Viaducte de GokTeik, el tren de les alçades a Myanmar

En aquest punt del viatge decidim canviar el bus, que tantes “alegries” ens ha donat en aquest país, pel tren! No ens volem perdre l’oportunitat de viatjar amb un tren birmà, i encara menys de veure les vistes que hi ha des del Viaducte de Gok Teik, el tram més espectacular del trajecte, amb 689 metres de longitud. Va ser a la seva època el viaducte més alt del món, i actualment és el segon més alt del món; el primer de Myanmar. Construït pels britànics l’any 1903, enllaça Mandalay amb Lashio en un recorregut que dura unes “còmodes” 15 hores, aproximadament.

El tren en concret consta de 6 vagons de passatgers de color grocs vintage, la màquina és vermella i blava i encara funciona amb gasolina; nou de trinca no és, està atrotinat i una mica deixat, amb els interior de fusta. A més a més, es mou com una barca durant tot el trajecte; per sort quan passa el tram del viaducte redueix força la velocitat.

El recorregut transcorre entre boscos i conreus, poblats rurals, famílies i nens que et saluden efusivament amb la mà al pas del tren, gossos que esperen alguna cosa per endrapar quan aquest s’atura, estacions molt senzilles i amb encant on es pot veure la gent pujar i baixar amb tots els seus “trastos”. Els venedors ambulants, que es troben tant a dins del vagó com a les estacions, ofereixen de tot i més per menjar i beure.

Venedores de noodles, blat de moro, cafè, coca-cola etc…
Paradetes de noodles a les estacions
Vistes d’alguna plantació d’arròs

Vam fer Pyin Oo Lwin – Hsipaw, en unes 6 hores i pico, en un recorregut força agradable i entretingut, és veritat que el tren va lent, però a nosaltres no se’ns va fer llarg en cap moment.

Passant pel viaducte de Goktiek
vistes del final del tren

Informació Útil

El tram de 67km entre Mandalay i Pyin Oo Lwin (o a la inversa) no el recomanem, primera perquè surt de Mandalay a les 4 de la matinada (a la inversa s’arriba a les nou de la nit) i segona perquè el trajecte dura 4 hores i diuen que no té gaire encant. Per carretera es fa amb només 2 hores, o això diuen, ja que nosaltres ens vam trobar obres i vam trigar més o menys les mateixes hores que amb el tren; esperem que les obres acabin aviat ja que segur, serà un moment.

Els millors seients per veure les vistes del viaducte de Gok Teik són els que donen a la part interna de la corba; banda esquerra si vas direcció Lashio, banda dreta si vas direcció Mandalay. Important demanar-li al venedor dels tiquets.

Els tiquets es poden reservar el dia abans passant per l’estació o fer-ho “una hora abans” de l’hora de sortida del tren. Nosaltres vam preferir reservar el dia abans, vam pensar que així ens donaria temps a menjar l’esmorzar de l’hotel inclòs en el preu de l’allotjament, i de pas ens vam assegurar el lloc.

Hi ha dues categories; Upper class amb seients tous i mirant cap endavant i els Ordinary class amb seients de fusta uns mirant als altres. Nosaltres vam fer Ordinary class i a part d’anar molt bé, estàvem sols, la resta de turistes estaven a l’altre vagó. Recomanem Ordinary class, no pel preu, ja que les dues són molt barates (veure a la foto).

Ordinary Class
gok tiek train (2)
No es veu gaire bé, però són els preus

Hi ha dos trens al dia, un direcció a Lashio i l’altra a Mandalay, si el que vols és veure el viaducte i tornar el mateix dia, si surts de Mandalay o Pyin Oo Lwin, has de saber que a la parada on es troben els dos trens és Nawng Peng (com a mínim quan i vam anar nosaltres) allí pots canviar de tren i tornar al punt de partida.

gok tiek train (1)
Horaris dels dos trens que hi ha al dia