Pyin Oo Lwin, pròxima parada

Ciutat petita de 80.000 habitants, Pyin Oo Lwin (que es pronuncia Piolín), situada a 67 quilòmetres de Mandalay, és el destí perfecte per escapar de les altes temperatures a l’època de màxima calor a Mandalay i rodalies.

Va ser fundada com una estació de muntanya pel capità britànic May, convertint-se en la capital estival dels britànics a causa del seu clima fresquet, i actualment els turistes nacionals omplen els seus carrers durant els mesos més calorosos, entre març i maig.

Vistes de Pyin Oo Lwin des de l’hotel 😉

Va ser batejada amb el nom de Maymyo, myo significa en birmà població, traduint-se com a “població de May”, el capità britànic. Després de la segona guerra mundial, quan els anglesos van “marxar”, els birmans van canviar el nom de la ciutat per el de Pyin Oo Lwin.

I si nosaltres hem arribat fins aquí, és bàsicament per agafar el tren que et porta a Hsipaw, que connecta Mandalay amb Lashio. Aquest tren passa per l’aqüeducte de Gokteik, que és el més alt de Myanmar i va arribar a ser el segon més alt del món. Si vols saber més sobre aquesta aventurilla, clica al següent linc, “Aqüeducte de Gokteik”.

El tren que fa el recorregut Mandalay- Lashio

Que fer a Pyin Oo Lwin

El poble en si no té res de l’altre món, és petit, amable, tranquil i fa un clima fresquet que de tant en tant ja ens agrada. Es pot visitar en una tarda, que és el que vam fer nosaltres, ja que vam arribar-hi al migdia i l’endemà al matí agafàvem el famós tren.

• Torre Purcell (la torre del rellotge)

Construïda l’any 1936, aquesta torre es troba al centre de la ciutat, marcant les hores amb exactitud a la població asiàtica a la qual el temps precís no els preocupa tant com als seus colons britànics.

• Mercat central

Com sempre, perdre’s pels carrerons del mercat local és imprescindible quan es visita una ciutat o poble asiàtic. S’hi pot trobar de tot, carn, peix, fruita, verdura, comestibles varis, roba, flors i més coses que no et pots ni imaginar. Destaquen les maduixes de Pyin Oo Lwin, que es poden trobar fresques si és temporada i sinó en forma de melmelada o seques.

• Edificis colonials

Caminant pel poble es poden veure algunes esglésies i edificis del característic estil arquitectònic colonial britànic. Es troben cap al sud-est de la població, rodejats de vegetació i en molt bon estat de conservació, ja que encara s’utilitzen.

Piolin (8).JPG

Curiositats de Pyin Oo Lwin

De cop, en aquesta petita ciutat, les carrosses a l’estil “Cenicienta” britànica arrossegades per cavalls omplen els carrers, i serveix tant de transport per turistes com pels mateixos locals. Fa molta peneta veure als pobres animals al mig de la via principal, entre soroll de cotxes i camions, sense entendre perquè carai no estan lliures a un lloc verd i tranquil.

Al carrer principal, davant de la torre del rellotge, hi ha moltes botigues de dolços típics indis, on a davant es pot veure algun autobús que ha deixat baixar a tots els seus clients per buidar la botigueta. Nosaltres vam degustar de nou, després de tant de temps i per 200k la boleta, els deliciosos Gulab Jamung, una bomba de sucre irresistible.

Com arribar-hi

Des de l’avinguda 27 amb la 82, a Mandalay, és possible agafar una furgoneta compartida per 1.500k persona. El trajecte tarda entre 3 i 4 hores, per fer …67km!! El camí és mogudet i, a més a més, actualment fan obres a la carretera, així que esperem que millori en els pròxims mesos.

També es pot arribar a Pyin Oo Lwin amb el famós tren que passa per l’aqüeducte de Gokteik des de Mandalay. Però no ho recomanem per tres raons; la primera és que el tren surt a les 4 de la matinada, la segona és que va molt lent (encara que la carretera també, així que potser són dos motius solament), i la tercera és per veure el poble de Pyin Oo Lwin, que no és la bomba però es respira millor que a Mandalay.

Des de Hsipaw el recorregut és a la inversa, o tren o bus.

On dormir

El poble és petit i no hi ha massa competència hotelera, les ofertes són molt cares pel servei que ofereixen, més que en altres llocs de Myanmar.

Finalment vam decidir fer el pijo i ens vam allotjar al Bravo Hotel per 18 $!!!! Quin despilfarrooooo!!! Això si, hi vam estar molt bé. Lavabo privat, aigua calenta (la vam fer servir, i molt), neta, habitació amplia, televisió, mini bar, refil d’aigua a l’entrada i esmorzar inclòs de 7:30 a 9h del matí, això si, és Myanmar, la wifi anava molt lenta. Recalcar que ens demanaven 30$, i vam regatejar una llarga estona.

Ens vam estar mirant altres hotels com el Grace Hotel 2, on hi ha habitacions per 15$ més aviat brutes, amb lavabo inclòs i esmorzar, però no ens van acabar de fer el pes. I el Gold Dreams, amb diverses ofertes, habitacions de 10$ on només hi ha un llit i prou, de 14$ amb lavabo i sense aigua calenta i de 20$ amb AC, televisió i aigua calenta.

Tots aquests hotels estan al mateix carrer, molt a prop de la torre del rellotge.

On menjar

El Family Restaurant el vam trobar per recomanació de la Lonley Planet i ens va encantar. Vam demanar un “fried vegetables” per compartir i dos arrossos i ens van portar 5 tipus de verdures diferents, una sopeta de llenties per cada un, diferents salses (picants totes, of course) i ens van deixar l’olla sencera per repetir les vegades que volguéssim. Tot per 3.400k, una mica més de dos euruuusss!!!

El “La Yone” el vam trobar per casualitat, està molt a prop de la plaça del rellotge, en un dels carrers que es fica cap al centre del poble, i el reconeixereu per les lletres vermelles i el símbol del conill de Playboy a la lletra “O”. Els plats de la carta són econòmics, les racions espectaculars i vénen acompanyats d’un caldo de la iaia, que amb el fred entra molt rebé. Si vols te, te’l posen gratuïtament. A més a més, tenen Myanmar Beer de barril al preu que toca, puntazo 😉

Piolin (2).JPG
“Fried Vegetable” al Family restaurant

• Transport: furgoneta compartida Mandalay- Pyin Oo Lwin per 1.500k; seient al tren ordinary class entre Pyin Oo Lwin- Hsipaw 1.200k.
  • Menjar: dos plats d’arròs i mil platets de verdures 3.400k; sweet and sour tofu 1.800k; cervesa de tirador 800k.
  • Allotjament: habitació doble amb esmorzar inclòs (per nosaltres tot de luxe) per 18$.