Haputale i les plantacions d’en Lipton

Des de Nuwara Eliya arribem a Haputale després de fer 47 km per una carretereta que ens regala paisatges espectaculars. Aquesta, serpenteja entre camps de te, vegetació abundant, poblets rurals i penya-segats. A més a més, a 20-40km/h (velocitat Chilly depenent de la pujada) és molt fàcil contemplar tots els detalls que ens presenta el camí, i saludar efusivament a tothom que ens somriu.

Panoràmica d’Haputale, serà per vistes

Sense cap mena de pressa arribem a Haputale, que es troba en un port de muntanya a 1.400 metres d’altitud sobre el nivell del mar. Aquest poble és molt petit, 30 minuts són suficients per anar d’un costat a l’altre; és tranquil i es respira aire fresc si t’allunyes dels autobusos atrotinats que tenen motors que podrien ser relíquies.

Un dels plats forts d’Haputale són les seves vistes privilegiades, ja que en ser un port de muntanya es pot veure les vistes de tota la vall a banda i banda, això si, si el temps (boira) ho permet.

El clima d’aquest poble és variat (està boig), i cada dia canvia unes quantes vegades; ara fa boira, ara plou, ara surt el sol, i tornem a començar. Per aquest temps el que recomanem és portar el paravent i un jersei finet, i porta-ho sempre a sobre.

Que fer a Haputale

• Visitar el poble

Fer una volta al poble és una gran idea, i no pas per la seva arquitectura, sinó per les vistes. Una bona opció és caminar carretera amunt i poder veure el poble en perspectiva, i també les vies del tren. Nosaltres vam trobar un raconet on poder veure el tren passar amb les vistes de fons que ens va encantar.

Haputale (9).JPG
Per les afores d’Haputale
  • Estació de tren d’Haputale

Tant si arribes en tren com si no, visitar l’estació de tren d’Haputale també és obligatori (tampoc hi ha gaire més a fer al poble). És com tornar al passat, a l’època colonial, on encara sembla que hagi d’arribar algun britànic amb una tassa te a la mà mentre mira el rellotge per comprovar la puntualitat. A més a més, cal destacar que en general les estacions de tren dels pobles estan molt ben cuidades, amb moltes plantes i flors de colors!

Estació de tren retro a Haputale
  • Agafar el tren

Una cosa teníem clara, encara que lloguéssim un tuktuk per fer la volta a Sri Lanka, agafar el tren per les terres altes del país també era una visita obligada. Després de buscar quin tram podria ser el millor i més bonic, agafem el tren un dia com si fos una atracció turística més (en realitat, així és), i ens emocionem al saber que és un dels recorreguts en tren més bonics del món.

Si vols saber més sobre el seu recorregut, la compra de bitllets, els horaris i alguna pista més, entra a El tren per les terres altes de Sri lanka! De Haputale a Nanu Oya (i tornar el mateix dia)”.

Pujant el tren de les terres altes
  • Les plantacions de te del Sr. Lipton

Quan arribes a Haputale una cosa et queda clara, és zona de muntanyes i te, ja que el poble està al vell mig de les plantacions de te. Es podria dir que qualsevol camí que s’agafa des del poble et pot portar a plantacions de te precioses, de color verd intens, però en aquesta zona unes són les més famoses, i cal dir-ho, les més boniques que hàgim vist mai.

Tallant camí entre les plantacions de te

Nosaltres vam pujar en tuk tuk fins a la Dambatenne Tea Factory, situada a 9km de distància del centre del poble. A la fàbrica vam aparcar i vam començar a caminar en direcció al “Lipton’s Seat”. El camí de la fàbrica fins a dalt de tot és d’uns 7km seguint la carretera asfaltada, encara que en algun tram es pot escurçar una mica passant per caminets que hi ha al mig dels camps de te. Vam trigar una hora i mitja tot anant xanet xanet, parant a cada corba per fer fotos i també per beure aigua (porta cantimplora). El camí és espectacularment bonic de principi a fi; la boira i els rajos de sol ens anaven deixant imatges de conte. En l’últim tram, a falta de poc més d’un quilòmetre, et fan pagar 100r per passar i poder arribar a dalt de tot per gaudir de les vistes i veure la cadira on s’asseia el sr. Lipton. A nosaltres la boira no ens va deixar veure res de res, i no recomanem especialment pujar-hi i pagar les 100r (a no ser que faci un sol radiant i cel clar), només amb el camí n’hi ha ben bé prou.

El camí és asfaltat  i fàcil de pujar
Les vistes i el color verd ens acompanyen durant tot el camí
Petan la xerrada amb el Sr. Lipton; un tiu molt agradable.

El camí del poble fins a la fàbrica és també entre camps de te, poblets i natura, amb vistes boniques de la vall. Aquest camí es pot fer caminant (però pensa que anar i tornar en total seran 32km!!!) o amb autobús públic.

Nota: si haguéssim sabut que ens agradarien tant aquestes plantacions haguérem estat un dia menys a Nuwara Eliya per arribar abans aquí.

• Bambarakanda Waterfall

A 27km del poble i per carretera de corbes hi ha aquestes cascades, que són les més altes de Sri Lanka! Nosaltres no i vam anar, aquell dia plovia i no ens vam motivar suficient per a arribar-hi, però és una bona opció per conèixer la zona.

Com arribar a Haputale

Va ser l’etapa número cinc que vam fer amb en Chilly per Sri Lanka, per una carretera plena de corbes, baixades i pujades. Les vistes a les muntanyes i camps de te van ser els grans protagonistes en els 47km de trajecte, que van ser tranquils i sense gaire trànsit, una delícia. Al nostre post de “Diari de viatge amb en Chilly”, trobaràs detalladament les nostres experiències a les carreteres de Sri Lanka, etapa per etapa.

Enamorats d’en Chilly

On dormir

Per ser un poble tan petit hi ha força oferta d’allotjament a bon preu. Nosaltres vam preferir buscar per la zona propera al poble; ens agrada tenir a prop els restaurants locals per anar a menjar bé de preu i no dependre del tuk tuk per sortir cada cop de la guest house o pagar preu guiri al restaurant de l’hotel.

Ens vam quedar al Eagle Best Inn, just a sota de la gasolinera del poble. Els que ens va agradar d’aquest lloc és que té unes vistes impressionants. Les habitacions que hi ha són senzilles però correctes, amb llit doble, lavabo privat, aigua calenta (necessari) i bon internet. Hi ha dos preus; les habitacions amb vistes que costen 2000r i les que no tenen vistes que valen 1500r; regatejable clar.

Eagle Best Inn

On menjar

Al mateix poble és on hi ha els restaurants locals on el preu sembla de broma i el menjar, tot i no variar gaire, el fan amb carinyu.

El que vam visitar força sovint va ser el Spice Hotel and Bake House, situat just davant de l’encreuament de les vies del tren i la carretera. Fan arròs amb verdures per 130r molt bo i parathas per 35 – 60r depenent de si és sense res, amb ou o amb coco.

• Transport: Les despeses del lloguer del tuk tuk i la gasolina ho pots trobar al nostre post de “Diari de viatge amb Tuk Tuk”
  • Allotjament: Habitació doble amb wc privat, internet, aigua calenta i balcó amb vistes per 2.000r.
  • Menjar: Rice and curry 130r; plain te 20r; kutthu vegetal 150r.
  • Turisme: Pujar al Lipton’s Seat 100r.