Pels voltants de Hpa-An amb moto

Després de visitar ràpidament la Golden Rock, ens plantem al poble de Hpa-An. Aquesta és la capital de l’estat de Kayin, amb una població aproximada de 75.000 habitants. Es situa al costat del riu Salween, uns quilòmetres abans de la seva desembocadura al mar d’Andaman.

Hpa-an sunset
Posta de sol des de la Bat Cave

Si hi ha forces turistes a Hpa-An no és pas per visitar la ciutat en si; és més aviat lleigota. Per la zona centre, que és on hi ha l’oferta hotelera i restaurants de la ciutat, una mesquita al costat d’un temple budista, la torre del rellotge i el mercat local i gaire cosa més.

El centre de la ciutat

Si s’arriba fins a Hpa-An és per descobrir els seus voltants, que ens ha recordat als magnífics paisatges del nord de Vietnam i de Laos, plens de terrasses d’arròs entre roques càrstiques, amb un verd exuberant com a protagonista. Tot aquest paratge natural que rodeja Hpa-An, està formada per moltes coves que sempre amaguen budes, muntanyes, miradors, i alguna piscina natural.

Les afores de Hpa-an, el verdader encant de la zona

Com moure’t per Hpa-An

La millor manera de gaudir dels voltants de Hpa-An és llogant una moto i fer el famós loop de coves i temples. La moto la vam llogar al mateix carrer de la mesquita a tocar de la carretera principal, al Good Locky, ens va costar 6.000k el dia amb mapa inclòs i sense deixar passaport ni fiança; a més a més ens van tractar molt i molt bé. Una altra opció és llogar una bicicleta i fer el mateix en dos dies, però cal destacar que fa mooooolta calor.

Llogant la moto

La volta a les coves i temples de Hpa-an

La nostra primera parada és la Kaw Ka Taung Cave. Al jardí que hi ha a fora de la cova hi ha diverses figures de buda, inclosa la “pose” seductora. Per dins es pot caminar una mica, encara que la cova no és molt frofunda. Les llums de neó a dintre, rodejant a buda, et fan dubtar de si és temple o discoteca. Aquesta cova és gratuïta. A fora d’aquest recinte, si segueixes les figures de buda que hi ha en filera amb el recipient de les donacions, arribaràs a una piscina natural rodejada d’establiments per fer un beure o menjar.

Els buda pidolant a les afores del temple Kaw Ka Taung Cave i… didac fent el tonto

La segona cova és la Saddan Cave, una cova gegant amb figures de buda per tot arreu i de tot tipus. Hi ha formacions d’estalagmites i estalactites, i sorolls dels ratpenats que t’acompanyen durant una part del camí. L’entrada costa 1.000k persona. Quan arribes al final de la cova tens dues opcions, desfer camí o agafar un boat que et fa navegar una mica i et torna a prop de l’entrada. El boat costa 1.500K persona, màxim 4 persones. Si optes per la segona opció, agafa les sabates i no les deixis a l’entrada.

Hpa-an (19).JPG
Final de la Saddan Cave

Seguim amb la motillo i arribem a la Buddha Valley, que és una esplanada plena de figures de buda de la mateixa mida i color, tots amb la mateixa posició i situats en fila, l’un darrera de l’altre. L’entrada és gratuïta, ja que està obert i sembla abandonat. Es podria batejar com “buddha obsesion valley”.

Buda Obsesion

Molt a prop del Buddha Valley hi ha una cascada, que en època seca no conté aigua, però vam poder banyar-nos en una de les seves basses. En una de les dues hi ha un cartell on deixen clar que les dones no es poden banyar, però a la segona, sí. Hi ha molts locals i creiem que en cap de setmana deu estar a rebentar. És un bon lloc per descansar i menjar alguna cosa, els restaurants de la zona són molt barats, molt més dels que ens pensàvem.

Prohibit el bany a les dones…

Ens apropem a les portes del Lombani Garden, que és un jardí ple de budes (1.121 budes exactament) construïts cada un amb una estructura que els tapa del sol i la pluja. L’entrada costa 4.000k, i serveix per accedir al jardí i fer el camí que puja al Zwegabin Upper Waterfall Monastery i finalment a la cima de la muntanya, el Mount Zwegabin. No vam entrar-hi, ja que era mig dia i amb la calor que feia no teníem intenció de pujar a dalt de tot. Això si, ha de tenir molt bones vistes. Si voleu anar-hi, recomanem llevar-se d’hora i aprofitar abans no piqui tant el sol o per la tarde-nit; diuen que t’hi pots quedar a dormir al monestir.

Lombani Garden i el Mount Zwegabin de fons amb el temple a dalt de tot

El Kyauk Kalap Monastery és una estupa construïda sobre una roca que sembla que hagi de caure en qualsevol moment (quina mania que tenen en construir coses apunt de que caiguin) i està en mig d’un llac artificial. Es pot accedir a dalt, no té res espectacular però la panoràmica és bonica. L’entrada és gratuïta però accepten donacions. Al mateix recinte hi ha un temple i paradetes per menjar, beure i descansar de la calor.

