El que necessites saber per comprar-te una moto i preparar una ruta per Vietnam

Una de les millors maneres de descobrir el nord de Vietnam és amb moto i pel teu compte. Vietnam és un dels països on és més fàcil comprar una moto; és molt econòmic, no s’han de fer “papeleos” i la gasolina és barata. A més a més, i el més important per nosaltres, amb la moto pots arribar a llocs on no hi arribaries amb transport públic, no hi ha ni rastre de turistes en la gran part de la ruta. De la mateixa manera que hem al·lucinat amb els paisatges que ofereix aquesta part del país. Dit això aquí deixem les peripècies amb la Mambo, la nostra Honda Win 110cc atrotinada que ens ha portat pel nord de Vietnam.  

Motor trip
Foto de Família amb la Mambo!

Perquè l’Honda Win?

L’Honda Win 110cc és la moto de marxes clàssica per excel·lència de Vietnam. Famosa moto japonesa que es va deixar de fabricar l’any 2000 i que ara només queden còpies xineses amb el mateix nom i de qualitat més baixa. Els avantatges d’aquesta moto és que tothom sap arreglar-la i hi ha recanvis per tot arreu, igual que mecànics (no sabem com es diu mecànic en vietnamita però sí que sabem que moto es diu “XE MAI”) que et poden fer una arreglo molt econòmic que és proporcional a la qualitat d’aquest. La moto no és que tingui gaire potència ni que vagi a la perfecció, és més, és una tartana, però per menys de 200 $ tampoc es pots esperar que vagi com la seda.

Si en la mateixa moto hi han d’anar dues, més els equipatges corresponents, et recomanem que compris una moto de més cilindrada, ja que quasi no tira…

20170930_173236
La mambo necessita més mimos de lo normal

Com es compra una moto a Vietnam

Pagues i et donen una moto amb la blue card, una carta que acredita que la moto és teva, encara que porta el nom del primer que la va comprar fa molts anys, així tal qual! Important que el número de la matrícula i de bastidor quadrin amb la moto. No compris la moto sense la blue card, ja que te la demanaran quan la vulguis vendre. Això és molt important, no te’n oblidis!

On comprar la Moto? (i vendre-la)

A Vietnam el que sobren són llocs on comprar una moto, a qualsevol mecànic de qualsevol ciutat o poble en trobaràs, és més, la nostra la vam comprar a Bac Ha per casualitat i sense buscar-ho. Però si vols saber els millors llocs, aquí deixem les nostres referències; per comprar una moto a Hanoi un dels barris recomenats és l’Old Quarter, ja que allí hi ha molts viatgers que arriben del nord de Vietnam o del sud amb les seves motos i busquen compradors per vendre-la abans no marxar del país. Hi ha alguns grups de facebook que posen en contacte venedors i compradors de forma gratuïta com Vietnam Backpackers Motorbike Market o Vietnam Backpackers Sales. L’altra opció és fer ruta pels mecànics del barri i demanar preus. La clau és tindre paciència.

Hanoi Old Quarter
El carreró del nostra hotel amb la mambo protagonista

Que és millor comprar-la a un mecànic o a un viatger?

Doncs depèn! Si li compres a un mecànic, mai et dirà el que li falla a la moto, sempre et dirà que tot és genial i va com la seda, encara que no t’arranqui la moto o perdi oli… també veuràs que moltes de les motos estan repintades de manera maldestra, simplement li han donat un canvi d’imatge a una moto atrotinada. No té per què funcionar malament però no esperis que sigui una meravella. D’altra banda pots demanar que arreglin tots els desperfectes que tingui la moto, un canvi d’oli o el que vegis que puguis negociar.

Si li compres a un viatger, hi hauria d’haver una espècie de lleialtat que consisteix en què t’expliqui el funcionament de la moto, els defectes i els trucs per fer-la anar bé. També les vegades que ha anat al mecànic i per on falla o fallarà la moto. És important que hi hagi confiança amb el venendor, ja que ell no és mecànic i no et pot arreglar res, així que els desperfectes els pots fer servir per a rebaixar el preu. L’avantatge de comprar una moto a un viatger és que la moto ja ve rodada i està funcionant, en canvi, no pots saber el temps que ha estat parada la que et venen a un mecànic.

