu, tots cuinen més o menys el mateix i molt bo; lo divertit a Xina és buscar i triar el local que et sembli que t’agradarà, arriscar-te, fer-te entendre i enjoy. El que si que et direm és que fan uns noodles d’arròs típics d’aquesta zona que ens van encantar ( i si, podríem ser catadors de noodles en aquestes alçades de viatge, a banda de catadors d’arròs, es clar).

Dali
Paradetes i més paradetes de Dali

• Transport: Lijiang – Dali en tren hard sit 55Y, Bus local estació de tren de Dali fins al centre 2Y.
  • Allotjament: 68Y a l’hotel Dali Letu International Hostel, habitació privada amplia, lavabo compartit, internat i esmorzar inclòs (sopa d’arròs amb pa xino bullit i pickle, no us emocioneu!)..
  • Menjar: “pizza” per esmorzar 4,5Y per cap, sopa de noodles 10Y, birra 5Y.
  • Entrades: l’entrada a les tres Pagodas val 121Y, no vam entrar-hi.