Cat Ba i la Badia de Halong

Aconseguim arribar a la ciutat de Cat Ba amb la Mambo, la nostra tartrana particular després de 10 dies de ruta pel preciós nord de Vietnam.

Cat Ba és la ciutat principal de la illa que porta el mateix nom, Cat Ba (Illa dones), situada al sud- est d’aquesta. La illa és coneguda per ser la més gran de les 366 que formen l’arxipèlag de Cat Ba, situat a la zona sud-est de la Badia de Halong, i també és la més gran de les 1969 illes que formen el golf de Tonkin. Quasi la meitat de la illa de Cat Ba està coberta per un Parc Nacional on hi ha una gran varietat d’ecosistemes naturals (marins i terrestres) que donen lloc a una elevada biodiversitat.

Vistes de pla platja de Cat Ba des de l’hotel

La illa de Cat Ba és una de les illes habitades del Parc Natural de Halong, amb uns 13.000 habitants repartits en sis poblacions diferents i més de 4.000 que viuen en aldea de pescadors a la costa. Bàsicament viuen de la pesca i del turisme, ja que per la classe de terra que tenen és impossible l’agricultura.

Cat Bat (28)
Badia de Halong

Si la gent arriba fins a Cat Ba és per descobrir i meravellar-se amb la Badia de Halong, nom que significa “la badia del drac descendent”. Té una superfície de 1.553 Km2, incloent uns quasi 2.000 illots, la majoria dels quals són de pedra calcària, amb diferents mides i formes, cobertes amb vegetació selvàtica típica del clima tropical. A més a més, moltes tenen coves, i algunes molt grans. Per exemple, la Hang Đầu Go (cova estaques de fusta) és la gruta més gran de la zona de Halong, trobada per turistes francesos el s. XIX, i està composta per nombroses estalactites i estalagmites.

Que fer a Cat Ba

Si vens fins a Cat Ba és per poder veure en primera persona la Badia de Halong, això sense dubte, és el plat fort. De totes maneres la illa ofereix més coses, i no està de més relaxar-se uns tres dies mínim per gaudir-la xanet xanet i amb calma (sobretot si el temps acompanya!).

• Excursions per la Badia de Halong

Explica la llegenda que un invasor xinès volia quedar-se l’imperi vietnamita durant el temps de l’emperador de Vietnam, i aquest va demanar ajuda a una família de dracs que van llençar perles per enfonsar els vaixells enemics, i es van convertir aquestes joies en les roques. Un cop la batalla es va acabar, i veient la preciositat del paisatge, els dracs i els seus descendents s’hi van quedar. Sigui veritat o no, entendríem perfectament que els dracs no volguessin marxar de Halong, és espectacular.

Hi ha diverses maneres de gaudir la Badia de Halong, encara que ja us avancem que nosaltres no en vam poder fer cap: el temps durant tres dies va ser de diluvi universal sense marge a poder fer RES, una pena la veritat…

Diluvi Universal…

El que volíem fer era una sortida amb vaixell d’un dia amb excursió incloent dues hores de caiac, dinar, visites a diverses coves, la Monkey Island i visitar els pobles flotants, pel preu de 15 euros. Una ganga que no vam poder aprofitar…. maldición!!!

Després hi ha més opcions per visitar Halong, on la més coneguda i utilitzada és fer un creuer i dormir mínim una nit al vaixell, encara que es pot fer de més dies. Evidentment el preu d’aquestes sortides puja considerablement, és la turistada de Vietnam per excel·lència. Sobretot si es fa així assegurar-se que l’empresa que contracteu tingui bones referències, pregunteu a altres viatgers, ja que hem llegit de mooooolta màfia i males maneres en aquests tours.

L’opció més econòmica que ens va passar pel cap va ser llogar nosaltres mateixos un caiac i anar per lliure. Un caiac costa uns 10 euros el dia, però evidentment sortint des de la costa i per lliure no és el mateix que anar amb el vaixell que et duu fins la zona més bonica. Per la diferència de preu (que són 20 euros per dues persones!) creiem que és millor en aquest cas anar amb el tour organitzat que hem explicat primer.

Vistes des del port de Cat Ba
  • Banyar-te a les platges

A poc més de 1km del poble de Cat Ba hi ha tres platges amb un color d’aigua verda espectacular, anomenades Cat Co 1, 2 i 3 (s’ho han currat molt triant noms per aquestes platges els vietnamites!). Són platges més aviat petites de sorra blanca, on el millor de tot és l’aigua verda i el paisatge que les emmarca, format de roques de pedra calcària de diferents formes i mides i molta vegetació.

