Mandalay, l’última capital real de Birmània

La ciutat de Mandalay és actualment la segona ciutat més poblada del país, amb més d’un milió d’habitants. Situada al costat del riu Irawadi, es troba al centre de la zona seca de Myanmar. Encara que la nova capital del país, Naypyidaw, està creixent, Mandalay és el principal centre econòmic, educatiu i sanitari del nord de Myanmar, i és considerada el centre de la cultura birmana.

Quan escoltes el nom de la ciutat, Mandalay, és molt fàcil pensar en una ciutat exòtica, tradicional, amb encant. A més a més, sabent que va ser l’última capital reial de Myanmar entre els anys 1861 a 1885, i que l’escriptor Rudyard Kipling va dedicar-li un llibre, “Carretera a Mandalay”, no dubtes ni un moment del seu potencial. Malauradament, el nom li queda moooolt gran a aquesta gran ciutat asiàtica, bruta, bulliciosa i amb poca personalitat. Les grans ciutats no són el nostre fort, ho reconeixem, però realment a Mandalay li ha faltat alguna cosa perquè ens semblés una parada obligatòria en la ruta pel país.

També cal recalcar que on rau l’encant d’aquesta parada no és a la ciutat mateixa, sinó als seus voltants: Amarapura, Sagaing i Mingun són els pobles més destacats dels voltants. Nosaltres vam decidir visitar solament el pont U-Bein d’Amarapura, ja que les altres parades són per veure més budes, més pagodes i més temples, i d’això, francament, en comencem a tenir un tip. Vam preferir dedicar les hores a voltar per la ciutat, buscant el dia a dia dels seus habitants i l’autenticitat dels seus carrers.

El que recordarem amb més carinyu de Mandalay és la posta de sol a la Mandalay Hill i les seves converses amb els joves monjos budistes, que pujen al temple per practicar el seu anglès tenint converses amb els turistes. I tampoc oblidarem les paradetes de menjar del carrer hiperbarates i delicioses.

Que fer a Mandalay

• Mandalay Hill

El top one de la ciutat és el Mandalay Hill, turonet que a dalt de tot té un temple amb la Sutaungpye Pagoda i si poden veure les millors vistes de tota la ciutat. Per arribar a dalt s’han de pujar moltes escales, passant per diferents temples i estàtues de buda, que fan el camí més entretingut i interessant (també hi ha un ascensor que et puja a dalt). El millor moment del dia és a la tarda per veure la posta de sol, ja que, a més a més i com a regal, els monjos budistes es reuneixen al temple per parlar amb els turistes i així practicar el seu anglès.

• Prendre un Chai

Una de les coses que no et pots perdre és el de fer un chai (el te indi per excel·lència) a les tauletes d’alguna paradeta del carrer. És la millor manera de veure el caos de la vida local, i per descomptat, degustar un deliciós te.

Mandalay (6).JPG

• Mercat Local

Els mercats són l’essència d’Àsia, a cada poble, a cada racó, a cada ciutat, es pot trobar un mercat, que per descomptat és caòtic, amb un ritme frenètic i pausat alhora, amb gent amunt i avall carregant caixes i sacs per tot arreu, intentant comprar, regatejant o veient la vida passar. Està situat al costat de la plaça del rellotge, és un edifici de tres plantes i es reconeix molt fàcilment l’entrada, ja que està plena a vessar de motos, tuktuks, camionetes, paradetes i trastos que no et deixaran passar.

• Mandalay Palace

No vam entrar-hi perquè el preu és de 10$!!!, però sí que vam passejar pels seus voltants. És un dels pocs llocs a Mandalay on pots caminar tranquil·lament sense esquivar cotxes, motos, etc… S’hi veu molta gent corrent o fent exercici pel carrer de vianants que l’envolta.

Pels voltants de Mandalay

• U-Bein Bridge

Situat a Amarapura, poblet a 10 quilòmetres al sud de Mandalay, hi ha el pont més llarg fet amb teca (de l’arbre tectona grandis), que fa 1,2 quilòmetres de longitud. Va ser construït l’any 1849 i té uns 1000 pilars que l’aguanten, encara que alguns han estat substituïts per formigó degut al pas del temps i a les inclemències de l’aigua. En l’època seca el pont es deixa veure al complet. No ens va acabar d’entusiasmar, però ens va deixar una molt bona posta de sol.

Mandalay (7).JPG

Curiositats

Una de les coses que més ens ha sorprès d’aquesta gran ciutat, és que a les voreres de carrers grans i petits de moltes zones, també on estàvem allotjats nosaltres, hi ha com unes piles d’aigua on la gent aprofita per dutxar-se, per rentar la roba o els plats. Ens va cridar molt l’atenció veure com en mig d’un carrer molt transitat, amb moltes paradetes, botigues, és a dir, amb molt moviment, hi havia una senyora tapant-se el cos amb un sarong embolicat dutxant-se tan tranquil·lament entre el caos general.

Com arribar-hi

Nosaltres vam arribar-hi des de Bagan en un mini bus molt ben parit de l’agència Apex Express, que per 9.000k ens va deixar a la mateixa porta de l’hotel. Vam comprar els bitllets a la mateixa guesthouse de Bagan al mateix preu que a la parada de busos.

Mandalay (9).JPG

On Dormir

La zona motxillera està situada entre l’avinguda 80 i 84, i la 23 amb la 26, a prop del Mandalay Palace. Per aquesta zona és fàcil trobar allotjament on dormir a un preu raonable (sobre els 12 i 18USD) per ser una ciutat gran i estar a Myanmar.

Ens vam quedar al ET Hotel, situat a l’avinguda 83 amb la 23-24, per 15$ la nit en una habitació amplia, lavabo privat, aigua calenta, wifi dolent, ventilador i esmorzar inclòs (ous amb torrades, plàtan i cafè o te). L’hotel està net i el personal és molt agradable. Les habitacions amb aire condicionat valen 18$. Vam arribar sense reserva.

Altres opcions que portàvem mirades per la zona són; Hotel Mahar, Nylon Hotel, Garden Hotel i Royal Guest House.

On menjar

Marie Min Vegetarian Restaurant: És un restaurant per turistes que no és car si saps triar bé. De totes maneres cuinen amb amor i tenen plats diferents dels més econòmics de batalla. Vam fer un curri de carabassa amb dos arrossos molt bo per 5.000k (3 euros) els dos.

A la cantonada entre els carrers 83 amb 26, al vespre-nit, es posa una paradeta de rotis, arrossos i “burritos a l’estil indi” molt bo i econòmic. Tenen moltes tauletes i ho tenen ple sempre!

Pan Cherry Indian Restaurant: Restaurant indi on vam menjar un thali a l’estil birmà molt bo i molt complet.

• Transport: mini bus Bagan – Mandalay de porta a porta de l’hotel 9.000k, 4 hores.
  • Allotjament: Et Hotel per 15USD nit amb esmorzar inclòs.
  • Entrades: Mandalay Hill 1.000k persona.
  • Menjar: curri vegetarià i dos arrossos 5.000k; rotis amb dahl 800k; chai 200k; thali birmà 2000k.