Viure el Buddha’s Party a Yangon; primer contacte amb Myanmar

Yangón, que significa “ciutat sense enemics”, era l’antiga capital de Birmània o l’actual Myanmar però al 2005 va ser substituïda per Naipyidó, es creu que per tenir una millor posició estratègica davant d’una possible invasió.

Yangon (1).JPG

Les arribades nocturnes a les grans ciutats mai són bones, ho sabem per experiència, i si a més a més és a un país nou que encara no coneixem és encara pitjor. Així que el dia següent ens llevem ben d’hora per aprofitar el nostre únic dia a la ciutat, i amb la llum matinal poder contemplar com la ciutat es desperta, omplint els carrers de parades i paradetes, amb olles fumejant escalfant la sopa dels noodles matiners o l’oli de fregir rotis, mentre els monjos passegen descalços amb els seus hàbits taronges gastats, demanant almoina en silenci, sense parar ni un segon l’intens trànsit de motos, cotxes i camionetes. poc a poc comencem a entendre la ciutat.

Yangon (15).jpg

Ens ha sorprès el mal estat en general dels edificis, i sobretot, de la brutícia dels carrers, de la quantitat de merda acumulada a les cantonades. El pitjor de tot, i que es repeteix a cada carrer, a cada zona del país, és el color vermell que omple el terra de l’antiga Birmània, sent la causa les escopinades dels mascadors de bètel, el vici nacional del país, que consisteix a mastegar una fulla de bètel amb trossets d’areca (una palmera tropical), que és estimulant i addictiu, i una bona marranada.

Yangon (10).JPG

Per altra banda, ens ha enamorat la seva gent, agradable, simpàtica i sempre amb un somriure als llavis, normalment discret i curiós. Les mirades tímides es creuen amb els teus ulls, i els més atrevits es llencen a saludar-te amb un “Mingalabar!”, i tant ho poden fer quan passes pel seu costat, des de l’altra punta del carrer o anant amb moto i aixecant el braç. Hem de dir, que vam tenir la gran sort d’estar a Yangón el millor dia de l’any segons els birmans que ens vam trobar, el dia 1 de gener. Aquest dia és el “Budda’s Party”, i uns 18.000 monjos de tota la província de Yangón van arribar-se a la ciutat, concretament a la Shwedagon Paya, que és un dels llocs més sagrats del budisme. Aquí vam poder veure, viure i participar en una espectacular ofrena que expliquem en breus amb més detall i que mai oblidarem.

Que veure a Yangón en un dia

Nosaltres vam decidir dedicar-li un sol dia, això si, molt intens! Aquí us expliquem la ruta xanetxanet d’un dia per Yangón.

Després d’esmorzar rotis i chais (per 90 cèntims per cap!) al Golden Tea, ens posem a caminar direcció a la pagoda més gran de la ciutat, i la més important, la Shwedagon Pagoda. En els quatre quilòmetres que fem de camí podem descobrir la ciutat, cosa que agafant un autobús o un taxi no fas pas. Això si, a mesura que avança el temps, el sol pica que dóna gust. Quan comencem a estar a prop de la pagoda no parem de veure autocars i més autocars, sense saber si això és normal o no. Quan arribem a l’entrada principal ens adonem que no és normal. L’accés està tancat, hi ha militars armats per tot arreu, diverses catifes vermelles amb estands a banda i banda, que connecten on nosaltres estem fins a la pagoda (o això creiem). Pels voltants hi ha desenes de birmans ben mudats resguardant-se del sol, esperant a no sabem que exactament. Preguntem als guàrdies i ens diuen simplement que no podem passar avui fins a les tres de la tarda, i nosaltres no discutim pas, les escopetes ens fan marxar de pressa, no fos cas que algú es despistés i premés el que no toca.

Decidim seguir caminant direcció a altres temples que hi ha a la vora, això si, tot ple de gent i el terra ple de catifes. Arribem a la Maha Wizaya Pagoda, on vam poder veure com els creients feien una classe d’ofrenes que no havíem vist abans. Quan sona la musiqueta, una carrossa puja amunt pels aires fins a entrar per una finestreta que hi ha a dalt de la pagoda (que estava en restauració). A dins de la carrossa els fidels hi dipositen unes caixetes de fusta amb diners a dins. Va ser entretingut seure al mig del recinte i contemplar una estoneta el petit espectacle.

Fem una mica més de camí i arribem just davant de la Kyaethoon Pagoda. En aquest punt és quan un senyor molt agradable ens explica que en menys de mitja hora comença una gran festa, ell ens diu la “Buddha’s Party”, i nosaltres encantats! Així que aprofitem per veure aquesta pagoda i ens disposem a buscar un lloc al carrer per veure la cerimònia. El carrer està ple, tothom va molt elegant i porta feixos de bitllets més que considerables, també hi ha paradetes amb saquets d’arròs, sobres de te o cafè i paquets de detergent, entre altres productes bàsics. I de sobte comencem a veure caminar els monjos, procedents de l’interior de la gran pagoda, desfilant a poc a poc, molts van amb un ajudant que els porta una bossa gran (plena de productes), i ells van amb una bossa més petita (plena de bitllets). Estan molt plenes quan passen per davant nostre, i més d’un utilitza una bossa nova per poder seguir demanant. Els creients no paren de donar, en silenci, encara que es nota l’ambient festiu, ja que les fotografies i els vídeos per recordar aquest dia no poden faltar.

