Kandy i el temple de la dent de Buda

Kandy és la segona ciutat més gran i important de Sri Lanka, i per aquest motiu és coneguda també com la capital de les muntanyes, ja que és la porta d’entrada a les terres altes. De totes maneres, la impressió que ens va donar va ser més de poble gran que de gran ciutat asiàtica, amb un ambient relaxat i gent molt agradable, on els voltants són de muntanyes verdes. L’única pega que té és el dens trànsit a hores punta, sobretot a la carretera que rodeja el llac i a la rotonda de la plaça de rellotge. En general havíem sentit dir que la ciutat no valia gaire la pena, però nosaltres no hi estem d’acord, recomanem visitar-la un dia sencer, com a mínim, sense comptar l’arribada i la sortida.

El llac de Kandy

La ciutat està situada al centre del país, a 115 km a l’est de la capital, Colombo, i té una altitud de 500 metres sobre el nivell del mar, fent que la temperatura sigui més fresqueta. A més a més, les pluges són habituals, sobretot a la tarda-vespre (mai sortiu sense el paravent o paraigües, o podeu acabar xops de dalt a baix o fent un te etern amb un monjo budista molt acollidor!XD)

Al mig de Kandy hi han construït un llac artificial, fent que sigui una zona més tranquil·la per passejar-hi, tot veien els animalons que hi viuen. Al centre de la ciutat és on hi ha l’ambient, els negocis, el trànsit, la gent amunt i avall, la plaça del rellotge, les cases colonials britàniques, o el que queda d’elles, ja que la majoria estan en molt mal estat.

Que fer a Kandy

• Temple of the Tooth (temple de la dent de buda)

Aquest temple, situat als peus del llac, és l’emblema de la religió budista a Sri Lanka, el màxim atractiu de la ciutat i punt de peregrinació de monjos i creients budistes d’arreu.

La història explica que al morir Siddharta Gautama (Buda) va ser incinerat, com marca la tradició budista, i les seves cendres es van repartir entre diversos països. A més a més, alguna persona va rescatar una dent d’entre les cendres. Aquesta relíquia sagrada va ser portada a l’antic Ceilan per la princesa índia Kalinga, que el va amagar entre els seus cabells per protegir-lo. El tresor va ser portat a la ciutat imperial d’Anuradhapura, on va ser guardada durant segles, fins a traslladar-se a la ciutat de Polonnaruwa quan la primera ciutat imperial va ser abandonada. Actualment es troba a la ciutat de Kandy, sobrevivint a les invasions portugueses, holandeses i britàniques.

Entrada del temple

Aquesta història és un xic surrealista, potser alguna persona va fumar més del compte, però a banda de la història, és molt interessant la visita. Vam al·lucinar amb la quantitat de creients que el van a veure, formant cues llarguíssimes per poder observar el buda daurat de ben a prop, fer una pregària i una ofrena. La visita ens va agradar, i ens va servir per adonar-nos com és de forta la religió budista al país.

L’entrada val 1.500r i la visita dura una horeta, aproximadament.

Esperant a veure el buda daurat, fent pregaries i ofrenes, on diuen que s’amaga la dent de Buda

L’anècdota del dia la vam tindre en aquest temple, on ens vam trobar un CDR enganxant llaços grocs per tot arreu i una pancarta de “Llibertat presos polítics” a la zona d’ofrenes i pregaries, amb prèvia autorització i de forma pacífica, com ha de ser i com sempre fem!

• El centre de Kandy

Caminar pel centre de Kandy és interessant, ja que un pot veure la influència colonitzadora que va patir la ciutat, observant els edificis colonials (amb força mal estat de conservació), les esglésies, i sobretot… les pastisseries!!! A cada poques passes és fàcil trobar-se una pastisseria en aquesta ciutat, que a més a més de tenir bona pinta són ultra econòmiques, així que no hi ha excusa per no fer el golafre en algun moment del dia (o varis).

Plaça el rellotge de Kandy
  • Mercat Local

Tot caminant vam arribar al mercat local, just al costat de la plaça del rellotge, que per la nostra sorpresa estava molt net, sense brossa tirada per tot arreu, amb paradetes ordenades i acolorides. Realment, no sembla un mercat asiàtic. I passejant vam descobrir la realitat; hi ha dos mercats, el mercat local per a locals i el mercat local per a turistes.

Bonic pati del marcat local

El mercat local per a locals es reconeix ràpidament per la seva olor, sobretot la peixateria i la carnisseria, on exposen el producte sense refrigerar i sense protecció, on les mosques van i venen al seu aire per allí. Sobretot es troben coses pels locals, pels habitants de Kandy.

El mercat local per a turistes està situat al voltant d’un jardí ben cuidat amb flors i una font al mig, les paradetes estan situades als voltants d’aquest en dos pisos. El primer pis hi ha les botigues d’espècies i les fruiteries, i en el segon les botiges de roba i teles. La veritat és que val la pena comprar aquí, i no només perquè ve de gust a l’estar tot tan net, bonic i planxat, sinó que el preu està molt bé comparat amb altres zones de Sri Lanka. El motiu dels preus baixos és que els turistes locals també venen a comprar aquí, és un punt de peregrinació important, fent així que puguin posar uns preus més competitius.

Tot i així, no oblideu que cal regatejar, començar per la meitat i anar veient com va la cosa, cal ser viu i estar alerta, encara que et sembli un bon preu mai et vendran el mateix preu que un local, d’això n’estem convençuts, els occidentals som euros/dòlars amb potes!

