Vientiane, la capital tranquil·la

Després d’una incòmoda Van de quatre horetes arribem a Vientiane, la capital més petita del Sud-est asiàtic, amb diferència. Més que ciutat sembla un poble gran, amb la majoria de cases baixes i ambient tranquil. Els cotxes respecten força el trànsit i sense pitar, es nota el clima pausat del país…

La petita capital, que es va convertir en la capital del protectorat francès de Laos al 1899, destaca també per estar situada molt a prop d’un altre país, només travessant el riu Mekong ja s’arriba a Tailàndia.

Vientiane center
Pel centre de la ciutat

Que fer a Vientiane?

Amb un dia i mig n’hi ha suficient per descobrir la ciutat, tot i que si et quedes més temps, es pot fer la visita de forma més relaxada. La majoria de turistes visiten la ciutat llogant una bici o una moto, també es pot fer en tuk tuk o com nosaltres, que solem fer-ho caminant, ja que les distàncies no són gaire llargues.

El primer dia el que vam fer va ser aixecar-nos d’hora i anar xanet xanet cap al Patouxai, l’arc de triomf de Laos, construït entre el 1.962 i el 1.968 en memòria dels caiguts en la guerra per la independència entre laosians i francesos; és una visita indispensable. De camí al Patouxai vam trobar el That Dam, o estupa negre, situada en una rotonda, recorda als laosians el símbol de la guerra perduda contra els siamesos, que la van saquejar durant el 1.820 i actualment està abandonada, i no sembla que ningú li importi massa, no ens va fer ni fu ni fa.

Patouxai vientiane
Patouxai; l’arc de triomf de Laos
That Dam, o estupa negre vientiane
That Dam l’estupa negre

Però el nostre objectiu del dia és arribar al Pha That Luang, situat a 4km del centre de la ciutat, és sens dubte el monument religiós més important de país; data del segle III i amb 44 metres d’altura i color daurat no et deixa indiferent. L’entrada val 10.000kip i has d’anar vestit de manera respectuosa, ni ensenyar genolls, ni espatlles, allà et lloguen roba si fa falta. Nosaltres no hi vam entrar, des de fora ja et fas una idea, i a més a més, vam estar de sort perquè aquell dia semblava que feien festa i els voltants estaven plens de paradets amb ofrenes i hi havia molt moviment. El que més va valdre la pena de la visita van ser els temples dels voltants.

Pha That Luang, el temple daurat
Buda dormilega al temple That Luang Tai
Carretó amb ofrenes

De tornada al centre van decidir fer-ho caminant tot i la terrible calor, a més a més, volíem passar pel mercat local de Talat Sao, al costat d’un centre comercial, on es poden veure paradetes locals gens turístiques. A nosaltres no ens va motivar massa, sort que ens venia de camí, però tot s’ha de dir que si no has vist massa mercats locals pot ser interessant.

A la tarda vam decidir donar una volta al centre i acabar asseguts a la llera del riu per gaudir de la increïble posta de sol caient darrere del Mekong, amb Tailàndia com a taló de fons. I ja que estàvem doncs vam fer la volta al night market, on la veritat és que no hi ha massa cosa a veure més que l’ambient.

Vientiane sunset flags
La bandera de Laos amb i la Comunista
sunset mekong river vientiane
posta de sol al mekong river

L’endemà vam decidir anar a la Fundació COPE, on vam poder veure les conseqüències de la guerra secreta entre els Estats Units i Laos, on els americans van bombardejar i massacrar a la població laosiana en la cruel guerra del Vietnam, amb l’objectiu de tancar les connexions entre els dos països. Realment van fer una barbàrie, van bombardejar Laos durant 9 anys i tirant bombes a un ritme de 8 minuts ininterrompudament… però les conseqüències dels bombardejos encara són presents, es calcula que entre un 10 i 30% dels artefactes no van explosionar i segueixen escampats pel territori. Creiem que aquesta és una visita obligada, mot interessant i trista.