De totes maneres mai sabràs si t’ha sortit bé la compra fins que la provis de veritat, amb molts quilòmetres, així que bona sort!

El consell que podem donar és que tinguis paciència i miris i provis unes quantes motos abans de decidir-te, no facis com nosaltres que vam comprar la primera que vam trobar.

Que cal tindre en compte abans de comprar una moto

Per comprar una moto és important provar-ne unes quantes, i quedar-te amb la que millors sensacions et doni. No et fixis amb l’estètica, sinó amb el funcionament. Comprova que les rodes tinguin un bon dibuix, que freni bé, que les llums funcionin, que tingui com a mínim un retrovisor, que les rodes no es belluguin i que estiguin alineades amb el manillar i, sobretot, que tingui clàxon. Si saps de mecànica comprovar l’estat de l’oli i que la cadena estigui tensada, però si no en tens ni idea no et preocupis, per molt pocs dongs un mecànic ho mira en un moment.

DCIM101GOPRO
Mambo, la nostra Honda Win 110cc

Normativa / Policia

A Vietnam està prohibit que un estranger circuli amb un vehicle de motor, però la realitat és que tothom ho fa i en principi els policies no diuen res. No està de més portar uns 100.000vnd en una cartera a part per si s’ha de fer algun suborn en un moment donat.

Es condueix per la dreta, en principi, i impera la llei del més fort, sent el més gran el que té més preferència i el més petit el que mira de no ser xafat.

Atenció si deixes la moto aparcada als carrers de Hanoi, hi ha vàries camionetes de la poli que es dediquen a collir les motos que semblen de turistes, simplement te la roben i després et demanen un rescat. La multa en principi és de 300.000vnd però es pot regatejar fins a 100.000vnd (és el que vam fer nosaltres). Això si, després t’apareix el del pàrquing i et vol fer pagar l’aparcament (evidenment nosaltres no vam pagar) que valia 10.000vnd. A més a més, van tractar molt malament a la nostra Mambo, li van trencar el canvi de marxes i un intermitent.

Posada a punt de la moto

Abans de començar l’aventura cal fer una posada a punt de la moto, tant si la compres a un viatger com a un mecànic. És important passar per un mecànic i que faci la primera revisió, que posi oli nou, que miri els frens, l’estabilitat, pressió de les rodes, etc.. També és important preveure on portaràs l’equipatge; n’hi ha que el porten a darrere el seient i n’hi ha que, com nosaltres, el porten als laterals. Les motxilles les pots lligar amb pops i és important protegir-les de la pluja perquè el clima és molt variable, en un dia pots tindre sol de justícia i diluvi universal en qüestió de minuts. Si pots porta alguna eina per fer alguna reparació senzilla en un moment determinat, alguna corda de més per lligar alguna cosa o brides, tot per si de cas.

Conducció per les carreteres de Vietnam

Les carreteres de Vietnam són imprevisibles; tant et trobes una bona carretera com de cop s’acaba i comença una carretera pròpia d’enduro amb animals d’obstacles.

Algunes carreteres del nord són un desastre, forats, fang, aigua i gallines tirant-se a sota la roda de manera descarada… els camions i autobusos no respecten res de res, t’intenten matar si poden, t’avancen sense deixar-te marge i t’atordeixen amb el clàxon… en definitiva, és un caos, però si t’ho prens amb calma i no tens pressa el camí es fa bé.

És important preguntar a la GH on estàs allotjat per l’estat de les carreteres, que t’informi i t’expliqui, encara que sigui amb senyes, ja que igual et penses que una carretera serà la millor opció, més solitària, més bonica, etc, però igual et trobes amb fang fins a les orelles i amb ganes de tirar la moto en el següent revol.