No oblideu olorar les espècies i les varietats de tes
  • Bahirawakanada Temple (o el gran buda blanc de les vistes)

És el buda blanc que presideix la ciutat de Kandy des de les alçades; es veu des de tota la ciutat. A més a més, l’estàtua està enfocada mirant el Temple de la Dent de Buda.

Vam anar-hi caminant, tot pujant xanet xanet per la forta pujada que ens va porat fins a la porta del temple; vam trigar no més de 20 minuts, aturant-nos només uns instants al trobar-nos amb una baralla a mig camí, on uns quants locals s’estaven estovant de valent; no tenim ni idea de per què, fins que va arribar la policia i tot es va normalitzar.

L’entrada val 250 rupies per cap i el buda és realment gran i alt, però més el que ens va agradar van ser les vistes de 360º a tota la ciutat, el llac i els voltants.

La mala sort d’aquell dia i, just pujant per les escales que porten a dalt de tot del buda on creiem que hi ha les millors vistes, es va posar a ploure de valent i ens vam haver de refugiar en una saleta amb altres turistes esperant que pares, durant més de dues hores. Fins que un monjo ens va convidar a una altra sala on prendre un te calent i xerrar una estoneta fins que passes la tempesta.

Llastima que no vam poder contemplar les vistes amb un dia clar, ja que ha de ser genial. El nostre consell, pujar-hi al matí, a partir del migdia el cel es va omplint de núvols i sol ploure molt sovint.

Buda blanc observant el temple de la dent de buda i la ciutat de Kandy
  • Passejar pel llac i les vies del tren

Finalment vam poder marxar del temple i baixant baixant vam arribar de casualitat a les vies del tren.

El tren passa pel mig de la ciutat, i la gent camina per allí com si fos el passeig d’Igualada, en comptes d’anar per altres carrers. Això veurem que es repeteix per totes les ciutats i pobles de Sri Lanka.

En aquell moment es va posar a ploure altre cop i vam decidir tornar a casa (a les habitacions dels hotels ja li diem casa encara que només hi passem 2 dies) tot passejant pel riu, i intentant anar per sota dels arbres per protegir-nos de la pluja.

El llac ja l’havíem vist al matí, fent la foto de rigor, i amb sol. Aquí la foto.

Consell; encara que al matí faci un sol espatarrant, no us deixeu enganyar, al migdia-tarda diluviarà, potser un cop, o potser més.

El llac i els seus habitants
  • Jardí Botànic

Nosaltres no hi vam anar, però diuen que val molt la pena. Els jardins botànics estan situats a 6km de Kandy i destaquen per la quantitat i varietat de plantes que hi ha a l’interior, sent un bon lloc on passejar tranquil·lament. El que ens va fer tirar enrere va ser el preu de 1.500r, i que tampoc som experts en plantes.

• Trekking a la Reserva Forestal de Knuckles

A 30km de Kandy hi ha la reserva forestal de Knuckles, una zona molt poc coneguda entre els turistes on poder fer excursions per la muntanya. Es veu que és una zona força verge encara per explorar. No hi vam anar per dues raons, la primera, i més important, va ser que el temps d’aquells dies era de pluja cada dia, i la segona, no vam trobar ni preus ni cap mena de informació. Així que ho deixem pendent per al següent viatge; sempre va bé deixar-se alguna cosa per visitar, vol dir que encara tens algun motiu per a tornar.

Com arribar a Kandy

Va ser la tercera etapa que vam fer amb en Chilly per Sri Lanka, i aquest dia ens va passar de tot; va ploure, va fer sol, la poícia ens va multar per adelantar en una contínua a un camió que de tan lent podria anar endarrera…. Vam parar al temple de Dambulla (però no vam entrar a les coves), vam beure un coco i vam degustar el deliciós curd. Al nostre post de “Diari de viatge amb tuk tuk” , trobaràs detalladament les nostres experiències a les carreteres de Sri Lanka, etapa per etapa.

On dormir

Les ofertes a Kandy són més cares que a la resta de llocs, sobretot en temporada alta (com és el cas).

Ens vam quedar a la zona del llac, a l’hotel Suisse View Residence per 2.500r la nit (tirant la casa per la finestra!). El lloc estava molt bé, amb bones vistes a tota la ciutat, habitació doble neta, amb mosquitera, lavabo privat i aigua calenta. Internet funciona fatal.

On menjar

El nostre lloc de confiança va ser el Kandy Muslim Hotel, on vam fer quasi tots els àpats en la nostra estada a la ciutat. És el lloc per excel·lència de Kandy, però no pas per glamurós, sinó tot el contrari, és batallero. Això si, sempre està ple, tant per locals com per guiris. Els preus són molt econòmics i les racions interessants, seria com el bar cutre del poble que porta tota la vida obert fent el mateix i sense canviar ni una cadira en la decoració.

Muslim Hotel, bo i barat, bonic igual no tant

• Transport: Les despeses del lloguer del tuk tuk i la gasolina ho pots trobar al nostre post de “Diari de viatge amb tuk tuk”
  • Menjar: Suc de fruita natural 100r; dhal i roti 100r; pastisset 60r; egg roti 40r.
  • Allotjament: Habitació doble amb wc privat i aigua calenta per 2.500r.
  • Turisme: Entrada al temple de la dent de buda 1.500r; entrada pel buda de les alçades 250r.