COPE vientiane
Entrada de la COPE

De tornada vam passar pel temple Wat Phra Keaw; entrada 10.000kip, pel temple Wat Sisaket; entrada 10.000 kip, pel Si Muang entrada gratuïta, Wat Kao Nhot, entre d’altres. La tarda la vam aprofitar per descobrir el centre i entrar als temples que ens va vindre de gust, ja que el centre està ple i el millor és anar trobant-los. Nosaltres no vam pagar per entrar a cap, al final tots són similars i més venint de Chiang Mai on visites un temple cada 5 minuts. També vam donar una volta pel parc de davant del Mekong, és curiós veure la gent estirada per allí, i l’estàtua de Chao Anouvong mirant al riu. La President Palace també és maca tot i mirar-la de lluny.

DCIM102GOPRODCIM102GOPRO

Estàtua de Chao Anouvong
President Palace

Per acabar el dia una altra posta de sol i a planificar el dia següent que ens dirigim a Pakse, on la intenció és llogar una moto i fer la famosa volta Boulevand plateau.

Hem de dir que als afores, a uns 40km, hi ha una zona que li diuen Boudda Park, que és un parc temàtic enfocat a la figura de buda i de símbols hindús. Es veu que és curiós. No vam anar-hi perquè ja estàvem saturats de budes però si haguéssim començat el viatge per Laos de segur que hi haguéssim anat.

Com arribar-hi? (i Com sortir)

Vam vindre amb una minivan atrotinada des de Vang Vieng per 35.000kip persona. El bitllet el vam comprar a la mateixa ciutat a l’agència més barata que vam trobar, situada al carrer principal on hi ha un cartell amb els preus. Si vas a l’estació de busos, segurament et surti una mica més econòmic i no està gaire lluny. Els horaris dels busos són a les 9am, 10am, 1:30pm i 15pm i el trajecte dura unes 4 hores amb parada inclosa.

Les següents destinacions poden ser el poble de Kong Lor i anar a veure les coves, Pakse per veure el temple Vat Phou i fer la ruta de Bolaven Plateau o anar directament a les 4.000 illes per relaxar-se. Nosaltres vam decidir anar a Pakse, ja que no ens feia especial il·lusió anar a les caves de Kong lord cave (gran error) i a les 4.000 illes ja aniríem després. Els busos cap aquestes destinacions surten de l’estació sud de la Vientiane i l’opció més senzilla és comprar el tiquet en qualsevol agència o gh del centre i que et facin el Pick Up fins l’estació.

On dormir

El centre consta de 2 carrers principals paral·lels al Mekong, Rue Samsenthai i Rue Setthanilath, i per aquesta zona qualsevol lloc és bo. Els preus ronden els 40.000kip un llit en habitació compartida i entre 70.000 i 100.000kip habitació privada amb lavabo, etc. Nosaltres ens vam decidir pel Soukchaleun guest house, habitació gran, neta però antiga, amb balcó, lavabo privat, aigua calenta, internet. Els preus ronden els 80.000 amb ventilador i els 100.000 amb aire condicionat. Està situada al costat del temple Wat Mixai.

On menjar

No sempre passa que trobis els establiments amb les BBB, i aquí ho hem trobat a la primera. Per esmorzar ho hem fet a l’hotel Mixok Inn, on per 15.000kip tens entrepà de truita, cafè o te i plàtan de postres. Per dinar hem freqüentat la majoria de cops el Ms. Manivone, al carrer Rue Francois Ngin, on es cuina menjar local molt bo, papaia salad per 10.000kip, platazo de Pad Thai per 15.000kip i rollitos per 15.000kip. Per fer sucs vam triar el RD Guest House al carrer Rue Nokeokoummane, paradeta molt senzilla davant la GH on freqüenten uns colgaos francesos que viuen a Laos però que els que porten el local són molt macos i els preus estan correctes, qualsevol suc de fruites per 10.000kip.

on menjar a vientiane
Ms. Manivone

• Transport: de Vang Vieng a Vientiane per 35.000kip persona en miniVan.
  • Allotjament: habitació doble per 80.000kip.
  • Menjar: dos plats i cervesa o suc entre 30.000 i 45.000kip
  • Entrada: els temples més guapos valen 10.000kip, els altres són gratuïts (nosaltres no vam pagar per cap).

One thought on “Vientiane, la capital tranquil·la