Kyauk Kalap Monastery i la pagoda sobre la roca apunt de cure

Continuem el loop, i ara ja toca travessar el riu i anar de coves! La primera que visitem és la Yathaypyan Cave, on el que més ens va agradar és l’emplaçament de la cova, el paisatge que l’envolta és molt bonic, amb camps d’arròs amb locals treballant-hi i muntanyes de roques càrstiques. Per a fora i dins de la cova, per descomptat, hi ha desenes de budes de totes mides, formes i postures. Entrada gratuïta.

Entrada a la cova

Molt a prop hi ha la Kawgun Cave, una cova que té un mirador que ha de ser molt bonic. Nosaltres no hi vam entrar, l’entrada costava 3000k per persona, i vam decidir que ja havíem vist prou budes en un dia. Ens vam asseure a una paradeta i ens vam beure una deliciosa aigua de coco.

És obligatori acabar el loop a la Bat Cave per veure la posta de sol i els milers de ratpenats que surten de la cova aquella hora per a menjar,  sent un espectacle digne d’admirar. N’hi ha moltíssims, tants que no sabem quanta estona vam estar parats, bocabadats, veient-los sortir. Hi ha un viewpoint al recinte, on unes “escales” arriben a una estupa per veure les vistes del riu, el pont i els voltants. El millor lloc del temple on veure els draculins no és a dalt de tot, sinó a sota, just on hi ha el buda solitari amb roba vermella mirant el pont, aquest és el lloc perfecte. L’entrada costa 1.000k.

Draculins a l’atequerrrr

Com arribar-hi

Els principals destins de procedència són Yangon, Mae Sot (Tailàndia) i la Kyaikto (Golden Rock).

De KinPun a Kyaikto (golden rock) vam agafar una truck per 1.000k per cap, que ens va dur en poc més d’una hora a Kyaikto. A l’arribar a Kyaikto, vam comprar els bitllets en unes agències de la carretera principal; vam trobar un bus molt còmode que per 6.000k ens va dur en unes 2 o 3 hores.

Per sortir-hi

Les agencies, ofereixen bitllets cap Yangon, Mae Sot, la Golden Rock i cap al sud, entre d’altres. Nosaltres anàvem a Dawei, així que vam anar primer fins a Mawlamyaing, i des d’allí hi ha dues opcions. La primera, anar amb mini van (sortida a les 4:30pm i arribada a les 4/5am) per 12.000k, i la segona, bus vip; sortida a les 11:30pm i arribada 7/8am per 16.500k. Vam triar la segona opció… ens estem fent vells, i dotze hores en minivan, és tortura. De Hpa-An a Mawalamyaing s’agafa un local bus per 1.000k que deixa directament a l’estació de bus.

On dormir a Hpa-An

Després de mirar diferents opcions ens van quedar al Golden Sky 2; habitació doble correcte amb lavabo, sense Internet, ni aigua calenta ni esmorzar per 15.000k. És el més econòmic que vam trobar. No brilla tampoc per la seva netedat (l’home de recepció es podria rentar la roba de tant en tant). Les altres classes d’habitacions de l’hotel són més cares i inclouen esmorzar.

Altres allotjaments que vam mirar són:

Soe Brothers; a l’estar recomanat per la Lonley Planet, està molt ple i quan i vam anar només quedaven les opcions amb A/C per 16USD sense esmorzar. Les habitacions amb ventilador costen 14USD.

Tha Lwin; té habitacions individuals (zulos) amb lavabo compartit per 8.000k, amb internet, però sense esmorzar, les dobles valen 16.000k (estava ple quan hi vam anar).

On menjar

Un bon lloc per esmorzar i per menjar barat en general és el local White, un restaurant mig indi mig birmà que és extremadament econòmic. Està molt a prop de la torre del rellotge, al costat d’una agència de viatges. No hi ha molta varietat de plats, però cuinen molt correcte pels preus que tenen. Al matí, ben d’hora ben d’hora t’has de llevar, si rotis vols menjar:)

Seguint el carrer on hi ha el mercat, hi ha dos establiments molt bons per menjar; un és el Lucky 1, que no té Internet però si cervesa de tirador a 800k, i davant hi ha el Khit Thit, un restaurant similar sense cervesa de barril però amb Internet. Els preus eren força similars entre ells.

• Allotjament: Habitació doble amb wc inclòs per 15.000k (no wifi, no esmorzar).
  • Menjar: Tea leaf salad 700k, chai 200k, tofu i vegetals curri 1.500k; cervesa de tirador 800k.
  • Turisme: Entrada Saddan cave 1.000k; entrada Bat Cave 1.000k.
  • Transport: Truck de Kin Pun fins a Kyiakto 1.000k; bus de Kyaikto a Hpa-An 6.000k.