La Bolaven Plateau, cascades i camps de cafè

La Bolaven Plateau és una ruta circular que pot durar normalment de 2 o 3 dies, encara que depenent del temps que un tingui, es pot allargar més i gaudir de l’altiplà amb calma, tot xanetxanet. Els petits pobles rurals, moooolt rurals, són els grans protagonistes, on els nens i nenes sempre porten un somriure a la cara i et saluden amb una efusivitat indescriptible! A més a més, els animals corretegen per tor arreu o descansen gaudint de l’ombra dels arbres. Ens encanta veure aquesta vida tan tranquil·la, pausada, senzilla, sense ornaments… em d’aprendre taaaant d’ells…

DCIM103GOPRO

El principal atractiu de la volta són els rius i, sobretot, les cascades, en total n’hi ha més de 15 en tot el recorregut, fent que la ruta tingui molts al·licients espectaculars!

Si t’agrada el repte de conduir per carreteres laosianes, veure cascades impressionants i conviure amb locals, aquesta ruta amb moto pel sud de Laos t’agradarà.

Ruta Bolaven Plateau

Un cop amb la moto sota el cul i la ruta preparada, ens decidim a emprendre la volta per aquest altiplà. Al final decidim fer la volta curta de dos dies i una nit, ens hauria agradat fer la llarga, però crèiem que el temps se’ns tirava a sobre.

Dia 1: Sortim de Pakse a les 10 del matí, el dia ens acompanya amb un sol radiant, creuem tot el poble i seguim per la carretera principal direcció a Salavan. Entre cotxes, camions i forats a la carretera arribem a una rotonda, a 8km. del centre de Pakse, on si no estàs al loro i segueixes a la dreta pots acabar a Cambodja. Però seguim recte fins al quilòmetre 21, on ens desviem a l’esquerra. El camí és menys transitat i no hi ha tants forats a la carretera, es fa molt millor. Comencem a veure més cases de fusta adornades amb la bandera de Laos i la comunista, gent local, animals per tot arreu i molts nens. Entremig hi ha la cascada Tadpasuam, però no parem, ja que no ens l’han recomanat. Cap a les 12h arribem a Tad Lo, un poble preciós amb un riu on et pots banyar, si és que t’atreveixes, ja que l’aigua està gelada. A més a més, hi ha dues cascades, que no són les més boniques de la ruta, però estan molt bé per fer una volta i veure el bany dels elefants a la tarda, entre 16h i 18h. Val la pena descobrir el poble i voltants caminant.

Ens quedem a dormir al Sipaserth Gh, en una cabaneta davant del riu, bones vistes, bon menjar i internet, per 50.000kip, ho recomanem.

Aquest dia fem uns 90km i triguem 2 hores. Vam anar bastant a la idea fins a Tad Lo.

DCIM103GOPRO

DCIM103GOPRO
La cascada de Tad Lo
DCIM103GOPRO
Després de tot el dia lligats és el millor moment del dia pels pobres elefants

DCIM103GOPRO

Primer dia Bolaven Plateau
Poble de Tad Lo

Dia 2: Sortim al voltant de les 9 del matí direcció Paksong; la ruta en si no té gaire encant, però és curiós veure les cases de fusta i el somriure de la gent sempre quan els saludes dient “sabaideeeee”. La carretera està força bé i el trànsit és tranquil, s’ha d’anar més amb compte en esquivar vaques, gossos, gallines, porcs i cabres que no altra cosa. Un cop a Paksong girem a la dreta direcció Pakse, i allí sí que es comença a notar el trànsit. Els cotxes corren més i la carretera està plena de forats, i al voral hi ha una caiguda de mínim mig metre!!! Entre un i altre ensurt arribem a la cascada de Tad Yuang, que ens va agradar bastant. A pocs metres hi ha la cascada Tad Fane que si bé no cal caminar gaire per veure-la, les vistes són espectaculars. En aquesta cascada si no tens vertigen, pots fer tirolina d’una punta a l’altra, increïble. I finalment vam anar a l’última cascada, la Tad Champi, on ens vam poder banyar al gorg d’aigua glaçada!!! El camí per arribar-hi és de sorra, així que si veieu que està mullat és millor anar-hi caminant, ja que estarà enfangat segur (si aneu caminant, deixeu la moto al pàrquing de la Tad Fane). Un cop fet el banyet enfilem els últims 40km cap a Pakse. El camí és lleig i has d’anar concentrat a la carretera, el trànsit i el mal estat d’aquesta dificulten el camí, però anem xanet xanet, que no tenim pas pressa.

