Sapa i els camps d’arròs

Arribem a Vietnam desprès de creuar la frontera terrestre que té amb Xina per Hekou – Lao Cai i en un tres i no res saltem altre cop al sud-est asiàtic. I en els metres que separa un pont, vaja si es nota la diferència entre el “gegant asiàtic” i la ex colònia francesa, el caos omple els carrers, els venedors ens persegueixen de nou amb un anglès fluid, els edificis estan en obres 24 hores i els gossos sense amo es busquen la vida com poden.

La primera parada al nou país és Sapa, poble situat a 1.500 metres d’alçada al nord de Vietnam, a la província de Lao Cai. En l’època del colonialisme francès era un lloc d’estiueig dels francesos amb recursos, que venien a passar les vacances gaudint del clima fresc entre les muntanyes i la vegetació.

Panoràmica del poble de Sapa

Actualment és un poble mooolt turístic, on botigues, restaurants, establiments de massatges, moto-taxis i venedores/guies de muntanya et persegueixen perquè els hi compris alguna cosa, facis un trekking amb elles o et quedis a dormir al seu poblat: sabem i entenem que s’han de guanyar la vida però és esgotador. Recalquem que ho fan amb carinyo, entenen els no i s’entretenen xerrant amb tu de qualsevol altra cosa si sorgeix.

Que fer a Sapa

El més important que has de fer quan arribis a Sapa és sortir de Sapa i visitar el seus voltants. El poble és turístic a més no poder però el paisatge que el rodeja és… espectacular! El verd de les muntanyes, les precioses terrasses d’arròs, els rius d’aigua marró i les cascades amb els cims més altres del país com a decorat de fons. Per això nosaltres recomanem caminar i/o llogar una moto per descobrir els seus encants.

Camps d’arròs i muntanyes
  • Trekking per les terresses d’arròs

El primer dia vam agafar les bambes, el paravent per si plou, una ampolla d’aigua, fruita i crema solar i vam anar a descobrir els pobles dels voltants caminant. Una ruta que ens van recomanar, un clàssic, és Sapa – Cat Cat- Lao Chai – Sapa. Els paisatges són realment molt bonics i el camí transcorre entre camins i corriols on les terrasses d’arròs són les protagonistes durant tot el recorregut, fent de les seves formes unes corbes de nivell semblant a les dels mapes de muntanya, increïble.

Important: Abans d’entrar al poble de Cat Cat hi ha un control on s’ha de pagar 50.000vnd, però abans d’arribar hi ha un camí secret que utilitzen les guies locals (denominades mama) perquè els seus clients no paguin les fee.

Excursions per Sapa
Entrada al camí secret

El camí és fàcil però no està de més utilitzar el maps.me o qualsevol gps off line, l’altra és esperar un dels nombrosos grups guiats que passa per la mateixa ruta que tu i seguir-los. De Sapa a Lao Chai hi ha uns 9km i vam trigar unes 3 hores entre parades i remullar-nos els peus al riu. Si tens temps i estas motivat pots anar fins a Ta Van, un altre poble més avall de Lao Chai i seguir descobrint la vida “local” o “negoci local”. Si ja n’has tingut prou tens l’opció de tornar a Sapa amb moto taxi, pujar cap a la carretera principal i parar algun bus turístic que passi per allí (ens han dir que val uns 40.000vnd), o el que vam fer nosaltres que és tornar caminant els 7 km que separa Lao Chai de Sapa per la carretera, i de passada passar pel mirador per contemplar la panoràmica.

