Ella, aparquem el tuk tuk i sortim a explorar els seus voltants

Arribem a Ella, l’últim dels tres pobles més destacats de les terres altres de Sri Lanka, juntament amb Nuwara Eliya i Haputale, en un còmode viatge de 26km per una carretera de corbes i vistes boniques, amb el verd com a principal company de viatge. En una horeta de trajecte (que fa baixada) notem que la temperatura puja respecte a els dies anteriors, ja que Ella es troba a uns 1.000 metres d’altitud sobre el nivell del mar.

Ella (5).JPG
Vistes de l’Ella Rock des d’un camp de te

El poble d’Ella és més aviat la suma de dos carrers principals i els seus annexos, dedicats bàsicament al turisme. Hotels, restaurants, botigues i supermercats que ha aprofitat la magnífica ubicació per atraure gent amb ganes de gaudir de la natura en calma i tranquil·litat. Com us podreu imaginar, el poble en si no té cap mena d’encant, però la part positiva és que aquí es pot menjar de tot i de bona qualitat, encara que, evidentment, els preus no són locals, of course. Així que recordarem Ella pels seus trekkings, la seva natura, el tren i la deliciosa pizza que vam devorar! XD

Que fer a Ella

• Ella Rock Peak

L’Ella Rock és una de les muntanyes més maques de Sri Lanka, la seva forma i les seves vistes fa que així sigui, sent un indispensable en l’itinerari de quasi tothom que passa per les terres altes. A nosaltres ens va agradar fer la caminada que passa entre camps de te i arbres d’eucaliptus, vam poder estirar les cames que teníem encarcarades de tant anar en tuk tuk, i vam poder prendre el sol a dalt de tot mentre contemplàvem les vistes. No podem dir que sigui impressionant, és una excursió maca de cap de setmana, però recomanem fer-la si o sí.

Per Pujar a l’Ella Rock; el camí comença al centre del poble, on hi ha el punt d’informació (la policia) veureu el Tea Garden Holiday Inn, on d’allí surt un camí asfaltat que pujar fins a arribar a les vies del tren. Un cop a les vies és anar-les seguint direcció Haputale fins a passar un pont de ferro; allí hi ha dues opcions.

Ella (9).JPG
El pont de ferro de camí a l’Ella Rock

Opció 1: Desviar-te de les vies del tren, per un corriol a l’esquerra que fa baixada, fins a arribar a un altre pont de ciment que passa per sobre el riu i la waterfall Small Rawana, que s’ha de creuar. Allí els camins són molt embolicats i els locals tampoc tenen intenció d’ajudar-te, volen que els contractis com a guies. En aquell moment recomanem agafar el desviament a l’esquerra, seguir fins a trobar un camí que fa pujada a la dreta, just abans d’una roca solitària amb un senyal blau. Un cop puges fins a dalt del turó has d’anar seguint direcció la muntanya, travessant camps de te i arbustos varis, no està gaire ben marcat. L’objectiu és arribar a una casa que fa de bar.

Opció 2: Un cop creues el pont de ferro segueixes per les vies del tren uns 10 minuts més, i abans d’arribar a un senyal que posa Speed 15km/h de color groc gires a l’esquerra. Aquest camí, que passa per camps de te, arriba directe al bar. Aquesta opció dóna una mica més de volta però és més clara.

Un cop al bar, el camí està ben trepitjat i va pujant direcció a l’Ella Rock, no té pèrdua i, a més a més, hi ha força gent que va pujant i baixant a la que pots preguntar en cas de dubte. Si tens l’App Maps.me, el camí està marcat i el pots anar resseguint.

En total vam estar una hora i mitja per pujar, pensàvem que trigaríem més temps, ja que havíem llegit que la gent solia trigar entres dues hores i mitja i tres; dependrà del ritme de cada un i de les parades que faci, però el camí no és gens complicat.

Ella (10).JPG
Fent cim  a l’Ella Rock
  • Little Adam’s Peak

El little Adam’s Peak és la muntanyeta més pujada de la zona. Està situada molt a prop del centre d’Ella i és fàcil, així que hi va tothom. L’encant d’aquesta recau en les vistes que regala de la zona; sobretot de l’Ella Rock, que queda just davant i es pot veure completament (té un aire a Les Agudes), i de la cascada Rawana al fons.

Vistes a l’Ella Rock des del cim del Little Adams Peak

Per pujar-hi cal caminar 20 minuts per la carretera direcció Passara per la carretera principal i agafar el camí a la dreta on posa Little Adam’s Peak, ja veuràs tuk tuks esperant a la porta i molta gent que comença o acaba la caminada. El camí no té pèrdua, comença sent ample i va pujant lentament, travessant camps de te. S’arriba a unes escales de ciment que van serpentejant muntanya amunt, fins que aquestes acaben per deixar pas a un corriol de sorra; oju!, no rellisquis. Vam trigar a pujar una mica més de 30 minuts, això si, de “caloret faller” no en falta pas.

Un cop al pic hi ha unes vistes espectaculars, però també és on hi ha la majoria de gent, així que el millor és resseguir la cresta, aquesta passa per un parell de pics més, amb les mateixes vistes i amb molta menys gent.

Vistes al pic del little Adams Peak
  • Nine Arch Bridge

Un element que no falta a les terres altres d’aquest país és el tren, ens posem molt contents cada vegada que el veiem passar, semblem nens petits o el Sheldon Cooper de Big Bang Teori, però és que el recorregut és impressionant; ens deixa al·lucinats. En aquest cas el tren passa pel Nine Arch Bridge, un pont robust de pedra que de nou arcs que fa corba. Es va construir en la colonització anglesa durant el segle XX, en la seva obsessió per fer vies ferroviàries. La imatge que deixa és preciosa, amb la verda vegetació de fons i el riu que passa per sota. Podria ser un dels ponts més macos del món i creiem que és una parada obligada si passes per aquesta zona.

