Mr. Hsipaw

Arribem amb bones vibracions al poble de Hsipaw, després d’un viatge amb el tren que passa pel Viaducte de GokTeik, del qual tenim bons records. Aquest és un poble tranquil, on el nom de “Mr” s’ha apropiat de tots els establiments de la zona, Mr. Food, Mr. Book, Mr. Shake, Mr. Pizza, Mr. Charles… és la marca indiscutible del poble.

El poble de Hsipaw (es pronuncia “sipó”) és la capital de l’estat de Shan, situat just a la llera del riu Myitnge, rodejat de muntanyes i vegetació. El poble en si no és espectacular, però és agradable i té diverses coses per visitar molt a prop, i també algunes una mica més lluny per fer un xic d’exercici, que va bé per contrarestar les hores en tren i bus.

Tot i ser un lloc conegut, no és un molt turístic, i no ha perdut el seu encant, de moment, ja que sortint dels carrers principals hi ha el típic mercat local sempre caòtic, deixat i en moviment, cases de fusta amb tancats de bambú on encara extreuen l’aigua dels pous, nens curiosos saludant efusivament i practicant el “hello” i el “bye bye” i la gent dutxant-se i rentant la roba al riu amb les gallines corretejant al voltant.

Per a nosaltres ha estat el típic lloc on els dos dies que volíem estar-hi s’han convertit en cinc, i tan a “gustito”.

Caseta típica de la zona, que no falti la roba estesa

Que fer a Hsipaw

El primer dia vam anar a Little Bagan, que solament comparteix el nom amb els meravellosos temples de Bagan, és un bon lloc on passejar entre algunes pagodes que encara queden en peu, saludar als locals que viuen a la zona i a algun monjo que corre per allí; la pagoda amb l’arbre literalment a sobre és el que més ens va agradar, tenia un aire al temple Ta Prohm de Cambodja. Per allí a la vora hi ha el Shan Palace, la casa de l’últim rei de la dinastia Shan, que obre al públic de 3pm a 5pm a donació, aquell dia no va obrir i no la vam poder veure. Just darrera del Shan Palace hi ha la noodle factory, que a primera vista sembla que sigui un taller de motos o alguna cosa similar, però se suposa que fan els noodles shan típics de la regió, llàstima que quan vam arribar una màquina s’havia espatllat i l’estaven arreglant. A la tarda vam anar al Sunset Hill on vam veure una bonica posta de sol amb Hsipaw i les muntanyes de fons.

Little Bagan a Hsipaw
Arbre que creis sobre el sostre de la pagoda
Posta de sol des del Sunset Hill

El segon dia vam anar pels voltants de Hsipaw. A 5km (una hora i poc) hi ha la Nam Tuk waterfall, que per a sorpresa nostra encara baixava força aigua, tot i ser època seca, molt maca i alta; l’única pega és que per arribar allí s’ha de passar entre el “basurero” del poble. No gaire lluny hi ha una “hot spring” que la vam anar a veure per curiositat, però no ens hi vam ni banyar, una pena que la gent del poble l’utilitza per netejar la roba i banyar-se, deixen tota la merda per allí… està ple de plàstics dels productes de neteja.

Nam Tuk Waterfall

El tercer dia el volíem destinar a visitar el poble de Ban kham Village (o Pan Kham) a 15km del centre, ha de ser un bon lloc per fer una excursioneta, veure paisatges i conviure amb els locals de la zona, però el mal de panxa ens va agafar fort i vam decidir descansar, menjar plan rice al triston i en Dídac a tallar-se els cabells. La nostra idea era pujar i baixar el mateix dia, però la majoria de gent el que fa és quedar-se a dormir al mateix poble, per 50.000k tens llit i 3 àpats inclosos 😉

Per la resta de trekkings és obligatori anar acompanyat d’un guia, ja que l’accès està restringit a turistes.

Informació Útil

Tots els llocs mencionats surten al Maps.me; val la pena descarregar-se l’app, ja que indica els camins amb molta precició.