DCIM103GOPRO
Porquets per aquí i per allà
DCIM103GOPRO
Tad Yuang Waterfall

 

DCIM103GOPRO
Tad Fane Waterfall

 

DCIM103GOPRO
Tad Champi Waterfall

Informació Útil

On llogar la moto?

Doncs el principal problema de Laos a l’hora de llogar una moto, és que et demanen sempre el passaport com a fiança, i nosaltres mai el deixem, preferim no fer l’activitat a deixar el passaport. Recorda sempre que és el teu DOCUMENT DE SORTIDA DEL PAÍS, així que deixar-lo pot ser un motiu de molts mals de cap si et passa res en qualsevol situació. La bona notícia és que al Wang Wang, botiga de lloguer de motos (al costat de la Vilaysak Gh) pots aconseguir llogar una moto deixant 150€, una fotocòpia del passaport i un carnet de la biblioteca d’Igualada com a fiança. Això si, cal fer cara de bona persona i donar-li confiança. En aquest establiment i en tots els de la zona cal firmar un document on posa que si la moto no retorna, la broma et costa 2.000$… tot i que les motos aquestes aquí valen 1000$ com a molt… per això val més no deixar el passaport i que no et passi el mateix que a aquesta noia; “Ojo que te puede costar muy caro” 

Quina moto llogar?

Depèn de la teva experiència i del teu pressupost. Les opcions més econòmiques són les motos semiautomàtiques i les automàtiques.

Les automàtiques són més senzilles de fer anar, o dones gas o frenes, si no fas res, és punt mort. Els preus ronden els 70.000kip (sempre regatejables depenent dels dies que l’agafis i de les teves habilitats com a comercial).

Les semiautomàtiques són un pèl diferents, cal canviar de marxes però no hi ha embrague. Si no n’has portat mai cap, al principi es fa una mica estrany, però al cap d’uns quants quilòmetres ja està tot controlat. El preu d’aquesta és de 50.000kip les de 110cc i de 40.000kip les de 100cc. No és una mala idea donar una volta al poble o en una zona tranquil·la abans de començar la ruta.

Bolaven Plateau
Honda Wave 110cc

Estat de la carretera

L’estat de la carretera és bo en tot el recorregut tenint en compte que estàs a Àsia. La major part de la ruta està asfaltada, però això no implica que no hi hagi forats en mig de la carretera, molta grava, borals de més de mig metre, etc. L’altre punt a tindre en compte són els camions i vehicles grans, tot i que en aquesta zona vigilen una mica més, no com a Vietnam que et volen matar, millor anticipar-se i deixar-los passar. No és dels llocs més complicats per conduir d’Àsia però és freqüent veure algun accident. Els llocs a tindre més en compte són:

  • Voltants de Pakse; sol haver-hi més trànsit i els vehicles van ràpid per segons quins llocs.

  • De Paksong a Pakse; la carretera combina asfalt, grava i forats amb un trànsit considerable en segons quina hora del dia. Cal vigilar amb els avançaments dels cotxes i dels busos que vénen de cara. Evitar fer-ho de nit.

Bolaven Plateau
On the road

És segura la ruta?

La resposta és Si, però cal tindre en compte que s’han donat casos de robatoris de motos, alguns amb violència, així que convé estar alerta i no fer ximpleries.