Bonic, bonic!
Nen jugant al poble de Lao Chai
  • Ruta amb moto

El segon dia vam llogar una moto per poder descobrir més. La primera parada la vam fer a Ta Phin on per entrar has de pagar 40.000vnd per persona. La visita no val del tot la pena però les vistes són molt maques i la vida local es fa veure a cada racó. Tot seguit vam dirigir-nos a la Silver i Love waterfall, tot i que en veritat és una excusa per gaudir de les vistes de la carretera. Per la primera s’ha de pagar 20.000vnd per entrar però creiem que no val la pena ja que és veu perfectament des de la carretera. La segona val 70.000vnd, ha de ser molt maca i hi ha un pou per banyar-te, però tampoc vam pagar ja que feia mal dia i no anàvem amb la intenció de banyar-nos. El que si que vam fer és seguir el camí que va des de la Love Waterfall fins a un mirador per contemplar les vistes de Fansipan, que és la muntanya més alta de Vietnam i de tot el que era Indochina, amb una alçada de 3.143 metres.

Paisatges de Sapa
Companyes de carretera 🙂
Vistes del Fansipan
  • Visitar el mercat de Sapa

A diferència del centre el mercat local és molt autèntic, els grangers i pagesos venen a vendre els seus productes a la gent de la ciutat; tot tipus de fruites, verdures i carns, entre molts d’altres productes. Recomanem provar les fruites com la Dragon Fruit o la fruita de la passió.

Com arribar-hi

Per arribar a Sapa s’ha de passar per Lao Cai, la capital de l’estat del nord de Vietnam que porta el mateix nom. Des de Lao Cai surten busos locals cap a Sapa, i a la inversa, cada hora per 30.000vnd. El trajecte dura una hora entre corbes i paisatges.

Informació Útil

• És bona idea portar crema solar ja que el sol pica molt.
  • Portar cantimplora d’un litre d’aigua, mínim, per persona.
  • No cal anar amb guia per fer els trekkings, els camins estan molt marcats, i amb un gps off line és suficient, però estar clar que amb una bona guia aprendreu més coses de la zona.
  • Tenen molts productes francesos com el formatge, melmelada, baguets, i paté, entre d’altres, on pots gaudir d’allò més si tens nostàlgia d’alguns aliments similars als de casa.

Allotjament

Vietnam torna a ser un país que sembla que oferta per dormir no en falta, com a mínim a Sapa. La nostra estratègia és buscar per agoda o booking alguna oferta interessant, marcar-la al maps.me i anar-la a buscar sense reserva. Si pel camí trobem una oferta millor doncs endavant, i sinó a regatejar a la gh que teníem vista.

Ens vam quedar al Hotel Paramount, on les habitacions estaven molt netes, amb lavabo privat, aigua calenta i llit confortable. Els preu és de 230.000vnd i està situat a una zona molt tranquil·la i sense trànsit.

Menjar

D’ofertes no en falten i lo difícil és triar bé, però per això escrivim aquest blog, per ajudar-te a que encertis i que la teva butxaca estigui feliç. Un restaurant guiri però que està força bé de qualitat-preu és el “Cafè Pho Nui”, on vam poder menjar un entrepà de truita de bolets per 40.000vnd que tenia gust a glòria, després de quasi un any sense menjar-ne. Les pizzes són les més barates de la zona, comprovat, llàstima que li posen ketchup i maionesa per sobre… estava bona i ens va costar 85.000vnd.

On menjar Sapa
Restaurant de Sapa que recomanem

L’altre establiment està just a la vorera de davant, és menjar local i tenen opcions de sopa de noodels vegetarians (pho chay) per 25.000vnd i arròs amb verdures per 30.000vnd.

L’última opció és anar al mercat i menjar en el menjador de batalla que tenen dintre un local, està bo, és autèntic però no has de tindre gaires manies.

Per esmorzar el que vam fer és comprar advocat, formatge i una baguet i ens fèiem l’entrepà nosaltres mateixos, lo milloret que vam poder fer.

• Allotjament: 230.000vnd a l’hotel Paramount, habitació doble amb wc privat.
  • Transport: Bus Lao Cai – Sapa 30.000vnd, Lloguer de moto 100.000vnd dia, gasolina un dia 50.000vnd.
  • Entrades: Entrar a Cat Cat 50.000vnd, Silver waterfall 20.000vnd, Love waterfall 70.000vnd, entrar a la zona de Ta Phin 40.000vnd (nosaltres sols vam pagar l’últim).