Es pot veure el pont des dels dos miradors-bars que hi ha a la zona; el Ashanka Cafe i el que hi ha al costat del Nine Arch View Ella Hotel, o baixar directament a les vies, on pots fer el recorregut a peu i esperar que passi el tren per fer les fotos de rigor.

Ella (12)

• Demodara Railway Loop

En Dídac se li va ficar entre cella i cella anar a Demodara, a 9km al nord d’Ella, només per veure un tram del tren de les terres altes; com si no haguéssim vist prou aquest tren durant en els últims dies…

L’interès d’aquest tram és veure com dóna una volta de 360º al turó, dissenyat expressament pels britànics perquè el tren pugui agafar alçada. El millor lloc on veure el tren és sobre el túnel, just on surten les vies de sota els teus peus, i veure’l passar fins que desapareix a la corba i al cap de res apareix altre cop a l’estació de tren. Com a mínim és curiós, i ja que estàs allí pots aprofitar i donar una volta per l’estació de tren que és molt i molt maca.

Estació de tren de Demodara

Allí mateix hi ha un camí de sorra que puja fins d’alt del turó, es triga 10 minuts, on hi ha una estàtua de buda, unes banderoles budistes i es veu un tram de les vies del tren. Però les vistes no ens van acabar de convèncer.

Ens va semblar poca cosa i vam decidir buscar a un mirador on poder veure tot el turó sencer en perspectiva. Així que vam acabar pujant per casualitat a la Fancy Factory (en Chilly es va posar en forma), una fàbrica de te situada a dalt de tot d’una muntanya perduda de la mà de Déu; la gent flipava en veure’ns passar. Les millors vistes del Loop estan allí, baixant un terraplè que queda a la dreta del cartell on s’anuncia el nom de la fàbrica, just a la porta d’entrada d’aquesta. Si vols saber els horaris del tren per saber quan passaran pots mirar a la pàgina Railway Sri Lanka.

passant per la dreta s’accedeix al mirador
Mirador de les vies del tren al passar per Demodara
  • Demodara Iron Bridge

Creuant les vies del tren, a l’altura de l’estació de tren, i seguint uns metres amb el tuk tuk, just on hi ha una corba i lloc per aparcar, hi ha un camí de sorra que baixa fins al pont de ferro que creua una vall amb un riu ben maco. El lloc és molt bonic i sembla que poca gent el va a veure. Nosaltres aquí vam fer el fail del dia, vam cansar-nos d’esperar, i just quan estàvem marxant el vam sentir de lluny sense poder-lo veure, en fi…

Iron Bridge Demodara

Com arribar a Ella

Va ser l’etapa número sis que vam fer amb en Chilly per Sri Lanka, sent la més curteta de totes, 26km. Les vistes a les muntanyes i camps de te van ser els grans protagonistes de nou, una delícia. Al nostre post de “Diari de viatge amb en Chilly”, trobaràs detalladament les nostres experiències a les carreteres de Sri Lanka, etapa per etapa.

També pots arribar-hi amb el preciós tren que passa per les terres altes, les vistes son espectaculars.

On dormir

A Ella d’ofertes no en falten, és un poble construït per a turistes i hi ha opcions per parar un tren, mai més ben dit. Nosaltres recomanem anar a alguna Guest House que estigui una mica allunyada del centre del poble, bàsicament per estar més tranquils de l’ambient als bars cada nit.

Ens vam quedar al Little Highway per casualitat, mentre buscàvem una guest house ens vam ficar per un carreró que encara no sabem com el tuk tuk va aconseguir pujar, i allí ens vam trobar amb una família que ens va oferir casa seva. Aquesta família té una habitació solament, molt nova, neta i preparada per a turistes. L’habitació compta amb llit doble, mosquitera, aigua calenta i internet que connecten quan els hi demanes. Ens van deixar l’habitació a 2.000r (al principi demanaven 3.000r). Si vols, et cuinen esmorzar, dinar o sopar, però els preus són elevats en relació amb el menjar local que nosaltres solem pagar. Recomanem 100% aquest lloc.

Deixem els telèfons de contacte aquí: 072-6019263 // 072-5321221

La família al complet al Little Highway

On menjar

Aquí el tema es complica si tens al cap els preus locals del menjar i no t’agrada pagar tres cops més per un plat típic solament perquè ets turista.

Ens vam recórrer toooooooots els locals/restaurants/paradetes d’Ella (els que pintaven econòmics, els altres ni olorar-los), i vam aconseguir trobar opcions “decents”, però sense trobar un lloc local on vulguin que els turistes paguin el mateix preu.

El Raha Cafe és un local de guiris que té alguns plats que són cars, però menys que a altres llocs, i ho fan molt bo. El kottu vegetarià val 250r.

Abans d’arribar a la pizzeria Mozzarella (venint del centre del poble; l’encreuament) hi ha un local del qual no recordem el nom, on el kottu valia 200r, i el rice and curry 300r, és el que més hi hem anat.

I si el que tens és un súper desig de pizza, recomanem la Pizzeria Mozzarella, especialitzats en pizza al forn de llenya, brutal! Evidentment és per si un dia estàs disposat a fer un extra amb el pressupost, vam sopar els dos per 9 eurosssss!!!!

• Transport: Les despeses del lloguer del tuk tuk i la gasolina ho pots trobar al nostre post de “Diari de viatge amb en Chilly”.
  • Allotjament: Habitació doble amb wc privat, aigua calenta i wifi per 2.000r.
  • Menjar: Kottu 200-250r; esmorzar hoppers i te 140r; pizza vegetal 1.200r.
  • Turisme: No vam pagar cap entrada.