DCIM100GOPRODCIM100GOPRO

A més a més, un parell de senyores ens donen paquetets de bitllets i ens diuen com ho hem de fer; hem d’anar descalços i dipositar un bitllet per monjo. I així ho fem. Vam ser de nou l’atracció de la zona, ja que no vam veure cap altre turista, i als monjos els feia molta gràcia que donéssim ofrenes, així que ens feien alguna pregunta durant la poca estona que paraven davant nostre. La veritat és que va ser un moment màgic, sense dubte el millor de Yangón, i va ser un gran inici per descobrir el nou país que ens espera.

És la senyora que ens va donar bitllets per fer les ofrenes

Això si, aquí vam comprovar com és de forta i potent la fe budista, com la gent, els creients, sempre estan donant, fent ofrenes, repartint almoines, quan la gran majoria de vegades són persones humils, on molts comparteixen el poc que tenen. I sembla també com els monjos sempre demanen, i sempre reben.

Desfilada de monjos amb les seves bosses carregades d’ofrenes

Seguim la ruta i arribem primer a la Ngahtatgyi Buddha Temple, construït l’any 1900, on el més destacat és el gran buda assegut que hi ha sobre una tarima, de 9,1 metres d’alçada. Molt a prop, hi ha la Paya Chaukhtatgyi, famosa perquè al seu interior hi ha la imatge d’un buda reclinat enorme, dels més grans del país, amb una llargada de 65,85 metres.

DCIM100GOPRODCIM100GOPRO

Parem per dinar, així agafem forces i ens amaguem una mica del sol, que pica de valent. Seguidament caminem fins al Parc Kandawgi, que no és espectacular, però serveix per passejar tranquil·lament, descansar sota una ombra i veure les cites romàntiques de les parelletes birmanes, asseguts a la gespa entre plàstics i ampolles.

Comencem a notar les hores de trote i agafem direcció la guesthouse, i de camí podem visitar una herència britànica, la Saint Mary’s Cathedral, el monument de la Independència i la nostra veïna, la Sule Pagoda, que serveix per pregar, fer ofrenes i de rotonda.

Per acabar el dia, després d’una dutxeta i una mica de relax, és moment de parar, fer una cerveseta i observar la fauna de la zona del Night Market i de Chinatown, ambdós situats molt a prop de la zona backpacker, ideals per sopar també.

carreró de chinatown

Com arribar-hi

Des de la frontera amb Tailàndia (Mae Sot – Myawaddy) hi ha busos que surten a les 9:30 i a les 17:30; Vam tenir mooolta sort i vam poder agafar el de les 9:30 per 12.000kips. A les 20h vam arribar a l’estació Aung Mingala Highway Station, a 20km del centre de Yangón. Vam haver d’agafar un taxi fins al centre per 8.000kip viatge (amb taxa nocturnitat i cap d’any inclosa). Hi ha busos que fan aquest recorregut per 200k, però vam estar buscant i rebuscant fins que ens van dir que l’últim era a les 19h, així que va tocar pagar taxi.

La ciutat també compta amb aeroport internacional i estació de tren; que connecta amb les principals ciutats del país, com Mandalay, Bagan i la capital.

Parada de bus de Myawaddy

Com Sortir

El més fàcil i econòmic, és anar a l’estació central Aung Mingalar Highway Bus Station amb bus local. El número 35 i 36 t’hi porten (són els que coneixem, suposem que n’hi haurà més) i s’agafen just al costat de la Sule Pagoda. El trajecte tarda una hora aproximadament, depenent del trànsit, i deixa ben bé a l’estació central.

Un cop a l’estació, és qüestió de buscar la companyia que et porti cap a la següent destinació. Per anar a Pyay ens va costar 50.000 per persona i vam sortir a les 11h.

Parada de bus de Yangon

On dormir

Les opcions més econòmiques estan pel centre, barri xinès i voltants de la Sule Pagoda. Ens vam quedar al Mahabandoola Guest House, moooolt justeta, per dormir i fugir. El preu de l’habitació és de 10$, llit doble i lavabo compartit. Només ens va agradar el preu i la zona on estava. Si busques alguna comoditat no cal ni que hi entris! El propietari parla anglès.

Altres opcions que teniem mirades per la zona son; 1415 Guest house, Agga Guest house i Agga Bed and Breakfast.

On menjar

Per esmorzar el Golden Tea és una gran opció, on fan dos rotis amb dos ous ferrats més un chai per 1400kips, menys d’un euruuuuuu!!!! Som molt fans d’aquest lloc, i el propietari és molt agradable i parla anglès.

El Night Market és un lloc perfecte per sopar, on hi ha infinitat de paradetes, de diferents estils.

On Beure

Per tot arreu hi ha cerveseries, on pots fer una gerra de cerves de tirador, Dagao o Myanmar Beer, per 800k (0,5€) i les típiques teteries, característiques per les seves taules mida classe de P3.

• Transport: Autobús Myawaddy- Yangón 12.000k; taxi Highway station- Sule Pagoda 8.000k; bus local 200k.
  • Allotjament: Habitació doble amb wc compartit per 10$ la nit.
  • Menjar: 2 rotis amb ou i un chai 1.400k; fried rice 1.500k; noodle soup 1.000k.
  • Turisme: No vam pagar entrada enlloc. La Shwedagon Paya estava tancada al públic aquell dia.