La platja Cat Co 3 forma part d’un resort, que a més a més estan ampliant construint un edifici de mínim deu plantes, és a dir, que ja s’han carregat la platja, horrorós. Així que recomanem anar a la Cat Co 1 i 2, encara que per nosaltres la millor és la 2.

Platja CO2
  • Excursions pel Parc Natural

El Parc Natural ocupa quasi la meitat de l’extensió de la illa de Cat Ba. Dins és possible fer-hi trekkings i escalada, i un bon punt on arribar és al mirador que et regala unes vistes panoràmiques molt boniques! Sabem que costa 40.000vnd però ens han arribat veus que hi ha “free way” alternatiu.

No hi vam poder anar, hi anàvem de camí amb la moto fins que vam veure que el cel estava avisant que la “finestra” d’una hora sense aigua no duraria més…

• Visitar la Cova Hospital (Quang Y)

Aquesta cova es troba a 12Km al nord del poble de Cat Ba, dins el Parc Natural. Va ser el refugi pels liders del Viet Cong, a més a més d’hospital, durant el conflicte de Vietnam. Construïda entre el 1963 i el 1965 té una longitud de 200 metres i 17 espais diferents. A l’interior de la cova hi ha fins i tot una piscina natural.

Tampoc hi vam poder anar, diluvi universal….

• Visitar el Cannon Fort

Situat a 177 metres sobre el nivell del mar, està molt a prop del poble de Cat Ba. Va ser construït pels japonesos durant la Segona Guerra Mundial i va servir després de defensa durant la Guerra de Vietnam per l’exèrcit vietnamita que defensava Hanoi i Haiphong.

Com arribar-hi

Nosaltres vam arribar-hi amb moto després de 10 dies viatjant pel nord. El que vam fer és anar a l’illa de Dao Tuan Chau per agafar un ferri que en una hora ens portaria a la illa de Cat Ba. D’octubre a maig l’horari és a les 8h, 11:30h i 15h, costa 50.000vnd per persona i 80.000vnd per moto. En temporada alta augmenta al freqüència. Nosaltres vam agafar el ferri de les 11:30h i a les 12:30h ja havíem arribat.

Des del la ciutat de Halong també surten ferris de passatgers que fan el recorregut fins a l’illa, però no sabem ni el preu ni els horaris.

D’altre banda heu de tenir en compte que els ferris et deixen al port de Gia Luan, situat al nord de la illa, i per anar a Cat Ba ciutat s’ha de creuar la illa, uns 20km. Vam veure taxistes però també i havia un autobús públic esperant. Havíem llegit a la Lonley que hi havia una màfia amb el transport i que al arribar el ferri el bus ja havia marxat, i llavors els taxistes aprofitaven per cobrar-te 50€ pel trajecte (nosaltres no ho vam veure així però no podem dir res amb seguretat). D’altra banda sabem que hi ha empreses que es poden contractar des de Hanoi que fan el desplaçament fins a Cat Ba poble.

Mambo on the farry

On dormir

Ens vam quedar a l’hotel Thanh Tung. És un dels molts hotels situats al passeig tirats amunt, que si bé són força lletjos les vistes des de l’habitació són un espectacle. L’habitació ens va costar 250.000vnd amb l’esmorzar inclòs, sense l’esmorzar ens costava 190.000vnd. Les habitacions són amplies, netes, amb lavabo privat i wifi. Recomanem dormir-hi només si hi han habitacions amb vistes al mar, les millors són les de la 4rta i 5na planta.

On menjar

A Cat Ba no hi ha problemes per trobar un bon lloc per menjar, hi ha de tot, menjar vietnamita i occidental. Si tens mono d’una bona pizza al forn de llenya recomanem l’Oasis Restaurant situat al passeig mateix; no és dels més baratos però les pizzes són boníssimes i la cervesa de tirador val 10.000vnd!!

Si vols menjar vietnamita recomanem el Yummy, si o si! Està situat en un carrer interior darrera de l’Oasis restaurant, fan menjar vietnamita molt bo, barat i les racions són molt correctes. Fan rollitos vietnamites, pad thai, arrossos, sucs, etc… ha estat el nostre lloc predilecte a Cat Ba.

• Transport: Ferri d’arribada des de Dao Tuan Chau 2 persones + una moto 180.000vnd; ferri de Cat Ba a Cat Hai 32.000vnd tots tres.
  • Menjar: 120.000vnd pizza mitjana vegetariana; 40.000vnd rollets vegetals; 40.000vnd pad thai vegetal.
  • Allotjament: 250.000vnd habitació doble amb wc i esmorzar.