Com arribar-hi

Per anar a Hsipaw hi ha dues opcions, tren o bus. Des de Mandalay o  Pyin Oo Lwin pots fer-ho amb el tren que passa pel viaducte de Gok Teik, el qual recomanem; és baratíssim i el trajecte és molt agradable. L’estació de tren està a 15 min caminant del centre de Hsipaw, es pot fer perfectament a peu. També hi ha l’opció de bus, no sabem el preu.

També s’hi pot arribar des del Inle Lake amb mini van (17.000k) o night bus (15.500k).

Estació de bus de Hsipaw

Per sortir-hi

Els principals destins després de Hsipaw són Mandalay, Pyin Oo Lwin i Inle Lake. La parada de bus està a la carretera principal, és el transport més ràpid. L’altra opció per anar a Mandalay o Pyin Oo Lwin és el tren que passa pel viaducte de Gok Teik; veure els horaris i preus al linc.

Per anar al Inle Lake hi ha mini van a les 9:30 del matí per 17.000k, el trajecte dura 9 hores, night bus a les 15:30 i 16:30h per 15.500k que dura 12 hores. Nosaltres vam agafar el bus de les 16:30h.

gok tiek train (1)
Horari del tren que passa pel viaducte de Goktiek

On Dormir

Ens vam quedar al Yee Shin Guest House, situat al mateix carrer principal, és força tranquil, i hi vam estar molt a gust. El preu de les habitacions simples és de 10 dòlars, matalàs a terra amb lavabo compartit, aigua calenta i esmorzar inclòs. El lloc està net i la wifi va lenta, com a la majoria de llocs del país. El personal és molt agradable en tot moment i si els hi demanes, pots contractar guies per fer els trekkings.

Yamin Shwe Zin (Golden Doll o Mr Kid) és el primer que ens vam trobar venint de l’estació de tren pel carrer principal. Les habitacions són grans i amplies però no gaire netes, les senzilles amb lavabo compartit per 10.000k. La senyora no ens va donar gaire bon rollu, semblava massa empanada i amb poques ganes d’ensenyar-nos les habitacions.

Nham Khae Mao Guest House està situada davant de la torre del rellotge digital, les habitacions senzilles valen 8.000k (5€), baratíssim!! Les habitacions són petites, netes i amb lavabo compartit. No tenen internet i no recordem si venia amb esmorzar inclòs. No ens hi vam quedar perquè on ens vam quedar ens va agradar molt més.

Mr Charles era l’altra opció que teníem apuntada, va ser un dels primers que va muntar un establiment hoteler en aquesta ciutat, té hotel i guest house, un al costat de l’altre, i s’emporta la fama del lloc. Finalment no la vam veure, però és una altra opció a tindre en compte.

Yee Shin GH

On menjar

De llocs no en falten, i la majoria estan al carrer principal. Deixem un llistat dels establiments que més ens han agradat.

Mr Food, està situat al carrer principal, molt a prop de la Yee Shin GH. És un restaurant xinès amb menjar típic adaptat a la cuina birmana. Plats bé de preu amb un xic de qualitat. Fan el plat típic de la zona que és el Noodle Shan.

San restaurant, similar al Mr food però una mica més d’estar per casa, estan un a tocar de l’altra.

Al Google Maps surt com a Golden Cafe, però no tenim gaire clar si té nom, fa cantonada i al costat hi ha el Dragon Hotel. És un local 100% cutre, amb tauletes atrotinades i tot deixat que ens va atraure pels rotis i els dumplings. Tenen una carta amb imatges i alguns dels cambrers parlen anglès. Recomanem la tea leaf salad, el roti vegetable with egg i els dumpligs dolços de coco i de beans. El te és gratuït i també fan chai!

Mr Pizza, fan pizzes al forn de llenya!!!! No fa falta dir res més. Si portes dies trotant per Àsia, de ben segur que t’ho miraràs amb bons ulls ;). També fan pasta italiana i batuts de fruites.

Esperant una pizzaca rica rica

• Allotjament: Habitació doble amb wc compartit i esmorzar inclòs per 10 dòlars.
  • Menjar: Tea leaf salad 1000k; pizza vegetariana 7000k; sopa de noodles 1500k.
  • Turisme: Shan Palace a donació.La resta gratuït.
  • Transport: Pyin Oo Lwin a Hsipaw amb tren ordinary class 1.200k; night bus de Hsipaw a Inle Lake per 15.500k.