El Parc Històric d’Ayutthaya

Ayutthaya és una de les ciutats més interessants i més visitades de Tailàndia. Va ser declarada Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO l’any 1991. Situada entre els rius Chao Phraya, Pasak i Muang, alberga les ruïnes històriques de l’antiga capital de Siam (l’actual Tailàndia). Actualment, és una delícia visitar els temples i les ruïnes tot descobrint els seus encants i imaginant com devia ser la vida en aquella època.

La seva proximitat amb Bangkok fa que sigui fàcil arribar-hi en mini van o amb autobús. Molta gent fa la visita en un dia sense passar la nit a la ciutat, cosa que nosaltres no recomanem, ja que Ayutthaya té alguna coseta més que el parc històric.

La ciutat d’Ayutthaya va ser fundada l’any 1350 pel rei U-Thong, fent-la capital del seu regne, el regne d’Ayutthaya o de Siam. El 1767 va ser destruïda per l’exèrcit birmà durant la guerra birmana-siamesa, on van ser raptats la major part de la família reial i unes 90.000 persones. Les ruïnes de la vella ciutat són actualment el Parc Històric.

Preus dels temples

Cada temple es paga per separat a l’entrada, encara que n’hi ha molts de gratuïts, i el preu oscil·la entre 20 i 50 bhats. També es pot comprar a les taquilles un pack de 6 temples per 220 bhat (cosa que nosaltres no vam fer, ja que no ens hagués sortit a compte).

Com moure’t pels temples

La forma més recomanable i barata de veure els temples és amb bicicleta, el lloguer per un dia sencer va entre els 20 i 50 bhats, i pots veure tots els temples de la ciutat nova perfectament. Una altra opció és llogar moto, el preu és entre 150 – 200 bhats, i així poder anar a veure també els temples que estan més allunyats. També es pot contractar un tuk-tuk per 900 bhats el dia (preu vist en un establiment) i que et porti a fer la ruta de temples destacats.

Nosaltres ho vam fer tot caminant, ens agrada estirar les cames de tant en tant, i en un dia sencer i un matí van poder veure tot els temples que ens havíem proposat, tot xanet xanet.

Quins temples no et pots perdre

Escollir els temples a visitar no és senzill, el centre històric està ple de temples budistes, ruïnes i estupes; per això creiem que pot ser de gran ajuda comentar els més interessants per nosaltres. L’ordre dels temples que mencionem l’hem fet en funció de la ruta que hem fet, no pas de la importància que tenen.

• Wat Mahatat

És el temple més visitat d’Ayutthaya, i no és pas degut a les ruïnes, que estan fortament castigades per les invasions birmanes i el pas del temps, sinó pel cap del buda abraçat per les arrels d’un arbre centenari; és impressionant i la imatge és molt potent. Aquesta fotografia es pot veure en qualsevol promoció del país. La resta del complexe no és gran cosa, comparat amb la resta de temples de la zona. Destaquem un buda principal rodejat de budes sense cap i alguna estupa inclinada que s’aguanta pels pèls.

Preu: 50 bhats

• Wat Phra Si Sanphet

És el temple més gran d’Ayutthaya que destaca per les tres estupas blanques alineades entre si, construïdes al s.XV, amb la finalitat de realitzar rituals reials; es creu que dins les pagodes hi ha les cendres dels reis Trailok, el Borom Ratchathirat III i Rama Thibodi II. A més a més, dins les estupes hi havia una estàtua de buda de 16 metres d’alçada recobert amb 250 kg d’or, que els birmans es van encarregar de fondre en una de les seves invasions.

Preu: 50 bhats

• Wat Lokayasutharam

Del temple no queda pràcticament res, però si que es pot contemplar un dels budes reclinats més grans del complexe, amb 42m de llarg per 8m d’alt, és una estàtua molt gran construïda als inicis d’Ayutthaya. Normalment el buda està vestit amb una túnica taronja, color del budisme, però quan i vam anar no la duia, suposem que pel fort vent que feia aquell dia.

Entrada gratuïta.

• Wat Chai Watthanaram

Wat Chai Watthanaram (o el temple del llarg i gloriós regnat) és el temple fortificat més ben conservat d’Ayutthaya. Fa només 40 anys el temple estava cobert per la selva, actualment és el que està més ben conservat. Consta d’una torre central de 35m d’alçada i d’altres pagodes dins una superfície quadrada d’estil Khemer. Segons els historiadors, és l’estructura més emblemàtica de la influència budista a Tailàndia.

Preu: 50 bhats (Nota: Es pot veure perfectament des dels afores del recinte, nosaltres no vam pagar).

• Wat Phutthaisawan i Wat Phanan Choeng

Aquests dos temples els vam veure des de l’altra banda del riu, dins l’illa on queda el centre històric d’Ayutthaya. Els dos temples compten amb un embarcador per travessar el riu i poder fer la visita que finalment no vam fer. Després de visitar Bangkok, Chang Mai i Chang Rai i Luang Prabang, estem saturats de temples.

El Wat Phutthaisawan destaca per les seves dues torres blanques i el temple budista típic tailandès, amb la teulada de colors i detalls daurats. El Wat Phanan Choeng destaca per la figura de buda daurat de 19m d’alçada i els seus 84.000 budes que cobreixen les parets dels voltants.