Sempre, sempre, sempre, cal deixar la moto en pàrquings vigilats (això vol dir, la majoria de vegades, pagant), tant a guest house com a les entrades de les cascades, ja que per voler-te estalviar 0,5€, la broma et pot sortir cara. Un punt negre de la ruta és la cascada Tad Katamtok, diuen que és molt maca però també és on han “desaparegut” més motos i en algun cas amb violència, així que nosaltres no recomanem anar-hi. Per la resta tot tranquil, però amb seny.

Nota: a la botiga de lloguer de motos Miss Noy cada tarda, un noi belga, fa una xerrada explicant la ruta i donant informació sobre aquesta, val la pena anar-hi. En principi et fa la xarrada perquè després li lloguis la moto, evidentment, però el problema és que et demana el passaport o 1.000$ com a fiança, i per això no li vam llogar a ell. El mapa que et dóna amb les anotacions que tu vas prenent se’l queda ell, així que memoritza una mica i llestos!

Bolaven Plateau Map - The Loop
Mapa de la zona Bolaven Plateau

Mecànics, gasolineres i ATM

  • Mecànics: no vam necessitar-lo, però vam veure que a cada poble n’hi ha un. Si tens algun problema amb la moto hauràs de demanar ajuda a algun local i ell t’indicarà quin és el més proper.
  • Gasolineres: n’hi ha una oficial cada dos per tres, però si per mala sort et quedes sense, els locals tenen sortidors propis, segur que més car però et solucionarà el problema. Per fer la volta curta de dos dies, amb un dipòsit n’hi ha prou, i per fer la llarga de tres dies amb dos dipòsits creiem que es pot fer. El consell que donem és que l’últim dia no ompliu a tope la moto i si veieu que no arribeu poseu 5.000kip.
  • ATM: durant tota la ruta no n’hem vist masses de caixers automàtics, el millor és portar diners a sobre i no haver-se de preocupar dels diners. Calcular 250.000kip per dia dues persones, n’hi ha més que suficient.

Despeses:

  • Entrades: Tad Yunag i Tad Fane 10.000kip persona i 5.000kip moto. Tad Champi 5.000kip persona i 3.000kip moto. Tad Lo gratis.
  • Quilòmetres de la ruta: dia 1: 90km, dia 2:
  • Gasolina: un dipòsit 20.000kip
  • Allotjament: 50.000kip
  • Menjar: esmorzar 30.000kip, dinar 25.000kip i sopar 35.000kip, preus per a dues persones.

5 thoughts on “La Bolaven Plateau, cascades i camps de cafè

  1. Ei, sembla que hem estat per Laos simultàniament! El que nosaltres anem una mica més endarrerits amb el blog. Aquests dies que estem de “descans” l intentarem posar al dia.
    Nosaltres no vam fer tota la ruta de Bolaven Plateau perquè per la tarda ens va sorgir l’opció de visitar la fàbrica cafetera de Dao, així que vam decidir dormir per la zona. Només vam fer de Pakse a Paksong. El que sí que vam parar a visitar una plantació local de cafè i després vam compartir unes beerlao amb els treballadors de l’empresa Volvo que ens van deixar acampar al pati del xalet-oficina que tenen. Lo de visitar la fàbrica, al final, no va poder ser perquè haviem de tornar a Pakse a parlar amb el director i ja no ens donava temps de fer-ho sense haver de pagar un dia més de moto. Una llàstima però bé, no sempre surt tot bé.
    Per on pareu ara?
    Fuet, Mate i Arros

    M'agrada

    1. Bones Fuet, Mate i Arròs! No sabíem que estàveu per Laos, molt bé, ens va encatar, tot molt tranqui i els paisatges brutals! nosaltres estem a Cambodja, a Phnom Penh,molt interessant també i dema cap al sud aviam com va la cosa. Quia ruta fareu ara? baixareu cap a cambodja o esteu pujant cap al nord de Laos?

      Una abraçada macus!! Aviam si ens trobem i intercanviem experiències.

      M'agrada

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s