Ruta pel nord de Vietnam

Ruta pel nord de vietnam
Quina carretera…
Ruta pel nord de vietnam
pista de motocròs

Pensar la ruta

És important preparar bé les etapes, que no siguin de massa quilòmetres per així poder gaudir de les vistes i de la conducció. Nosaltres només anàvem amb el google maps offline i el maps.me, i ens va funcionar tot i que portar un mapa en paper és útil si et quedes sense bateria. Cal tindre en compte les gasolineres que hi ha pel camí i els pobles que compten amb gh per poder passar-hi la nit (més avall on expliquem les etapes donem alguna referència). Tot i així mai saps on acabaràs l’endemà, has de tenir previst que pot fallar la moto, pot caure un diluvi universal, entre mil altres històries més…

El que sí que teníem molt clar és que no volíem conduir de nit, les carreteres són un desastre! Si mai se’t complica massa la cosa i es fa de nit el millor consell que podem donar és que demanis algun local que t’aculli aquella nit a casa seva, li pagues com en una gh i li dónes mil gràcies. Seguir conduint per aquestes carreteres de nit pot ser una bestiesa molt gran que pot acabar molt malament.

Resum de les etapes

  • Bac Ha – Coc Pai (40km en 5 hores)
  • Coc Pai – Viet Quang (89km en 6 hores)
  • Viet Quang – Tam Son (105km en 5 hores)
  • Tom Son – Dong Van (105km en 5hores)
  • Dong Son – Bao Lac (94km en 4 hores)
  • Bao Lac – Can Bang (127km en 5hores)
  • Cao Bang – Lang Son (127km en 4 hores)
  • Lang Song – Cua Ong (135km en 4hores)
  • Cua Ong – Cat Ba (70km en 2 hores + 1hora ferry)
  • Cab Ba – Hanoi (155km en 5 hores + 20minuts de ferry)

Si vols saber més sobre la nostra ruta amb moto pel nord de Vietnam, clica l’enllaç.

Ruta pel nord de Vietnam
seguim amunt

Horaris

És important llevar-se d’hora, amb el sol, i anar al mateix ritme que els vietnamites. Ells s’aixequen a les 6 (o abans) i esmorzen els seus noodles, dinen entre 11 i 13h i sopen entre 18h i 19h. Aquest horari en pobles turístics no és important però en pobles rurals pot ser que no dinis o no sopis un dia si vas a deshora. D’altra banda és important sortir amb la moto quan es fa de dia i així aprofitar el sol i no anar amb presses (i si hi ha imprevistos tenir temps de solucionar-los).

Posar-li nom a la moto

És important posar-li un nom a la moto, ja que passa a ser un membre més de l’equip i s’ha de cuidar molt, ja que ens ha de portar, esperem, molts i molts quilòmetres. Aquesta Honda Win del 2007 l’hem batejat com a Mambo, ja que esperem que li agradi el mambo del bo igual que a nosaltres i ens porti ben lluny en aquesta nova aventura.

DCIM102GOPRO
Tot i que la nostra relació ha estat d’amor i odi, ens acomiadem de tu i et donem les gràcies per totes els aventures i per tots els llocs on ens has portat. adeu mambo.

Despeses

  • Honda Win 110cc = 4.290.000vnd
  • Casc integral = 550.000 x 2 = 1.100.000vnd
  • Material (pops i plàstics per les motxilles) = 130.000vnd
  • Canvi bomba gasolina = 50.000vnd
  • Canvi bugia i oli = 120.000vnd
  • Reparar pèrdua oli motor = 320.000vnd
  • Problemes tècnics moto = 80.000vnd
  • Tensar cadena = 10.000vnd
  • Gasolina total = 590.000vnd

Total despeses = 5.700.000vnd

  • Venda moto = 2.000.000vnd

Despesa final real = 3.700.000vnd

  • Despesa final real/ 2 persones = 1.850.000vnd /14 dies = 132.000vnd/dia/persona

Despesa de transport amb la moto són uns 5 euros/persona/dia.

Remarquem que no vam comprar una bona moto, ens va sortir més malament del que pensàvem i la vam voler vendre de pressa perquè n’estàvem farts (a més a més la policia ens la va acabar de destrossar).

3 thoughts on “El que necessites saber per comprar-te una moto i preparar una ruta per Vietnam

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s