• Wat Yai Chai Mongkhon

Situat fora del centre històric, el Wat Yai Chai Mongkhon va ser un dels primers temples més importants d’Ayutthaya, construït amb la finalitat d’albergar monjos de Sri Lanka. Aquest temple és característic per la seva gran estupa central, a la qual es pot pujar, amb les seves 4 estupes situades a la base quadrada. Hi ha múltiples estàtues de buda que rodegen l’estructura central. També hi ha un buda reclinat pels voltants del temple.

Preus: 20 bhats

Mercats

A banda de pels temples, Ayutthaya destaca pels seus mercats, que faran que la visita sigui encara més entretinguda i perquè no, quedar-t’hi un dia més.

• El Night Market

Qualsevol ciutat asiàtica que s’aprecïi ha de tenir un Night Market, i com no podia ser d’una altra manera, Ayutthaya, en té un! I vaja si el té. És un mercat de carrer enorme, on les paradetes s’apoderen de la nit i omplen el centre de la ciutat d’olors, colors, ambient i ofertes de tot tipus. Destaquem les paradetes de menjar on fan barbacoes, sopes, fideus, patates fregides, gelats i insectes! Però també venen roba, mobles, sabatilles… entre mil coses més, i pots veure coses molt boges, com pagar per donar el biberó a unes pobres cabretes tancades a una gàbia, afamades i espantades…

Si la teva idea és passar la nit aquí, no pots deixar de passar pel night market i envoltar-te de vida local 100%.

• Mercat flotant

Per nosaltres no és un mercat flotant, ja que ens inmaginàvem moltes barquetes plenes de menjar, roba, o el que sigui que venguin. El mercat “flotant”, en realitat, és simplement un mercat situat a una espècie de llac, on les barques no circulen per vendre productes, sinó que serveixen per traslladar els turistes. El destaquem per la tranquil·litat, no vam veure massa gent i les botigues estaven molt cuidades i amb preus molt econòmics.

El mercat està situat als afores del centre històric i en principi obre cada dia.

Mercat Local

A prop de la parada de mini vans hi ha el mercat local, on va a comprar la gent de la ciutat. Aquí és molt poc habitual veure turistes i l’ambient és 100% tailandès. Destaquem les paradetes de menjar amb preus locals i la fruita. També hi han parades de roba, xancletes, ximpleries variades, or, etc.

Com arribar Ayutthaya

Ayutthaya està situat a 70 km al nord de Bangkok, es tarda més o menys 1 hora i mitja en arribar, sempre depenent del trànsit a la sortida de la capital, que sol estar força carregat. Per arribar-hi hi ha diverses opcions, bus, mini van i tren. Ens vam decidir per la mini van; el preu és de 60 bhats persona. L’estació principal d’on surten les mini vans a Bangkok és la Mo Chit Bus Terminal (Chatuchak), a prop del mercat de Chatuchak linccccccccccccccc. Per arribar-hi des de Kao San, es pot fer amb l’autobús públic número 3 que per 6,5 o 13 bhats (depenent de si és amb aire condicionat o no) et porta fins allí en una hora, i et deixa al costat. Un cop a l’estació, a les taquilles número 15, 16 i 17 es poden comprar els tiquets.

La parada de mini vans d’Ayutthaya és al centre i a prop d’una zona de guest house que és on ens vam allotjar (no molt lluny també hi ha l’estació de tren).

Important: és possible que a la taquilla on compreu els bitllets de les vans us vulguin cobrar un seient de més per posar les motxilles, això en cas que porteu motxilles de gran mida, digueu que no! Ús les poseu a sobre vostre i llestos, per una hora no passa pas res.

On Dormir

Ens vam decidir pel Tony’s Palace Guest House, molt a prop de la parada de mini vans. El preu és de 200 bhats per una habitació vella però molt ample, llit doble i lavabo compartit. Per connectar-te a internet has d’anar al bar, on es menja molt bé, tot i que és molt car, i allí hi ha el despatx d’en Tony que sembla el capo d’una màfia. Al costat del bar hi ha una piscina, no la vam fer servir, però tampoc està malament per fer un bany.

On Menjar

El menjar del Night market no és de la millor qualitat, però si que és un bon lloc per provar coses noves i veure les guarrades que mengen els locals. La majoria d’ofertes són en format pinxito o amb sopa, però hi ha de tot. És possible un pad thai a 20 baths 🙂

El Tony’s Palace també té restaurant i cuinen molt bé, l’únic inconvenient és que els preus són per guiris, això si, solen fer una oferta de phad thai per 45 bhats que recomanem 100%.

El nostre sopar de Nadal el vam gaudir just davant del nostre hotel, al restaurant Planet Earth, on vam menjar una pizza espectacular i un pa d’all amb formatge brutal, regat amb una bona cervesa. Si un dia decidiu pujar el pressupost, aquest és un bon lloc!

És important recordar que vagis amb cantimplora, per tot arreu a Tailàndia hi ha màquines per reomplir-la, per 1 bhat el litre. Free Plastic!!!

• Transport: Mini van de Bangkok a Ayutthaya 60 bhats.
  • Menjar: Pad Thai al night market 20 bhats; arròs i truita 50 bhats; pizza 230 bhats.
  • Allotjament: Habitació doble gran i neta amb wc compartit 200 bhats.
  • Turisme: Entre 20-50 bhats els temples de pagament, entrada combinada de 6 temples 220 bhats.